Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVB returs bedste routing

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

VVB returs bedste routing

Indlæg af Flemmingth » 22 sep 2012 21:11

Har nu fået VVB retur routet til shuntventilen, som Zarge har foreslået i anden tråd.
VVB retur.doc
(229.5 KiB) Downloadet 88 gange
Skitsen viser den faktiske rørføring.
Når VVB retur kommer ind under shuntventilen (1), vil det varme returvand hellere op til shuntventilen end det vil ned for at komme til kedlen. DET VIRKER !! :great: :great: til Zarge.
Sammen med dæmpning af VVB termostatventil - beskrevet i anden tråd - har Baxien nu fået væsentlig mere stabile forhold at arbejde under, og når jeg er på fastbrændsel er lagdeling i akku. endnu bedre end før.
smiley140.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

VVB returs bedste routing

Indlæg af Bigfoot » 22 sep 2012 22:08

men.... hvis huset ikke tager varme, altså alt er lukket.... så render der vel ikke noget vand den vej, og dermed vil din vvb heller ikke kunne varmes op??????? Den situation kan jeg aflæse jeg har her engang imellem, ifølge mine kamstrup målere.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

VVB returs bedste routing

Indlæg af Flemmingth » 23 sep 2012 11:53

Bigfoot » 22 Sep 2012, 22:08 skrev:men.... hvis huset ikke tager varme, altså alt er lukket.... så render der vel ikke noget vand den vej, og dermed vil din vvb heller ikke kunne varmes op??????? Den situation kan jeg aflæse jeg har her engang imellem, ifølge mine kamstrup målere.
Hvis varmeanlægget ikke aftager varme, vil VVB returvand blot løbe tilbage til kedlen eller akku. I den situation er der selvfølgelig ikke tjent noget ved den ændrede rørføing.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Besvar