Installation af pillefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres »

levi » 31 Oct 2012, 15:34 skrev:
Det sørger pumpen ved dit fyr for - altså at der kommer varme til radiatoren :great:

Dejligt at få svar på sine spørgsmål og endda hurtigt.
Er der noget i vejen med at bruge PEX rør til radiator rør føringen? På den rulle jeg har liggende står der noget med 70 grader og 90 grader ved forskelligt tryk, så hvis jeg selv skulle gætte ville jeg sige at man godt kan bruge PEX, men jeg er ikke helt overbevist.??
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Installation af pillefyr

Indlæg af pso »

Først og fremmes skal det pex rør være med iltmembran, dvs der skal stå på det at det er godkendt til varme. Nogle pex rør er til vand andre til varme, i dag findes der også universal pex som kan bruges til begge dele, men så står begge dele på røret. Står der ikke et anerkendt fabrikant mm på røret, så smid lortet ud. Alt for mange er kommet galt af sted ved at bruge billige rør fra østeuropa.
Såfremt du kan overholde de kombination af max temp og max tryk der står er det jo i orden.
Det er en forudsætning fra fabrikanten af pex rør at du bruger rigtig pex fittings med rillet centerrør, største risiko er nemlig at den trækker slangen ud af fittings.
Jeg har selv pex til radiatorer på 1 sal de har ligget der i 8-9 år nu.
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres »

pso » 31 Oct 2012, 21:45 skrev:Først og fremmes skal det pex rør være med iltmembran, dvs der skal stå på det at det er godkendt til varme. Nogle pex rør er til vand andre til varme, i dag findes der også universal pex som kan bruges til begge dele, men så står begge dele på røret. Står der ikke et anerkendt fabrikant mm på røret, så smid lortet ud. Alt for mange er kommet galt af sted ved at bruge billige rør fra østeuropa.
Såfremt du kan overholde de kombination af max temp og max tryk der står er det jo i orden.
Det er en forudsætning fra fabrikanten af pex rør at du bruger rigtig pex fittings med rillet centerrør, største risiko er nemlig at den trækker slangen ud af fittings.
Jeg har selv pex til radiatorer på 1 sal de har ligget der i 8-9 år nu.
tak for de gode råd, jeg kigger lige efter hvad der står på de pex-rør jeg har liggende. De par gange jeg har købt fittings så har jeg nogen gange fået fingre i den type fitting du nævner, med rillet centerrør, men det har ikke været tydeligt for mig hvad der gør man får den slags frem for de andre hvor støtterør er påkrævet. Hedder den type med rillet center rør noget specielt?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres »

orv.... se hvad der stod da jeg kom hjem idag

Billede

det begyndte at regne lidt efter, så jeg fik travlt med at få pakken indendørs. Jeg klarede det med en sækkevogn og en lille rampe jeg lavede i bedste bonderøvs/george georgløs stil.

Har nu kigget lidt i den lille manual der fulgte med fyret, og er ikke så imponeret. Jeg havde håbet den var mere udførlig, men jeg må jo tage det lidt ad gangen.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Installation af pillefyr

Indlæg af pso »

Ja de rigtige pex fitting kaldes for pes fittings, de andre kalder man kompressions fittings, nogen kalder dem også for conex fittings.
Jeg har også set nogen kalde dem kombifittings.
Det du skal se efter er de kun er til pex eller med fast centerbøsning.
www.easyvvs.dk har meget rimelige priser og god service. Deres web er detsværre ikke så god som www.hedestoker.dk, de har den bedste web til at finde fittings når man ikke kender de rigtige fagudtryk.
Jeg er heller ikke imponeret over nbe manual, men det er mest mekanisk samling og hvad stumper der følger med er til at jeg savnede.
Manualen på styringen synes jeg faktisk er okay.

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres »

pso » 01 Nov 2012, 23:03 skrev:Ja de rigtige pex fitting kaldes for pes fittings, de andre kalder man kompressions fittings, nogen kalder dem også for conex fittings.
Jeg har også set nogen kalde dem kombifittings.
Det du skal se efter er de kun er til pex eller med fast centerbøsning.
http://www.easyvvs.dk har meget rimelige priser og god service. Deres web er detsværre ikke så god som http://www.hedestoker.dk, de har den bedste web til at finde fittings når man ikke kender de rigtige fagudtryk.
Jeg er heller ikke imponeret over nbe manual, men det er mest mekanisk samling og hvad stumper der følger med er til at jeg savnede.
Manualen på styringen synes jeg faktisk er okay.
Fint med de links, jeg skal nemlig snart til at ha lavet mig en indkøbseddel, så jeg kan komme lidt videre med mit fyrrums projekt.

Nu hvor jeg har fået set lidt på alle delene til pillefyret, så er jeg heller ikke så bekymret over at samle det. Dog syntes jeg ikke det fremgår tydeligt hvor meget man rent faktisk skal indstille, førend man kan starte uhyret op. Er det nok at køre den her "automatiske fremføring af piller ned i en pose test" og derefter indsætte resultatet i kontrollen? Er der andre ting der skal indstilles førend første opstart?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres »

Billede

Dette er fra en metro vvb manual. undre mig over hvorfor der står at VVB skal tilsluttes inden shunten? hvad er ideen med det?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Installation af pillefyr

Indlæg af J-B »

elpres » 02 Nov 2012, 20:23 skrev:Billede

Dette er fra en metro vvb manual. undre mig over hvorfor der står at VVB skal tilsluttes inden shunten? hvad er ideen med det?
Den type shunt der er vist på tegningen er en anlægsshunt, den blander kold returvand til fremløb til radiatorer, se pumpen er efter shunt.
Den shunt som skal være der er en kedelshunt og der sidder pumpen mellem kedel og shunt, den sørger for at din retur ikke er for kold.
Du skal montere din VVB. efter shunt og det er ikke nødvendig med en ekstra pumpe kun til VVB.
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres »

J-B » 02 Nov 2012, 22:22 skrev: Den type shunt der er vist på tegningen er en anlægsshunt, den blander kold returvand til fremløb til radiatorer, se pumpen er efter shunt.
Den shunt som skal være der er en kedelshunt og der sidder pumpen mellem kedel og shunt, den sørger for at din retur ikke er for kold.
Du skal montere din VVB. efter shunt og det er ikke nødvendig med en ekstra pumpe kun til VVB.

Billede

Ok, så den shunt jeg kommer til at ha i mit anlæg, dens primære funktion er at cirkulere vandet samt sørge for at der ikke kommer alt for koldt vand tilbage retur i kedlen. Så mit diagram er stadig i orden. Tak for dit svar.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Installation af pillefyr

Indlæg af pso »

Jeg indstallerede for en uge siden. udluftning og Fvejning ernok i xørste omgang

Besvar