Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Akkutank på loftet

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Akkutank på loftet

Indlæg af pelle » 16 jan 2013 21:26

mejeristen skrev:NEJ det er vi ikke!!

hvis du ikke sørger for at toppen på tankene er i samme højde vil du bla få svært ved at udnytte den mindste tank fuldt ud.

men spørg Ernst Drastrup er 100% sikker på at han giver mig ret, samt han er bedre til at forklare hvorfor!
Jeg kan nu tale for mig selv og jeg kan også forklare hvorfor... :)
Lagdelingen vil finde ind i den højde hvor den har hjemme ved de forbundne kar og det er vandret. Men, derfor bør man have det varmeste ind det højeste sted og tage det varmeste ud det højeste sted. Når temp. stigningen kommer længere ned i tanken skal det, når der er en vandret rør over til en anden tank og fra bunden af denne tank til bunden af den anden tank nok fordele sig...Det er de forbundne kar,,,
Last edited by 1 on pelle; edited 16 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Akkutank på loftet

Indlæg af mejeristen » 16 jan 2013 21:29

Yes men du kan ikke udnytte den mindste tank ordent´ligt samt der vil blive mere ro i tanken ved at sørge for at toppene er i samme niveau. arbejder med tanke og væske til dagligt kan ikke forklare hvorfor det er sådan, det er det bare har erfaring lært mig!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Akkutank på loftet

Indlæg af Flemmingth » 16 jan 2013 21:32

Mine 3 parallelforbundne akku.tanke er ikke samme højde, hverken i top eller bund, men -
de er forbundet med et overliggende 5/4" rør og underliggende 5/4" rør.
Det overliggende rør modtager varme fra kedlen og afleverer varme til radiatorsystemet. Overskudsvarmen (når kedlen er i drift) fordeler sig ligeligt til de 3 tanke.
Det underliggende rør modtager returvand fra radiatorsystemet og leverer vand til kedlen, via ladeunit (Esbe LTC100).
Forbundne kar princippet fungerer uanset "karrenes" facon. Lodret rør ovenpå lavtstående tank er en del af "karret", omend dets varmekapacitet er ret så begrænset.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Akkutank på loftet

Indlæg af pelle » 16 jan 2013 21:38

mejeristen skrev:Yes men du kan ikke udnytte den mindste tank ordent´ligt samt der vil blive mere ro i tanken ved at sørge for at toppene er i samme niveau. arbejder med tanke og væske til dagligt kan ikke forklare hvorfor det er sådan, det er det bare har erfaring lært mig!
Jo... Det kan jeg godt forklare...
At du ikke kan udnytte den mindste tank ordentligt skyldes der ikke er den samme flov i denne. Jeg, ved da snart ikke hvor mange steder herinde jeg har beskrevet dette fænomen... Det skyldes jo blot der ikke er samme flov i dette "vedhæng " som den anden tank er ved parreltforbindelse.. Den har ikke samme flov.. Der for mener jeg at til og fra fremløb skal gå i den ene tank... Det er så den højeste og retur til og fra tank skal gåi den anden tank.,..


Du kan jo prøve at forbinde frem og retur i en lang radiator i den samme ende. Så vil radiatoren i den anden ende være noget koldere... Det er det samme fænomen...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Akkutank på loftet

Indlæg af mejeristen » 16 jan 2013 21:42

det var nu mere det med ro i tanken!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Akkutank på loftet

Indlæg af mejeristen » 16 jan 2013 21:44

nu skriver Joba parallel forbundet, personligt ville jeg vælge serie når tankene ikke er lige store så er deres indbyrdes placering også lidt ´mere underordnet!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Akkutank på loftet

Indlæg af mejeristen » 16 jan 2013 21:52

pelle skrev: At du ikke kan udnytte den mindste tank ordentligt skyldes der ikke er den samme flov i denne. Jeg, ved da snart ikke hvor mange steder herinde jeg har beskrevet dette fænomen... Det skyldes jo blot der ikke er samme flov i dette "vedhæng " som den anden tank er ved parreltforbindelse.. Den har ikke samme flov.. Der for mener jeg at til og fra fremløb skal gå i den ene tank... Det er så den højeste og retur til og fra tank skal gåi den anden tank.,...
Det du beskriver der er et setup jeg HAR haft det er noget LORT.

Det mest optimale ved parallelt er at kedelkreds tager fra bunden af den ene tank og aflevere i toppen af den anden tank
til radiator samme sted som kedlen aflevere og retur til bund af samme tank som kedlen tage fra!
der ud over skal tankene UDEN og dette forbindes top til top og bund til bund.
det andet vil give prob med at hive alt varme ud af den ene tank i samme tempo som den anden

HAR PRØVET BEGGE SETUP på mit gl. anlæg sidstnævnte fungere mange gange bedre

OG nu skrider jeg i køjen ska op kl alt for tidligt

NAT`NAT icon_cheesygrin.gif
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Akkutank på loftet

Indlæg af Bjarne B. » 16 jan 2013 22:00

Øhh er i så ikke også enige eller..? :cheers:

Nå, men hvis jeg skulle forbinde to uens tanke, ville jeg have fremløbet fra fyret og fremløbet til huset placeret øverst i den højeste tank og begge returer i bunden af den anden.

Under opvarmningen sker der ikke mere omrøring end, at varmen fordeler sig nedad, og videre over i den laveste tank,

Med hensyn til fremløb/retur til huset så har jeg en automix på til at sikre, at der kun bliver taget det vand fra tanken, der er brug for.

Hvis det kniber med pladsen på loftet kan man vælge at placere fremløbene eksempelvis 20.cm nede på tanken, så kan den øverste del udgøre ekspansionsbeholder med overløb osv.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Akkutank på loftet

Indlæg af pelle » 17 jan 2013 05:09

Hvis man klikker på billedet af de to akkutanke, kan man se returen fra kedlen går på længst ovre ved den sidste tank..
http://www.ahlstromsror.se/varme.html

ikke for det. Jeg har også mine tanke parrallelt forbundne via 5/4 rør. Og det virker da også fint nok.. Frem og retur fra kedlen går i samme tank.. Men, tank to kan aldrig komme op på samme temp. Den vil ligge 10 gr. under den anden..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

jopa

Akkutank på loftet

Indlæg af jopa » 17 jan 2013 09:54

Takker for mange input nu går jagten ind på akku og ekspansionstank så det kan være klar til næste vinter


Besvar