Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaring med Twister røgvender søges.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Erfaring med Twister røgvender søges.

Indlæg af vinther2 » 25 sep 2012 19:18

Hej i gruppen

Vi har problemer med lidt røg ud af trækstabilisatoren og nogen gange ud fra røgrørets samling til kedelen. Det er typisk hvis det er kraftig vind fra vest- sydvest. Fyret står i garage og hvis jeg åbner bagdøren på klem, forsvinder problemet. Skal lige sige at der er 4 store udluftningshuller i bagdør + 2 store rør til fri luft i modsatte ende.

Vores skorsten står på et fladt tag og er ikke over 2 meter høj,- vel nok det man i gamle dage kaldte for en "vaskehusskorsten" Har altid været koblet til oliefyret uden problemer. Men det flade tag støder op til selve "hovedhuset" med rejsning :wink:

Spørgsmålet er om en såkaldt Twister, røgvender,kan afhjælpe problemet. Jeg har ihvertfald bestilt en,- så må vi se.
Har dog den mulighed at flytte en Exhausto røgsuger over på skorstenen fra vores stålskorsten til brændeovnen og så nedlægge denne, men inden jeg gør det skal ovenstående afprøves.

Så er der nogen som har erfaring med denne røgvender?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Erfaring med Twister røgvender søges.

Indlæg af John Skov Jensen » 25 sep 2012 20:32

Prøv at kikke i denne tråd
viewtopic.php?f=51&t=12558


/John

larsplovmann
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27 feb 2009 09:45

Erfaring med Twister røgvender søges.

Indlæg af larsplovmann » 28 sep 2012 17:38

Vinther 2 ..... tror måske du har skrevet en pm til mig..... desværre er der total kuk i min konto her, og jeg har ikke kunnet komme ind meget længe, og kan altså ikke læse din besked, har bare fået en mail om du har skrevet noget ,,,,

Mvh, Lars Plovmann

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Erfaring med Twister røgvender søges.

Indlæg af vinther2 » 28 sep 2012 17:47

Hej Lars.
Skrev til dig fordi at jeg i et senere indlæg kunne se at at du havde installeret en Twister røgvender og derfor var jeg nysgerrig efter at høre hvordan du var tilfreds med den. Vi har nemlig samme problem med røgnedslag som du havde,-- så derfor.
Hvis du mener det er alletiders med Twister røgvenderen,- så vil vi nemlig bestille en. Men som sagt,- du har erfaringen og den vil jeg følge.
Mvh.
Per

larsplovmann
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27 feb 2009 09:45

Erfaring med Twister røgvender søges.

Indlæg af larsplovmann » 28 sep 2012 17:51

Hej Per......

HAR skrevet en pm til dig.......... jeg har skrevet dette til dig

Jamen den fungerer bare perfekt, og det eneste jeg ærger mig over, er at jeg ikke havde fået en på år forinden Jeg tror faktisk ikke jeg har haft røgnedslag i fyrrummet siden den kom på, ihvert fald så lidt at det er uden betydning.... mit fyrrum er nu UDEN røg og sod lugt.... Intet er fedtet af alt det røg og sod, og det er heller ikke sort i rummet mere...... En fantastisk billig løsning.....

Min er jo så en af de dimser lidt ala en vejrhane der drejer rundt....

Ring til Allan ved Hedestoker, og bare sig du skal ha en ligesom JEG fik.... så ved han hvad det er Han er også billig.....

Mvh. lars


Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Erfaring med Twister røgvender søges.

Indlæg af vinther2 » 28 sep 2012 18:16

Lars,- tak for din tibagemeldig. Der bliver bestilt en Twister. Tak for hjælpen. :great:

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Erfaring med Twister røgvender søges.

Indlæg af Jobak » 28 sep 2012 18:28

Hej
Jeg har en Twister fra Hedestoker. Virker fint, dog med den eneste ulempe at når det fryser hårdt om vinteren,
vil der dannes is så den ikke drejer rundt. Så det skal nu nok være forberedt på. Da jeg til sidst blev træt af
at løbe rundt på et skide glat tag hver 2. dag, afmonterede jeg den og satte en alm. røghætte på, ala den universal model Hedestoker har.
Jeg har ikke fået monteret twisteren igen. Så den ligger inde på loftet uden at gøre nogen gavn. :oops:

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Erfaring med Twister røgvender søges.

Indlæg af vinther2 » 28 sep 2012 19:03

Hej jobak.
Nej,- det kan jeg godt se, men nu hvis man smører den godt og grundigt med det fedt man bruger til bremser, kobberfedt,- mon så ikke det problem vil blive løst.
Hvad er det for en universal model du har købt?
Har for flere år siden haft en af de der runde tingster, med lameller, som drejer rudt, på vores stålskorsten til brændeovnen,- 2 år og så var det slut, lejerne kunne ikke mere og den sad og raslede og var helt ude af kontrol.
Jeg har en Exhausto røgsuger som jeg har mulighed for at flytte over på skorstenen, men nu vil jeg lige prøve denne her "Twister",- er det noget ged,- ryger den ned igen og røgsugeren kommer op. Men det er jo lidt mere besværgligt med strøm mm.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Erfaring med Twister røgvender søges.

Indlæg af Jobak » 28 sep 2012 19:16

Hej
Prøvede mange forskellige ting. Pronto, WD40 osv.
Jeg var en gang imellem oppe og gi den en gang MC kædespray i bøsningen hvor den drejer rundt (den hurtige løsning).
Da den skal skilles ad for kunne komme til at gi den fedt hvor den trænger til det.
Det "regner" simpelt hen væk over tid og den begynder af "pive" når den drejer.
Jeg kan ej heller have træk stabilisator på i fyrrummet da jeg havde røglugt i fyrrummet når vinden kom fra sydvest.
(Jeg ved godt hvorfor - som er p.gr.af vores tagkonstruktion.)
Den jeg har på nu, ligner den "Skorstenshætte, Universal" de har nederst på siden med røghætter.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Erfaring med Twister røgvender søges.

Indlæg af vinther2 » 28 sep 2012 20:14

Jobak,- er det den der firkantede som buer indad,- den hedder "Aerodyne" pris 1250,- ? Kan godt se at den er fastmonteret og ikke drejer rundt. Har du gode erfaringer med den?
Ja,- det hele skal jo undersøges inden vi går over til de elektriske og på længere sigt, dyrer løsninger. :)
Per


Besvar