Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skorstensfejere og deres luner

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Tgun
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 jan 2007 10:22
Mit fyr: BlackStar 10 KW Semirens
Areal: 180 m² + 30 m² udhus
Brændsel: 8 mm træpiller
Geografisk sted: Sorø

Skorstensfejere og deres luner

Indlæg af Tgun » 07 okt 2012 11:56

Der har efterhånden været mange forskellige indlæg med frustrationer på Skorstensfejeres luner og deres forskellige fortolkninger af de regelsæt, der er gældende for indretning af fyrrum, afstande til brændbart for kedel og røgrør samt skorstensforhold.
En kendsgerning er dog, at der er ingen krav til at anvende den, af kommunen beskikkede skorstensfejer.
Hvis du har en uheldig oplevelse med skorstensfejeren og hans deraf følgende urimelige krav, kan du frit vælge en mere omgængelig skorstensfejer, som måske har et mere positivt syn på os biofyrere. Jeg vil dog i denne forbindelse nævne, at jeg har et udmærket forhold til skorstensfejeren i mit distrikt.
http://www.kl.dk/ImageVault/Images/id_5 ... ndler.aspx
_____________________
Torben G.
Eks. Servicemontør


Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Skorstensfejere og deres luner

Indlæg af klinten » 07 okt 2012 13:43

Der har desværre været eksempler på at fejerne ikke vil gå ind på hinandens områder, og dermed virker det frie skorstensfejervalg ikke..
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 14 gange

Skorstensfejere og deres luner

Indlæg af vilhapiller » 07 okt 2012 14:52

Ja det er lidt sjovt at der kan være så stor forskel på en lovgivning som jo faktisk står på skrift. Vi er 4 kollegaer der hver har købt en woody mini, en bor på fyn, 2 har samme fejer og den sidste bor lige hvor der skilles til et nyt fejer distrikt, altså 4 gange fyrrum og 3 forskellige fejer = 3 forskellige tolkninger af loven, jeg selv har meget på fornemmelsen at vores fejer 100 % ved hvad han snakker om, og han forlanger det som han skal forlange, så ingen problemer her, men skal da lige love for at en af mine kollegaer blev sat på en opgave med at lave fyrrum, den anden skulle ikke gøre noget som helst.

Jeg er godt tilfreds med min fejer, han kommer gerne ud og kigger når man skal i gang med noget nyt, og han rådgiver på bedste måde.


Besvar