shunt problem

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
jimmipo
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 jan 2013 14:35
Mit fyr: Vølund 610
Areal: 116
Brændsel: olie i fyret og brænde i ovnen
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse

shunt problem

Indlæg af jimmipo »

Hej Alle. jeg er ny her og er faktisk ikke så meget inde i alt det her keddel halløj :)
men jeg har et spørgsmål...
jeg har et oliefyr, et Vølund model 610. jeg havde et stykke tid ønsket at sætte en brændekedel op og her for et par dage siden fik jeg så sat et salamander brændefyr op. Ja det er ikke det bedste og jeg skifter det til et godkendt et til sommer.... men problemet er at min temp på brændefyret er ca 60-65 grader. og kigger jeg på oliefyret står det også på 60-65 grader, det er jo som det skal være.men men men kigger jeg så ned på det termometer der sidder ved cirkulationspumpen før shunten, kan det være oppe på 80 grader og det er meget syntes jeg.... forstår det ikke helt... hvordan kan det være varmere end på mit fyr???? den shunt der sidder der, tror den er i stykker eller noget... da det kun var oliefyret der kørte men, kun til varmt vand (ikke radiatorer, vi bruger brændeoovn) stod det termometer ved shunten på 30-35 grader.. uanset hvad jeg stiller shunt på sker der ikke noget. skal den ikke ned i temp? det er en ESBE shunt, 3vejs med en skala fra 0-10.

Hilsen jimmi

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

shunt problem

Indlæg af John Skov Jensen »

jimmipo skrev:Hej Alle. jeg er ny her og er faktisk ikke så meget inde i alt det her keddel halløj :)
men jeg har et spørgsmål...
jeg har et oliefyr, et Vølund model 610. jeg havde et stykke tid ønsket at sætte en brændekedel op og her for et par dage siden fik jeg så sat et salamander brændefyr op. Ja det er ikke det bedste og jeg skifter det til et godkendt et til sommer.... men problemet er at min temp på brændefyret er ca 60-65 grader. og kigger jeg på oliefyret står det også på 60-65 grader, det er jo som det skal være.men men men kigger jeg så ned på det termometer der sidder ved cirkulationspumpen før shunten, kan det være oppe på 80 grader og det er meget syntes jeg.... forstår det ikke helt... hvordan kan det være varmere end på mit fyr???? den shunt der sidder der, tror den er i stykker eller noget... da det kun var oliefyret der kørte men, kun til varmt vand (ikke radiatorer, vi bruger brændeoovn) stod det termometer ved shunten på 30-35 grader.. uanset hvad jeg stiller shunt på sker der ikke noget. skal den ikke ned i temp? det er en ESBE shunt, 3vejs med en skala fra 0-10.

Hilsen jimmi
Enten er dit anlæg fantastisk fordi det selv tryller temperaturen op fra 65 grader til 80. Alternativt er dine termometre ikke præcise eller måske enda i stykker. Jeg tror på at fejlen ligger i et af dine termometre

Ang. din esbe shunt, det er noget rigtigt p.. sådan en esbe. Skrot den
En god fremløbsshunt laver du med f.eks en RAV8 ventil med en RAVK termostat på, sammen med en kontraventil. Det duer.
jimmipo
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 jan 2013 14:35
Mit fyr: Vølund 610
Areal: 116
Brændsel: olie i fyret og brænde i ovnen
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse

shunt problem

Indlæg af jimmipo »

jeg kan prøve at tage et billed af de forskellige temp målere og lægge ind om lidt... men ja det er sgu underligt at temp kan være højere ved pumpen end på selve fyret....
jimmipo
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 jan 2013 14:35
Mit fyr: Vølund 610
Areal: 116
Brændsel: olie i fyret og brænde i ovnen
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse

shunt problem

Indlæg af jimmipo »

hvordan pokker uploader man billeder?
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

shunt problem

Indlæg af Ernst Drastrup »

Jeg forestiller mig, at I har koblen Salamanderen sammen med Vølund-kedlen, på den måde, at oliefyret ikke behøver at køre.
Varmen fra Salamanderen skal vel gå igennem Vølund-kedlen for at du kan få varmt vand.??
Varmtvandsbeholderen sidder vel i Vølund-kedlen.??

Hvis ikke termosaten på oliefyret er stillet på mere end 65 grader, så er det termometeret, der er kaput.
Jeg prøver at finde et diagram, som du kan se, hvordan man også kan lave fremløbet til radiatorenne med en RAVL eller Fjernvarmetermostat med løs føler.
Her går noget af returvandet op gennem en kontraventil, for at sænke fremløbstemperaturen til en passende temperatur.
01-02-01 Varmeanlæg.JPG
02-13-12 Solv. - stor akkut. - veksler og Laddomat.JPG
Jeg har lavet rigtig mange andre diagrammer.
Men her er bare vist, hvordan man nemt kan lave en bedre shunt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

shunt problem

Indlæg af Ernst Drastrup »

Du klikker på.: Upload af vedhæftede filer. Se længere nede på siden.
Så finder du billedet, som du gerne vil vedhæfte. Det skal du dobbeltklikke på.
Nu popper den op med.: Tilføj billede. Her klikker du på den.

Så skulle den gerne være der.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
jimmipo
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 jan 2013 14:35
Mit fyr: Vølund 610
Areal: 116
Brændsel: olie i fyret og brænde i ovnen
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse

shunt problem

Indlæg af jimmipo »

mange tak Ernst men tror det ender med at jeg får en ud og kigge på det hele, jeg må indrømme at jeg ikke er så skarp til alt det med ventiler osv. Jeg har lagt nogen billeder i galleri, for at vise hvor meget div termometere viser... det på brændekedlen står kun på 55 da jeg er i gang med at lære det at kende ( vil ikke fyre for meget i starten ) skal lige have fundet balancen :) men det står normalt på 60-70 grader max

Besvar