Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Endnu et ? om luft i systemet

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af abn » 27 jan 2013 22:29

Hjemme teori skrev:Kan du ikke tegne det på en serviet og scanne ind?

Når jeg læser det, tænker jeg mest på din åbne ekspansion, er den efter reglerne - det lyder som om den sidder langt fra din kedel og der er vist noget med åben ekspansion, kedel og stigende rør.
Fyrrum er bygget på enden af huset hvor akku står lige op af huset og fyret lige ved siden af. Og lige efter det kommer ind i huset kommer t-stykket og går op til eksp. Vil tro der er ca 2 meter vandret og ellers er det hele lodret op til eksp. Jeg er godt nok ved at overveje at flytte den over på returen igen, bare for at se om det er der problemet ligger. (ved godt det ikke er den rigtige måde, men sådan var det før)
Mvh Anders


Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af Bjarne B. » 28 jan 2013 09:56

Hjemme teori skrev:Kan du ikke tegne det på en serviet og scanne ind?

Når jeg læser det, tænker jeg mest på din åbne ekspansion, er den efter reglerne - det lyder som om den sidder langt fra din kedel og der er vist noget med åben ekspansion, kedel og stigende rør.

Og selvom du har købt rørene det "rigtige" sted, kan de jo ikke mere end de skal kunne og hvis ikke pex skal have iltspærre, så tror jeg ikke det er med for sjov. (jeg tror nu ikke det giver den mængde luft du taler om, men derimod mulige tæringer i længden)
Pex uden iltspære giver STORE mængder luft i systemet, også selvom det kun er korte stykker.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af Ernst Drastrup » 28 jan 2013 11:00

For mig lyder det som om der er noget forkert med måden, som din åbne ekspansionsbeholder er monteret på.
Du har jo ikke ekspansionsbeholderens hvilende vandsøjle på sugesiden af pumpen.
Og det skal du have.
Din cirkulationspumpe vil, som det er skruet sammen, pumpe vandet op i eks. beholderen, og så sidder pumpen og rykker i returen.
Det er forkert. Det kalder man lidt populært et vaccumanlæg. Det skal være et trykanlæg, for at undgå luft i systemet.
Rækkefølgen hedder Kedel - Ekspansion - pumpe. Det hedder KEP og aldrig omvendt, så kan I vel huske det, sagde vores lære i gamle dage.

Du må ikke have nogen form for komponenter i mellem kedel og ekspansion.
Men på vej op til ekspansionen fra kedlen, der sætter du et T stykke, og der monterer du din pumpe på "maven" af dette T stykke, og så er det dit fremløb til radiatorerne samt v.v.beholder og gulvvarmeshunten.
Jeg har lavet rigtig mange diagrammer.
Jeg kan prøve lægge et par stykker ind her.
02-13-02 Kombineret varmeanlæg.JPG
02-13-12 Solv. - stor akkut. - veksler og Laddomat.JPG
Diagram  20 i solvarmebogen 001 - Kopi.jpg
Som du kan se, så kan et anlæg strikkes sammen på rigtig mange forskellige måder.
Men altid pumpen på fremløbet.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af Ernst Drastrup » 28 jan 2013 11:06

Hej abn.
Jeg ser pludselig, at du bor i Terndrup.
Det er jo ikke så langt for mig, at smutte en tur der ned, hvis du sender din private adresse til mig.
Du må gerne sende den som email:
mailernst@mail. dk.

eller ring 9856 1235 så kan vi aftale tid.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af abn » 28 jan 2013 11:37

Ja jeg bor skam i terndrup. Du har også været her et par gange, og taget billeder til din bog. Men jeg kan da godt se en fejl der med hensyn til KEP. Den havde jeg ikke lige tænkt på. Har ellers set du har skrevet det før, men det er nok noget med hukomelsen. Det må jeg prøve at få kigget på. Og tak for tilbudet om at kigge forbi. Det kan jo godt være det bliver aktuelt.

Hov forresten lige et sidste spørgsmål. Må det t-stykke til eksp. godt sidde inden for "ladomatkredsen". Altså imellem kedel og det t-stykke der går ned oven i ladomaten? Der er der nemlig plads og en union så det er forholdsvis nemt at lave.
Mvh Anders


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af Ernst Drastrup » 28 jan 2013 15:29

Ja, som jeg opfatter det, så kan du godt sætte T stykket på det rør, som er en slags fremløb til Laddomaten.
Røret går formentlig videre over til "toppen" af akkumuleringstanken og videre op til ekspansionen, så der bliver stadigt et hvilende vandtryk på pumpens sugeside, og det er det du skal opnå.

Men aldrig nogle ventiler - pumper - shunter eller andet mellem kedel og ekspansion.
Det har jeg da vist også skrevet noget om i bogen.
Nej, - jeg har kun skrevet lidt om det på side 13. Men det er mest om udluftning af rør.

Hvis du kigger på side 47, så mener du det vandretliggende rør mellem kedel og tank.
Der må du gerne indsætte T stykket. Der vil jo også være det tryk, som ekspansionsbeholderen giver.

Jeg ønsker dig held og lykke Anders.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af abn » 10 feb 2013 15:22

Lige en lille update. Sidste weekend fik jeg flyttet min ekspansion over på den anden side af pumpen, så det hedder KEP og ikke omvendt. Nu har jeg så været i Norge hele ugen, men da jeg kom hjem i dag havde jeg en søn som var vældig tilpas. Han havde haft varme på hele ugen uden at have luftet ud en eneste gang. Så vi takker og bukker mange gange, specielt til Ernst som endnu engang fik banket lidt gammel lærdom ind i knolden på os lidt yngre og til dels uvidende Gør det selv folk. :great:
Mvh Anders

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af Ernst Drastrup » 10 feb 2013 15:36

Hej Anders.
Og tak for de rosende ord.

Ja, - det er ingen skade til, at lytte til en gammel erfaren vvs ser.

Hvordan går det dit store solvarmeanlæg.??
Lige nu i tiden giver fangerne nok ikke noget, der ligger jo nok en del sne eller rim på dem.

Men ellers, har de hjulpet lidt til med varmen, da solen var fremme.??
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar