åben ekspancionsbeholder

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
dolfin
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 19
Tilmeldt: 22 dec 2012 11:22
Mit fyr: Atmos DC 75 SE
Areal: 190
Brændsel: Fast brændsel
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Geografisk sted: Ikast

åben ekspancionsbeholder

Indlæg af dolfin »

Hej jeg har en 3000 l akkumuleringstank på loftet, som køre som et åben system. Jeg vil nu gerne ha monteret en ekspansionsbeholder, og efter hvad jeg kan forstå skal den sidde oven på akkumuleringstanken, men må der godt fra toppen af tanken gå et rør vandret ud til siden, og lodret op i ekspansionsbeholderen. er der evt. en der har en tegning. der er selvfølgelig også et overløbsrør der ender ud i et afløb i fyrrummet. jeg fyre dagligt med 1 m stykker i stor kedel og har problemer med luft i systemet, kan man yderligere, sætte en ventil før indløbet til huset, for ikke at få luft ind i radiatorene med evt, termostat så vandet ikke kommer over 65-70 grader hvor stor skal ekspansionsbeholderen være når tanken er en 3000 l lodret stående der kan klare 6 bar det er jo et åben system så der kommer jo ikke yderligere tryk på

Venlig dolfin :lol:
glædelig jul til jer og tak for hjælpen

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

åben ekspancionsbeholder

Indlæg af Ernst Drastrup »

Vand udvider sig 4 % og lad os antage, at dit anlæg indeholder ca. 500 liter + 3.000 Ialt 3.500 liter så skal du have en 140 liter ekspansionsbeholder.

Ja tilgangangen til ekspansionen må gerne gå vandret ud fra toppen af akkumuleringstanken og derefter svinge op til ekspansionen.
Jeg prøver at finde et diagram, så du kan se, hvordan det skal strikkes sammen.
02-13-09 solv.bygget alm. varmeanlæg.JPG
02-13-21 Solv. uden frostvæske med med Akku-tank og pillefyr.JPG
02-13-12 Solv. - stor akkut. - veksler og Laddomat.JPG
Der er mange måder på at lave sådan et anlæg, men her er et par eksempler på, hvordan nogen har lavet det.
Men iøvrigt skal du lige snakke med din skorstensfejer, da det er ham, der skal kunne godkende det, før du må bruge det.
En ventil på fremløbet ind til beboelsen, kan ikke stoppe luftlommer, så du skal sætte T stykket til fremløbet, så der ikke kommer luft med ind der.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

åben ekspancionsbeholder

Indlæg af Havmand »

Bland nu ikke æbler og bananer sammen - vil du ha åben ekspantion eller tryk?
Hvis du vælger tryk - er hele dit anlæg så godkendt til det??

Ang. Luft i systemet - ville jeg sætte et stort T-stykke på fremløbet ( helst efter din pumpe ) på T sætter du så en luftpotte og en autoudlufter - det virker!

Hvor holder du til i landet? På forummet her er der flere medlemmer landet over, der gene viser deres anlæg frem og deler ud af erfaringer.
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
Brugeravatar
dolfin
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 19
Tilmeldt: 22 dec 2012 11:22
Mit fyr: Atmos DC 75 SE
Areal: 190
Brændsel: Fast brændsel
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Geografisk sted: Ikast

åben ekspancionsbeholder

Indlæg af dolfin »

kommer fra Ikast
jeg bruger et åbent system derfor skal jeg også bruge en åben ekspansionsbeholder og der har jeg nu fået at vide størrelsen på fra Ernst og monterings vejledning og det med at gå ud og kigge på andre anlæg ?? ja det kan være meget godt men er det så sat rigtigt op det er lige det, for ham der har monteret mit andlæg var vvs mand og det hele her var den ene fejl efter den anden det er der efter som årene er gået ved at være rettet op på men kan man få en tegning på et korrekt opstillet anlæg ville det være nr.1 og vores ven Ernst har sendt mig noget som jeg kan bruge
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

åben ekspancionsbeholder

Indlæg af John Skov Jensen »

Havmand skrev:Bland nu ikke æbler og bananer sammen - vil du ha åben ekspantion eller tryk?
Hvis du vælger tryk - er hele dit anlæg så godkendt til det??

Ang. Luft i systemet - ville jeg sætte et stort T-stykke på fremløbet ( helst efter din pumpe ) på T sætter du så en luftpotte og en autoudlufter - det virker!

Hvor holder du til i landet? På forummet her er der flere medlemmer landet over, der gene viser deres anlæg frem og deler ud af erfaringer.
"Bland nu ikke æbler og bananer sammen"
Hvor nævner trådstarter noget om trykekspansion??

Brugeravatar
dolfin
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 19
Tilmeldt: 22 dec 2012 11:22
Mit fyr: Atmos DC 75 SE
Areal: 190
Brændsel: Fast brændsel
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Geografisk sted: Ikast

åben ekspancionsbeholder

Indlæg af dolfin »

hej John Skov du skriver Hvor nævner trådstarter noget om trykekspansion?? hvilket jeg ikke lige forstår hvad du mener jeg har en 3000 l lodret stående tank hvor der bliver sat en åben ekspansions beholder på toppen og du skriver også om en luft potte og en autoudlufter det havde jeg tænkt på men lige høre først om det var en ide og om der var noget man kunne bruge og mange tak for tippet
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

åben ekspancionsbeholder

Indlæg af Tom_AT »

dolfin skrev:hej John Skov du skriver Hvor nævner trådstarter noget om trykekspansion?? hvilket jeg ikke lige forstår hvad du mener jeg har en 3000 l lodret stående tank hvor der bliver sat en åben ekspansions beholder på toppen og du skriver også om en luft potte og en autoudlufter det havde jeg tænkt på men lige høre først om det var en ide og om der var noget man kunne bruge og mange tak for tippet
Læs nu hvad John skriver. Han skriver et svar til Havmand, som netop snakker om trykekspansion. Det er ikke dig han refererer til.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

åben ekspancionsbeholder

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej dolfin.
Hvis du døjer meget med luft i anlægget, så kan det skyldes, at din cirkulationspumpe sidder på returen og pumper vandet hjem til kedlen.
Hvis det er tilfældet. Så prøv at tænke.: Solen opvarmer stuen, - termostaterne lukker for gennemstrømning af vand, og pumpen sidder nu og suger i returen. Det kalder man et vaccumanlæg, fordi der opstår vaccum i returen, den mindste utæthed, - det kan være ved en luftskrue, en radiatorforskruning, en pakdåse i en termostat. Utætheden kan være så lille, at der ikke kan komme vand ud, men der kan komme luft ind i systemet.
Jeg holder på, at pumpen altid skal monteres på fremløbet, så den har ekspansionsbeholderens hvilende vandtryk på sin sugeside, så hedder det et trykanlæg. Og så ungår man luftproblemer.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
dolfin
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 19
Tilmeldt: 22 dec 2012 11:22
Mit fyr: Atmos DC 75 SE
Areal: 190
Brændsel: Fast brændsel
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Geografisk sted: Ikast

åben ekspancionsbeholder

Indlæg af dolfin »

Ernst Drastrup skrev:Vand udvider sig 4 % og lad os antage, at dit anlæg indeholder ca. 500 liter + 3.000 Ialt 3.500 liter så skal du have en 140 liter ekspansionsbeholder.

Ja tilgangangen til ekspansionen må gerne gå vandret ud fra toppen af akkumuleringstanken og derefter svinge op til ekspansionen.
Jeg prøver at finde et diagram, så du kan se, hvordan det skal strikkes sammen.
02-13-09 solv.bygget alm. varmeanlæg.JPG


hej Ernst kan du sige mig hvor stor en akkumuleringstank jeg skal bruge til mit atmos DC 75 SE den kan fyre med meter stykker af træ.
jeg er blevet andbefalet af en sælger at jeg skulle ha en 3000 l men der er mange der bare snakker for at sælge så det er nok det klogeste at spørge nogen der er mere erfaren på området
02-13-21 Solv. uden frostvæske med med Akku-tank og pillefyr.JPG
02-13-12 Solv. - stor akkut. - veksler og Laddomat.JPG
Der er mange måder på at lave sådan et anlæg, men her er et par eksempler på, hvordan nogen har lavet det.
Men iøvrigt skal du lige snakke med din skorstensfejer, da det er ham, der skal kunne godkende det, før du må bruge det.
En ventil på fremløbet ind til beboelsen, kan ikke stoppe luftlommer, så du skal sætte T stykket til fremløbet, så der ikke kommer luft med ind der.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

åben ekspancionsbeholder

Indlæg af Tom_AT »

dolfin skrev:

3000 liter akkumulering er alt for småt til en 75 kw kedel. Du skal op i noget der ligner 5000 liter før det giver mening. Jeg har 1800 liter til min 25 kw, og det bliver udvidet til 2900 liter næste år.

Du kan selvfølgelig sagtens bruge en 3000 liters tank, men det giver slet ingen mening hvis du spørger mig. 5-6000 liter, det giver også en langt bedre fyringskomfort.

Besvar