Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afspærring af trykekspansionsbeholdere

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Afspærring af trykekspansionsbeholdere

Indlæg af MHES » 02 jan 2013 19:58

Hej,

Jeg er ikke specielt uenig med dig mht. "norm skrivere" :D

Ind imellem kunne man sgu' godt tænke sig at de selv skulle prøve at arbejde efter dem :D
...men når ret skal være ret, så er der jo en hel del fornuft i dem :great:

Hilsen
Michael

Hjemme teori skrev:OK -
Så må konklusionen være at normen (DS/EN 12828) foreskriver at den ikke må kunne afspærres med mindre den sikres mod utilsigtet afbrydelse.
Og udenfor normen - at den også bør kunne afbrydes, da den ellers ikke kan funktionstestes og efterfyldes/serviceres.

Så mangler jeg bare den gode grund (ikke fra jer, men fra dem der skriver normen) hvorfor det kan være så vigtig at den ikke utilsigtet må kunne afspærres, når der ikke skal laves forholdsregler der sikrer at den virker til en hver tid eller alarmerer brugeren i det tilfælde at den går i stykker.

Det er det sidste der får mig til at sige at normbeskrivelse lidt er varm luft, men jeg vil rette mig efter det (hvis jeg har tid og rørføringen ellers kan være der.)

Faktisk er det jo sådan at vi nørder jo nok skal opdage hvis trykket falder eller stiger for meget. Men den almindelige bruger med gasfyr der kun kigger på fyret den ene gang om året når de lukke gasfyrsmanden ind, eller hvis der ikke er varme på, sku aldrig opdager hvis beholderen går i stykker. Ihvertfald ikke før der ikke længere er varme på.


Besvar