Installation af pillefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
levi

Installation af pillefyr

Indlæg af levi »

Hjemme teori skrev:Jeg skrev lidt mere i sidste indlæg og så har martin nok ret.

Men når jeg læser Martins indlæg, ser jeg også at du ingen unioner har på sidste billed andet end på pumpen.

Så et fremtidigt problem med shunten er også næsten uløseligt (uden sav eller nedstryger).
Der er også union i shuntventilen - så det er ikke nødvendigt med flere unioner for at servicere :great:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Installation af pillefyr

Indlæg af Hjemme teori »

levi skrev:
Der er også union i shuntventilen - så det er ikke nødvendigt med flere unioner for at servicere :great:
Det er bare mig der er farveblind :oops:
Mvh. Sophus
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres »

levi skrev:
Der er også union i shuntventilen - så det er ikke nødvendigt med flere unioner for at servicere :great:
ja det har du jo ret i, men hvis jeg skal have monteret en Tee med udlufter der hvor fremløbet går nedad, så er jeg nødt til at skære fremløbs røret over, så det ender nok med end nu en union alligevel.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
levi

Installation af pillefyr

Indlæg af levi »

elpres skrev:

selve ophængningen af eks.beholderen er der styr på, jeg har indkøbt en slags bæring som man kan montere på tværs til fremløbs røret.
den manglende udluftningen har du en god pointe med, måske jeg kan montere en Tee med en udlufter på imellem beholder og unionen.
kan du ikke montere trykekspansionen henne ved samlesættet til trykekspansinen ?, - jeg kan se du har proppet den udgang af der er beregnet til formålet på samlesættet - jeg kan bare ikke helt vurdere om der er plads nok til at ekspansionen kan være der....

Den debat med trykekspansion på fremløb eller på retur er efterhånden triviel - der cirkulerer IKKE vand i en trykekspansion, - den udligner udelukkende trykket i anlægget - derfor er den fuldstændig ligeglad med hvor den bliver placeret på mindre fyringsanlæg :great:

Det eneste en trykekspansion ikke bryder sig om er overgangen fra koldt anlæg til varmt anlæg (Udvidelse/Sammentrækning af membranen) - hvis man vil have at en trykekspansion skal holde længere, - så skal man holde en ensartet temp. i anlægget året rundt.

Du SKAL have en udlufter i toppen af kedlen - en idé så du slipper for at skille din udemærkede installation ad igen, - kunne være at bruge den ene sidestuds i kedlens side (Den hvor du har monteret kedel temp. føleren i) - her kan du montere et T-stykke, - og sætte selvudlufteren deri :great:
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres »

levi skrev:
kan du ikke montere trykekspansionen henne ved samlesættet til trykekspansinen ?, - jeg kan se du har proppet den udgang af der er beregnet til formålet på samlesættet - jeg kan bare ikke helt vurdere om der er plads nok til at ekspansionen kan være der....

Den debat med trykekspansion på fremløb eller på retur er efterhånden triviel - der cirkulerer IKKE vand i en trykekspansion, - den udligner udelukkende trykket i anlægget - derfor er den fuldstændig ligeglad med hvor den bliver placeret på mindre fyringsanlæg :great:

Det eneste en trykekspansion ikke bryder sig om er overgangen fra koldt anlæg til varmt anlæg (Udvidelse/Sammentrækning af membranen) - hvis man vil have at en trykekspansion skal holde længere, - så skal man holde en ensartet temp. i anlægget året rundt.

Du SKAL have en udlufter i toppen af kedlen - en idé så du slipper for at skille din udemærkede installation ad igen, - kunne være at bruge den ene sidestuds i kedlens side (Den hvor du har monteret kedel temp. føleren i) - her kan du montere et T-stykke, - og sætte selvudlufteren deri :great:
der er ikke plads der hvor jeg har monteret samlesættet, bøvlede meget med at få plads til det hele.
Det er en rigtig god ide, med et T-stykke ved temp. føleren, på kedlen.. Det spare mig da for noget arbejde. :)
tak for det, super idé :great:

mener også det var dig der tidligere rådgav mig mht placering af eks.beholderen, og der mente du det samme som du lige skrev, så det er jeg tryg ved, og derfor har jeg lavet det sådan.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

levi

Installation af pillefyr

Indlæg af levi »

elpres skrev:
der er ikke plads der hvor jeg har monteret samlesættet, bøvlede meget med at få plads til det hele.
Det er en rigtig god ide, med et T-stykke ved temp. føleren, på kedlen.. Det spare mig da for noget arbejde. :)
tak for det, super idé :great:

mener også det var dig der tidligere rådgav mig mht placering af eks.beholderen, og der mente du det samme som du lige skrev, så det er jeg tryg ved, og derfor har jeg lavet det sådan.
Selvfølgelig er der plads icon_cheesygrin.gif

Hvis du nu knalder en pibevinkel "VVS 000092106" i samlesættet (Der hvor du har en prop nu) som peger ud imod dig - og så sætter en union i røven af den "VVS 405001004" - så kan ekspansionen hænge deri på højkant - fordelen er så også at du har en bæring lige inde ved samlesættet, - så ekspansionen kommer til at sidde "godt fast" :)
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres »

levi skrev:
Selvfølgelig er der plads icon_cheesygrin.gif

Hvis du nu knalder en pibevinkel "VVS 000092106" i samlesættet (Der hvor du har en prop nu) som peger ud imod dig - og så sætter en union i røven af den "VVS 405001004" - så kan ekspansionen hænge deri på højkant - fordelen er så også at du har en bæring lige inde ved samlesættet, - så ekspansionen kommer til at sidde "godt fast" :)

jeg kan godt følge hvad du mener, men hvad der ikke fremgår af billedet er at kedlen står ca 50 cm foran VVB, og jeg vil gerne kunne gå ind imellem VVB og kedel uden at skulle forcere en trykeks.beholder. :D
Så beholderen blir hvor den er :)
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
levi

Installation af pillefyr

Indlæg af levi »

Forøvrigt - du skal have sat et rør eller en slange på dine sikkerhedsventiler så de bliver ført til afløb/Spand - du har en stikkontakt lige under din sikkerhedsventil til din varmtvandsbeholder - det er dømt til at gå galt hvis du ikke får ledt vandet væk :great:

HUSK du må ikke neddrosle afgangen på sikkerhedsventilerne - hvis de er i 3/4" (Som de er) - så SKAL du bruge en 3/4" slange, 22 mm pex, - eller 3/4" rør.
levi

Installation af pillefyr

Indlæg af levi »

elpres skrev:

jeg kan godt følge hvad du mener, men hvad der ikke fremgår af billedet er at kedlen står ca 50 cm foran VVB, og jeg vil gerne kunne gå ind imellem VVB og kedel uden at skulle forcere en trykeks.beholder. :D
Så beholderen blir hvor den er :)
Ok :great:
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres »

levi skrev:Forøvrigt - du skal have sat et rør eller en slange på dine sikkerhedsventiler så de bliver ført til afløb/Spand - du har en stikkontakt lige under din sikkerhedsventil til din varmtvandsbeholder - det er dømt til at gå galt hvis du ikke får ledt vandet væk :great:

HUSK du må ikke neddrosle afgangen på sikkerhedsventilerne - hvis de er i 3/4" (Som de er) - så SKAL du bruge en 3/4" slange, 22 mm pex, - eller 3/4" rør.

ja det er jeg opmærksom på, faktisk er der også derfor jeg har placeret samlesættet der, fordi der er et gulvafløb ikke langt derfra. Jeg er endnu ikke helt færdig med det hele, mangler også at få sat skorsten op og lave loft m.v. Tak for tippet. :great:
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Besvar