Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dæmp VVB's termostatventil

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Dæmp VVB's termostatventil

Indlæg af Flemmingth » 21 sep 2012 21:02

Jeg er blevet klogere på termostatventiler, og deler hermed med dem der er lige så uvidende, som jeg har været.

Har bøvlet en del med at Baxien dør på A-1 alarm (røgtemp. under 90°C i mere end ½ time). Under normal stabil drift ligger den i denne tid støt på 90°C.
Har samtidig bøvlet med at VVB stort set holdt kedeltemp. - også selvom termostat blev sat på minimum. Når kuglehane blev lukket, faldt temp., så ingen tvivl om, at der var noget i klemme i ventilen.
Har så haft termostatventilen skilt ad, og mellem kegle og sæde sad der en ordentlig jernspån.
Nu er det termostaten som styrer VVB temp. smiley140.gif
Da jeg havde ventilen skilt ad, opdagede jeg - at det jeg troede var ventilens spindel pakdåseomløber (som på Danfoss radiatortermostater - i virkeligheden er en åbningsbegrænser.
Den har jeg nu justeret kraftigt ned. Er faktisk kommet helt ned på ½ omgang åben.
Hvor kedlens cirkulationspumpe (Alpha2 25-40) røg op på max. (22 W) når der blev badet, kommer den nu kun op på 11-13 W. Under stabil drift ligger den på 5-7 W.
Edit: Årsagen til at Baxien døde på A-1 var, at når den fik kuldechok fra VVB gik den på max. ydelse. Når VVB lukkede, kunne Baxi ikke følge med ned i temp., hvorfor den ikke kørte piller ind i laaang tid => lav røgtemp.Hvor meget man kan dæmpe termostatventilen kommer selvfølgelig an på forbrugsmønsteret. Vi er kun to, så jeg har dæmpet meget. Er man mange i husstanden og alle står i kø for at komme i bad, bliver de sidste nok mopsede hvis man dæmper for meget.

Min termostatventil er en 3/4" DVC. Undrer mig over at der ikke følger en brugsanvisning med ventilen, som fortæller om denne feature.
Køber man en Watts termostat med en Honeywell ventil hos VVS-Eksperten, er denne begrænsning nævnt i medfølgende brugsanvisning. Mener det samme er tilfældet med Danfoss termostater.

--> Zarge.
Det har også pyntet på lagdeling i akku., når jeg er på fastbrændsel.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Dæmp VVB's termostatventil

Indlæg af Zarge » 21 sep 2012 21:40

:great:

Besvar