Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

for lidt skorsten træk

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

for lidt skorsten træk

Indlæg af newpas » 15 okt 2012 23:09

Røgsuger, vvs experten f.eks. 2800kr


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

for lidt skorsten træk

Indlæg af John Skov Jensen » 16 okt 2012 06:07

hensan » 15 Oct 2012, 21:05 skrev:Hvis det drejer sig om at måle trækket i skorstenen for i det hele taget se om der er træk i den er det så ikke nemmest og billigst at lave et u-rørs manometer. Du har sikkert allerede en stump plast slange der kan bruges til formålet.
Sådan et u-rørs manometer er en fin simpel måde at måle et tryk eller vacuum. Men i det her tilfælde hvor trækket måske kun er 10 Pa og 10 Pa er det samme som 1 mmVS så bliver det ikke særligt nemt og præcis at aflæse.
Derfor syntes jeg brugeren skal købe den trækstabilisator, den bør jo monteres uanset for at regulere når trækket typisk stiger i kraftigt blæsevejr.

ctn

for lidt skorsten træk

Indlæg af ctn » 16 okt 2012 07:32

Så fik jeg lige prøvet med et stykke papir og det kan godt hænge fast på rense lemmen , så når arbejdsdagen er overstået :-) køber jeg en trækstabilisator , hvor er den bedste placering , under røg rør eller over ? Mvh Christian

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

for lidt skorsten træk

Indlæg af John Skov Jensen » 16 okt 2012 08:00

Normalt vil en placering på røgrøret eller lige over røgrøret være optimalt, særlig på en lille pillebrænder der futter afsted med 3kw. Den er meget afhængig af stabilt korrekt træk. Derudover er skorstenen næsten altid lun når der er et pillefyr tilkoblet.

Men af egne erfaringer på min Atmos er det godt med trækstabilisatoren nede i bunden af skorstenen, min egen sidder permanent i den nederste renseåbning.
Jeg prøvede også at montere den på røgrøret til at begynde med. Men når min skorsten var helt afkølet efter en frostnat og jeg lavede en opfyring så væltede røgen ud af trækstabilisatoren fordi sådan en gasogen kedel laver overtryk i skorstenen indtil skorstenen er varm og selv begynder at trække. Men efter at trækstabilisatoren blev flyttet ned i renseåbningen er det problem væk.
Så tænk dig om inden du flæsker et hul i røgrøret. Måske er der en renseåbning i røgrøret hvor du forsøgsvis kan montere trækstabilisatoren uden at skulle save og skære i det.

ctn

for lidt skorsten træk

Indlæg af ctn » 20 okt 2012 13:29

Hej så er trækstabilisator monteret , monteret 90 cm over røgrør ( der var en blind prop) når skorstenen er kold og ts er sat på min 10 pa , er der ikke nok træk til at den åbner , når orlan 18 kw kører og skorsten er varm kan ts periodisk ved vindstød åbne sig lidt , alle samlinger har jeg gået efter for utætheder , måtte ud med måle båndet og konstatere at skorsten er 6,5 meter høj , kan jeg gøre andet ind at få monteret en røgsuger ? God weekend vh christian


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

for lidt skorsten træk

Indlæg af Kruse » 20 okt 2012 19:36

Så er der ikke meget sug i den skorsten. Det eneste bud er vis røgrør ikke er isoleret for at gøre det for at få mere varme i skorsten, som nok vil give mere sug, men ikke sikker på det vil give nok...
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

for lidt skorsten træk

Indlæg af TaagMan » 21 okt 2012 11:20

ctn » 20 Oct 2012, 13:29 skrev:Hej så er trækstabilisator monteret , monteret 90 cm over røgrør ( der var en blind prop) når skorstenen er kold og ts er sat på min 10 pa , er der ikke nok træk til at den åbner , når orlan 18 kw kører og skorsten er varm kan ts periodisk ved vindstød åbne sig lidt , alle samlinger har jeg gået efter for utætheder , måtte ud med måle båndet og konstatere at skorsten er 6,5 meter høj , kan jeg gøre andet ind at få monteret en røgsuger ? God weekend vh christian
Nu siger du blindprop... hvor stort er det hul? Er det en renselem, for hvis det bare er et bette hul, så skal den skæres større for at trækstabilisatoren viser/fungerer fornuftigt.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

ctn

for lidt skorsten træk

Indlæg af ctn » 21 okt 2012 12:01

Der har siddet et ø 150 røgrør i hullet , vh christian

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

for lidt skorsten træk

Indlæg af Kruse » 21 okt 2012 12:26

Ø150 Burde være nok, vil jeg mene. Men mærkligt der ikke er mere træk i den med den højde jeg har 4- 4,5 meter og der skal ikke meget vind til før TB står og vipper op. Det er ikke sådan at der er et hul i skorstenen hvor der kommer falsk luft ind? En renselem eller ligende??
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

for lidt skorsten træk

Indlæg af Bigfoot » 21 okt 2012 12:28

Kruse » 21 Oct 2012, 12:26 skrev:Ø150 Burde være nok, vil jeg mene. Men mærkligt der ikke er mere træk i den med den højde jeg har 4- 4,5 meter og der skal ikke meget vind til før TB står og vipper op. Det er ikke sådan at der er et hul i skorstenen hvor der kommer falsk luft ind? En renselem eller ligende??
ja eller en manglende pakning ved en renselem????
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar