Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme badeværelse, spm. til ændring.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Gulvvarme badeværelse, spm. til ændring.

Indlæg af Squashbuddy » 11 nov 2012 22:18

Hej,

Jeg har ekoheat 900 og der er gulvvarme på badeværelset og i køkkenet, i køkkenet kan jeg skrue op og ned som jeg lyster med en termostat der går fra 1-5 og det virker super fint. Men på badeværelset sidder der en anden form for termostat, en gammel danfoss sag og det betyder at der kun er 2 indstillinger, enten er der slet ikke varme på ellers er der fuld skrald på og det betyder 60 grader varmt vand hvilket ville være fint i et sauna men ikke virker her. Termostaten til badeværelset har også indstilling fra 1-5 men har aldrig fungeret mens vi har boet her. Uden at være sikker så tror jeg kun at gulvvarmen på badeværelset har mulighed for at smide 60 grader ind eller slet ingenting, skiftet fra 60 grader til ingenting og omvendt sidder indenfor 1 mm når man drejer på termostaten.

Jeg håber på at nogen kan hjælpe mig med et par spørgsmål. Tyder det ikke på at installationen ikke er korrekt på badeværelset, altså at der ikke er temperaturføler og at det ikke er et lukket kredsløb med egen cirkulationspumpe? Hvorfor det virker i køkkenet ved jeg ikke, aner ikke hvordan installationen er lavet men kan umiddelbart ikke se en cirkulationspumpe som skulle køre kun til køkkenet. Hvordan ville man typisk lave det så varmen kan reguleres på badeværelset? skal der en temperaturføler ind og så tilsluttes en cirkulationspumpe eller hvordan? og hvad tror I det ca. ville koste?
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.


Baxiamatør
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:15
Mit fyr: Baxi 2,5, 360 uden iltstyring
Areal: 300
Brændsel: Træpiller/Flis/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4780
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 9-10
Geografisk sted: 4780 Stege

Gulvvarme badeværelse, spm. til ændring.

Indlæg af Baxiamatør » 11 nov 2012 22:26

Hej, det lyder umiddelbart som om at termostaten er defekt, hvis det er samme type begge steder kan du jo hurtigt prøve at bytte dem om ( termostathovedet, ikke ventilen) og se om det hjælper.
Hvis det er et "gammeldags" anlæg, uden shunt, skal termostatventilen gerne sidde på returen fra gulvet, og være af den type der føler på temperaturen på returvandet, og IKKE på luften.

Hilsen Martin

Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Gulvvarme badeværelse, spm. til ændring.

Indlæg af Squashbuddy » 11 nov 2012 22:37

Det er ikke samme termostat der sidder begge steder, så jeg kan desværre ikke prøve at bytte. Den håndeklædevarmer vi har på badeværelset er samme type som den til gulvvarme på badeværelset og ingen af dem virker. Har haft termostaten pillet af og splitten går fint ud og ind, og selve termostaten er bare en centerpin der bliver skruet ind og trykker på splitten.
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.

Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Gulvvarme badeværelse, spm. til ændring.

Indlæg af Squashbuddy » 11 nov 2012 23:19

Nu har jeg læst lidt om emnet og jeg tror egentlig at gulvvarmen i køkkente som virker fint (lidt varmere ca. 1 m2 end resten af gulvet) kan være monteret med en returtermostat. Det i badeværelset har det nok ikke og derfor er der ikke nogen form for regulering overhovedet, kan dette evt. være korrekt?

Edit: Der sidder sådan en FJVR returløbsventil på kredsløbet til gulvvarmen, gade vide hvorfor den så fyrer fuld varme igennem, splitten er masseret rigeligt og glider let.
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Gulvvarme badeværelse, spm. til ændring.

Indlæg af martin_b » 12 nov 2012 06:52

Det lyder bestemt til at returtermostaten på badeværelset er defekt. Fik du prøvet med den fra håndklædevarmeren?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Gulvvarme badeværelse, spm. til ændring.

Indlæg af Squashbuddy » 12 nov 2012 08:34

Håndklædevarmeren er samme historie, det er også fuld gas eller ingenting. Jeg har pillet et termostat af radiatoren og smidt den på gulvvarmen, så kan jeg se om den er defekt eller hvad den er. Men kan bare ikke forstå hvordan termostaten kan være defekt, det eneste den gør når man skruer på den er at en centerpin kører ud og ind, og den regulerer så splitten som sidder i returventilen.

Har smidt 2 billeder af termostaten ind i mit personlge galleri, kan ikke lige lure hvordan jeg får dem ind i et indlæg.
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.

Baxiamatør
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:15
Mit fyr: Baxi 2,5, 360 uden iltstyring
Areal: 300
Brændsel: Træpiller/Flis/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4780
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 9-10
Geografisk sted: 4780 Stege

Gulvvarme badeværelse, spm. til ændring.

Indlæg af Baxiamatør » 12 nov 2012 09:57

Det ligner godt nok en med "fast" regulering, selvom jeg ikke kender meget til Danfoss´s forskellige modeller.
Hvilken cirkulationspumpe har du ? jeg tænker hvis du har en af de nyere automatiske kan det være den skruer meget op for flow´et lige så snart der er lidt hul igennem, så kan man evt prøve at sætte den på fast trin.

Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Gulvvarme badeværelse, spm. til ændring.

Indlæg af Squashbuddy » 12 nov 2012 10:17

Det er en gammel grundfos sag, den har 3 trin den kan stå på, den stod på trin 2, nu har jeg prøvet at stille den på trin 1. Men når gulvvarmen i køkkenet virker fint bør det vel ikke være pumpen?
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Gulvvarme badeværelse, spm. til ændring.

Indlæg af kadett 76 » 12 nov 2012 10:53

det er ingen termostat men en manuel reuleringsventil, hvis de ikke er droslet kraftigt i det modsatte rør er de umulige at styre, det gode er så at den type manel hovede sidder på en alm RA termostat så et alm termostathovede passer direkte på, MEN da du har gulvvarme og hkt på den ventil er du jo ikke interreseret i rumtemp men gulvvtemp (en fjvr) men der findes en løsning, kan desværre ikke huske den 100% men det kan den lokale vvs i hvert fald finde ud af ved at kontakte danfoss, det er noget med at skifte pakdasen med en anden type og så montere et hovede fra deres x-tra collection, så føler den på vandet og så spiller det bare (også selvom ventilen evt sidder på fremløbet, i dette tilfælde skal ventilen batre stå noget højere for korrekt temp men det finder man hurtigt ud af)

Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Gulvvarme badeværelse, spm. til ændring.

Indlæg af Squashbuddy » 12 nov 2012 11:47

Ja det er helt umuligt at styre, selvom jeg har en kuglehane på så kan jeg ikke engang ved at kombinere indstillingerne på de 2 ting få en rimelig temperatur.
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.


Besvar