Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny skorsten, hvilken?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Ny skorsten, hvilken?

Indlæg af Ugelvig » 19 sep 2012 21:45

Hej Forum

Jeg ved der sidder nogle Stokernørder her på forummet klar til at besvare alle mine dumme spørgsmål :wink:

Jeg er i den heldige situation, at vi skal ud og have vores første fyrrum med indmad icon_cheesygrin.gif

Indmaden bliver en kedel med en løs træpillebrænder, Atmos/Passat enhed på mellem 4 - 24 kW.

Jeg har snakket med skorstensfejeren og han har forhåndsgodkendt min idé til indretning og opførsel, men bare ikke lige skorstenen. Jeg ville have den placeret ude, det ville han ikke. Han mente ikke trækket ville blive godt sådan som vores bygninger er placeret, fred være med det. Vi placere den inde og kan få den til at ramme kip, når den står i det ene hjørne af fyrrummet. Han var egentlig ligeglad med om det var en dobbelt modul eller en med keramisk indmad. Så længe åbningen var rundt om de ø150 - 160 mm.

Så langt så godt. Så har jeg snakket med Isokerne (Scheidel) og Scancore. De var langt fra enige, om hvad det skulle være. Isokerne mente en skorsten med keramisk indmad og en lysning på ø160 mm. Scancore mente en dobbelt modul med en lysning på ø130 mm.

Passat/Atmos har egentlig ikke en holdning til hvilken skorsten det er. De mener, at skorstensfejeren skal spørges og følges...

Så nu står træpille-newbien med alle talenterne og aner ikke, hvad jeg skal gøre... :| :?

Nu håber jeg, at en af jer kan hjælpe mig videre. Jeg vil meget gerne at det er en skorsten som jeg kan pudse bagefter.

På forhånd tak!

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Ny skorsten, hvilken?

Indlæg af Ugelvig » 20 sep 2012 17:11

Er der slet ingen, der har noget viden og erfaring omkring ny skorsten?

Skal jeg bare vælge den billigste???

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Ny skorsten, hvilken?

Indlæg af mejeristen » 20 sep 2012 17:24

Tålmodighed, du skal nok få reaktioner, sæsonen for heftig surf her på forummet er kun lige ved at komme i gang efter sommeren tror jeg!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Ny skorsten, hvilken?

Indlæg af Bri_Jac » 21 sep 2012 09:37

Mon ikke du kan få indføjet i købskontrakten til skorstenen at betalingen opdeles i 2 dele, og sidste ½del betles EFTER skorstensfejeren har godkendt den nye skorsten? og så ville jeg vælge den billigste eller den mest æstetiske elegante løsning

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Ny skorsten, hvilken?

Indlæg af Ugelvig » 21 sep 2012 10:17

Jeg havde egentlig tænkt mig selv at stable modulerne til skorstenen - Så svært kan det ikke være ;)

Men ellers går jeg efter den billigste.

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Ny skorsten, hvilken?

Indlæg af CRHansen » 21 sep 2012 10:29

Hej Ugelvig. Jeg har for ca. 2 år siden selv bygget en skorsten i dobbel moduler det er super nemt


Besvar