Side 1 af 2

Shunt efter Akkutank?

: 21 jan 2013 11:58
af Stelar
Hej med jer
Har købt en Athmos DC 18 S og har tænkt mig at sætte den på 1200 l. akkumulering. tanken står lige ved siden af fyret og jeg ar tænket mig at den skulle køre over thermiske cirkulation, som shunt bruger jeg en 3/4 " Honneywell Shunt. Efter Akkutanken har jeg tænket mig at sætte en 1" 3 Vejs ventil med temp. føler at jeg ikke for en så høj fremløbs temp, og sende overskudsvarme tilbage i Tanken igennem returen for at nå et bedre Varmelag. er der noget galt i mit tankengang eller lyder det fornuftig?

hilsen Stefan

Shunt efter Akkutank?

: 21 jan 2013 12:02
af Tom_AT
Altså du mener selvcirkulation ?
Så vidt jeg er orienteret er der slet ikke flow nok på selvcirkulation til at det matcher en moderne Gasogenkedel. Du skal have fat i en ladeventil, som fx Termovar eller Laddomat.

Shunt efter Akkutank?

: 21 jan 2013 12:09
af Stelar
Det har jeg tænkt på i starten men så for jeg 2 pumper ( Hus og Fyr ) giver det ikke turbolenzer i i Akkutanken?

Shunt efter Akkutank?

: 21 jan 2013 12:32
af Tom_AT
Stelar skrev:Det har jeg tænkt på i starten men så for jeg 2 pumper ( Hus og Fyr ) giver det ikke turbolenzer i i Akkutanken?
Det er jo sådan man normalt laver det. En ladeventil der lader (varmen) akkutanken op, og en cirkulationspumpe der varmer huset op. Sådan har jeg det selv, og har en knivskarp lagdeling i akkutanken.

Prøv søgefunktionen, der er skrevet uendeligt mange tråde om emnet.

Shunt efter Akkutank?

: 21 jan 2013 15:47
af Stelar
da ha du ret i, men i gl. dage ha man kun haft en thermostat følerventil i shunten hvor du måler returen foran kædeln ved selv cirkulerende anlæg ved pladejernskædle fex. passat. jeg har jo med følerventil en tvangsstyring, en del tilbage i returen og en del i tanken indtil jeg kommer på de 65 grader i returen. ellers er jeg nød til at styr pumpen over røgsugern at pumpen ikke kør hele tiden. jeg tenker på den korte afstand mellem fyr og tanken en ladomat stopper ja også når returern er på den driftstemp og. der efter giver den ikke gavn når jeg har læst rigtig.

Shunt efter Akkutank?

: 21 jan 2013 15:55
af Tom_AT
Stelar skrev:da ha du ret i, men i gl. dage ha man kun haft en thermostat følerventil i shunten hvor du måler returen foran kædeln ved selv cirkulerende anlæg ved pladejernskædle fex. passat. jeg har jo med følerventil en tvangsstyring, en del tilbage i returen og en del i tanken indtil jeg kommer på de 65 grader i returen. ellers er jeg nød til at styr pumpen over røgsugern at pumpen ikke kør hele tiden. jeg tenker på den korte afstand mellem fyr og tanken en ladomat stopper ja også når returern er på den driftstemp og. der efter giver den ikke gavn når jeg har læst rigtig.

Du er nok nødt til at lave en tegning over hvad du mener. Det giver ikke meget mening for mig, det du skriver der.

Men en anden ting. Det er ikke længere gamle dage. Og en moderne gasogenkedel bør tilsluttes en akkutank med ladeventil. Det er det eneste rigtige. Og hvorfor prøve at genopfinde den dybe tallerken når der findes simple løsninger der virker.

Jeg forstår ikke helt det du skriver en Laddomat.
Den kører så længe kedlen laver varme.

Shunt efter Akkutank?

: 21 jan 2013 16:00
af Stelar
hej Tom
laver lige et tegning :-)

Shunt efter Akkutank?

: 21 jan 2013 16:33
af Stelar
i64309228__szw565h2600__jpg.jpg
Athmos uden ladomat

Shunt efter Akkutank?

: 21 jan 2013 16:44
af Bjarne B.
Stelar skrev:
i64309228__szw565h2600__jpg.jpg
Det der dur ikke.
Du skal have en ladomat imellem fyret og akutanken, ellers koger det på et øjeblik. Der er også plads til at montere strømmen til den i klemrækken under låget, så fyret selv styrer, hvornår den skal køre og stoppe. Den kommer altså kun til at køre efter behov.
Nogle har prøvet med at bruge en almindelig cirkulationspumpe og den omtalte termostat, men når der ikke er længere til akutanken, forsvinder trykket den vej, og du får derfor ikke shunten til at virke.

Efter akutanken sætter du en automix, som kun tager det varme vand, huset kræver og derved modvirker cirkulation i akutanken.

Sidst men ikke mindst så skal du flytte røret til ekspantionsbeholderen op i toppen af akutanken, for det er der, luften vil samle sig.

Shunt efter Akkutank?

: 21 jan 2013 16:53
af Stelar
Hej og tak for din indleg. jeg er uddannet Tysk vvser`fra 80erne kunne ikke lige fat hvad en Ladomat laver troede faktisk at den kør hele tiden, er det bare fordi atmossen kør ca 65 % stærker et en gl passat Tøndeog kan ikke komme af med varmen?