termostat til gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Blevet takket: 1 gang

termostat til gulvvarme

Indlæg af supra thomas »

jeg har et gulvarmesystem hvor der er monteret en box og trådløse rumfølerer og egen cikulationspumpe, spørgsmålet lyder på. den termostat som man juster fremløb temp , der stidder sådan et spyd på som måler temp på vandet som sidder på fremløb til gulvvarmen, kan det passe den skal åbne og lukke hele tiden, ville jo gerne sætte den til og køre konstand 50 grader ud i gulvvarme kredsen, men kan se på de temp målere jeg har på mit system, at den åbner og lukker hele tiden, den kommer og på 50 grader og lukker så lidt i igen til temp er nede på 40 - 45 grader og åbner så igen til 53 grader og lukker så i igen til de 40-45 grader, sådan bliver den ved. er dette normalt????

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

termostat til gulvvarme

Indlæg af Ernst Drastrup »

Normalt tyder den slags på, at der er anvendt for stor dimensioneret ventil. Hvis den ventil der skal åbne lidt for det varme vand, er for stor, så kan den ikke nå at lukke så lidt vand ind, som der skal bruges. Når den åbner, så lukker den alt for meget vand igennem. En meget mindre ventil har meget nemmere ved, at bare lukke den mængde vand ind, som er brug for.
Det er min erfaring. Det lyder bare mærkligt, når det er færdigt sæt, du har købt, så skulle man tro, det var afprøvet.
Eller også har du alt for stor drivtryk på fra centralvarmepumpen.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

termostat til gulvvarme

Indlæg af Skovløber »

Det kan vel også være hvis retur røret til pumpen er stoppet...
Det kan du tjekke ved at tage termostaten der åbner/lukker af, så bliver der meget varmt i fremløb. Hvis du så trykker på stiften ( helt i bund)som termostaten normalt trykker på, så skal fremløbstemperaturen straks blive ligesom returtemp.
Hvis den ikke gør det, kan der være problemer med returvand til pumpen, eller så er der ikke nogle telestater der er åbne ( dem med ledningen )
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Blevet takket: 1 gang

termostat til gulvvarme

Indlæg af supra thomas »

ok det er et helt nyt anlæg som er lagt. og er termostaten næsten helt lukker, ligger den lidt mere stabil, dog har jeg desvære et varmetap lidt over det som er alm. har ca 10 til 13 grader i tab på retur. sikkert mangel på ordentlig isolering i jorden mellem huset og garagen omkring rørende ;)
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

termostat til gulvvarme

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hvordan har du isoleret rørene mellem fyrrum og beboelse.??
Du må helst ikke tabe mere en to allerhøjst tre grader på det stykke vej.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

supra thomas
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 234
Tilmeldt: 08 dec 2012 21:58
Blevet takket: 1 gang

termostat til gulvvarme

Indlæg af supra thomas »

fyrum ligger i kælderplan i huset.. og rørende er ikke isoleret fra kælder til for de samles lige over kælderloftet. men fra loftet og ud er de isoleret...

Besvar