Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gips brandbart....

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Gips brandbart....

Indlæg af pso » 16 dec 2012 21:56

Din fejer er da gået helt galt i byen.
se f.eks http://www.knaufdanogips.dk/Produkter/G ... kaber.aspx
Alm gips er absolut ikke brandbar det ved alle da, det er så heller ikke 100% brandsikker da det meget høje temperaturer kan få det til at smuldre og dermed brænde igennem. Alm gips bør være 2 lag af samme grund.
2 lag er længe om at brænde igennem og dermed burde det være iorden uden at jeg kender reglerne til bunds.
Min fejer godkendte et enkelt lag fibergips somjeg foretrak fremfor 2 lag.
Man skal vælge sine kampe med omhu, Så måske er det nemmeste at føje ham selvom han ikke har ret.
Du skal vide at skorstensfejeren rent faktisk ikke bestemmer, han skal føre tilsyn med at vi gør det rigtigt.
Han kan godkende din installation, men han kan faktisk ikke kassere den, såfremt du ikke føjer ham er det eneste han kan gøre at indberette dig til kommunen tekniske afdeling, som har myndighed til at gøre noget, men de skal også stadig overholde gældende regler, de kan ikke skrive dem, så dem kan du så men også tage kampen op med såfremt du er sikker på at du har ret.
For en del år siden skulle min nabo have brændeovn og en stålskorsten op igennem taget.
Han spurgte den daværende gamle skorstensfejer om det var ok at der var 50mm til træ som skorstenen var godkendt til, den gamle havde ikke fulgt med og kendte ikke til de nye isolerede skorstene og deres eu godkendelser. Jeg undersøgte sagen og ringede herunder til skorstensferjerlaugets fagtekniske udvalg som gav mig ret, vi lavede det så med 50mm til spær, da alternativ havde været at ændre hele spærkonstruktion. Denn skorsten var isoleret med 50mmog godkendt til 50mm sikkerheds afstand.
Skorstensfejeren fik så bare besked på at han kunne godkende skorstenen eller også kunne vi mødes hos kommunens chefingeniør og diskutere sagen. Han godkendte den uden yderligere kommentarer. Kort efter trak han sig tlbage.


Besvar