Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pral og braldersnak (fra mig.....)

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Pral og braldersnak (fra mig.....)

Indlæg af triumph » 01 aug 2012 21:23

Jeg arbejder en del med energioptimering i mit job, i den forbindelse har jeg lavet en energiaftale med energi midt, der køber vores sparede co2 kvoter. Og jeg havde besøg af en (meget fornuftig) energirådgiver.
Efter mødet faldt vi i snak om løst og fast, og det viste sig at han havde en fortid hvor han havde arbejdet med biobrændsel/stokere mm.
Han startede med at fortælle mig at dansk produceret pillefyr ikke var ret energieffiktive. Man skulle ikke tro på teknoloisk test, men se på hvor mange piller et fyr brugte om året. Hvis et alm. parecelhus brugte 10 tons ink. vv om sommeren, eller 8 tons uden vv om sommeren. Så havde man fundet det forkerte fyr. Det burde ikke bruge mere end 6 tons om året ink. vv om sommeren, og 4 tons uden vv om sommeren. Hævdede han.
Han fremhævede specielt østriske fyr som værende gode. Energi midt havde på hans opfordring taget agenturet på Herz kedler (som der dog desværre ikke var nogen der gjorde noget for at sælge)
Han sagde at en af hans bekendte havde haft en scotte der havde brugt 10 tons piller om året, efter han havde udskiftet den til en herz kedel, så var forbruget faldet til 6 tons om året.

Jeg sagde at jeg havde haft en benekov, men efter at have skiftet til en woody. Så steg mit pilleforbrug næsten 50% i begyndelsen. Jeg brugte måneder i fyrrummet for at finde ud af hvorfor, og hvad jeg kunne gøre.
Jeg konstaterede at NBI havde snydt med deres test hos teknoligisk idet det fyr de havde sendt til test var udstyret med skamolfætter, samt samme styring som der sad på en benekov, med iltstyring.
Slet ikke det setup fyret blev solgt med.
Jeg kontaktede NBI, men fik bare en sluder for en slader fra Jannick, om at de sørmer måtte have glemt og sende en skamolfætter mede til mig. For det var skam standart på alle fyr, og styringen var skam bedre på woody, end på benekov......!
Nå, jeg var utilfreds og spurgte om ikke nbi ville komme og indregulere mit fyr (på min regning, forståes).
Det ville de ikke. De ville heller ikke tage fyret tilbage.
Så der var ligesom ikke andet og gøre end at prøve og få det til og spille.
Det jeg fandt ud af var flg:
De ældre 16 kw fyr var jo egentligt 24 kw, og når de kom ned og køre under 30-40% last så løb der en stor del af forbrændingsluften uden om bålet, og man måtte køre med et meget stort luft overskud. (hvorfor NBI havde monteret skamolfætre til testen)

Det kostede minimum 2 sække piller/dag og køre om sommeren pga tomgangstab og stort luftoverskud. Selvom der ikke var varmebehov, andet end vv.

Så jeg installerede en rum termostat, samt en termostat i vvb der tænder fyrert når der er behov.
Det betyder at fyr måske kører 2 timer med 80% last/døgn. I stedet for 24 timer med 20%.
Altså ingen lavlast, og ingen tomgangstab. Og ikke noget varmetab i de lange, dårligt isolerede rørtæk jeg har.
(Min energirådgiver havde ellers pralet med at der var vejrkompentsering på Herz kedler. Men jeg kunne jo godt forklare ham at der var mindre varmetab, når der ikke var varme på rørende, end når de var 40-50 C.....;o) )
Det gav en besparelse på 1½ sæk piller pr døgn i overgangsperioder
Derudover monterede jeg en motorventil der lukkede for vand til huset, når der kun var behov for varme til vvb,
så vand ikke cirkulerede til huset. Det ændrede forbruget om sommeren fra 8 til 3 kg/døgn.

Jeg satte også timer på cirkulationspumpe til vvb, så den kun kørte fra 05 til 07 og fra 16 til 22 på hverdage.

Jeg havde en forlænget snegl på 2,2 meter, og kunne se at fødningen af piller til fyret ikke var stabil, så jeg satte et rør i snegl. Det gjorde en stor forskel.

Det imponerede ikke min energirådgiver. Så han ville have mine data for hus (areal, isoleringsgrad, lofthøjde mm)
For han havde et program der kunne regne ud hvad jeg skulle have brugt, hvis jeg havde haft hans fantastike herz kedel. (den er sikkert fantastisk)
Hans beregningsprogram sagde at jeg skulle have en 15 kw kedel, og burde bruge 11, 3 tons træpiller om året (med en herzkedel)
Jeg bruger genemsnitligt 10 tons/år..... :great:


Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Pral og braldersnak (fra mig.....)

Indlæg af Vangsgaard » 01 aug 2012 21:56

10 tons for 200kvm? Det lyder godt nok af meget.

Jeg bruger omkring 7-8 tons til at varme 270kvm hus fra 1920 inkl. vand (inkl. sommer)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Pral og braldersnak (fra mig.....)

Indlæg af triumph » 01 aug 2012 22:00

Nu ligge de det i 2 forskellige bygninger. 135 m2 fra 1904, renoveret i 1971, med uisoleret kybekælder/gulve. samt beboelse i 70 m2 tagetage på en gammel stald fra 1930 (fyret står i stueetage stalden) Det er en 2 families bolig

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Pral og braldersnak (fra mig.....)

Indlæg af søren ø » 01 aug 2012 23:08

Ja undskyld mit franske, men visse energirådgivere har sgu slet ikke fingeren på pulsen. Har gået og kigget på lidt huse som jeg ville leje ud og gemme til efterlønnen (om mange år) og i et af disse havde en energikonsulent regnet ud at hvis man puttede rørskåle på de ca. 10 meter rør i fyrrummet hvor der hang en et år gammel gaskedel ville man spare 25000 om året. Ret imponerende når årsforbruget var ca 30000. Tror også bare det er røget igennem et program, og så er noteret ned uden at kigge tallene.....
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

levi

Pral og braldersnak (fra mig.....)

Indlæg af levi » 01 aug 2012 23:13

søren ø » 01 Aug 2012, 23:08 skrev:Ja undskyld mit franske, men visse energirådgivere har sgu slet ikke fingeren på pulsen. Har gået og kigget på lidt huse som jeg ville leje ud og gemme til efterlønnen (om mange år) og i et af disse havde en energikonsulent regnet ud at hvis man puttede rørskåle på de ca. 10 meter rør i fyrrummet hvor der hang en et år gammel gaskedel ville man spare 25000 om året. Ret imponerende når årsforbruget var ca 30000. Tror også bare det er røget igennem et program, og så er noteret ned uden at kigge tallene.....
hehe - ja Energiselskabernes Energivejledere har altid været nogle sjove nogle, - især dem der også sælger et fantastisk anlæg som JNI har oplevet icon_cheesygrin.gif

Der er utallige af sådanne historier, - dog primært på varmepumper/jordvarmeanlæg - hvor alt kunderne er blevet lovet slet slet ikke holder vand... - Der kom vist også en del retssager ud af "energivejledernes" flotte arbejde :great:


neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Pral og braldersnak (fra mig.....)

Indlæg af neonus » 02 aug 2012 10:29

men hvad med historien om at testen af woody ikke er testet "korrekt" - for på woody oplever jeg netop også at der skal en del overskudsluft til at køre om sommeren... Så hvis kedlen er testet med noget andet end den er leveret med er det da lidt suspekt..

levi

Pral og braldersnak (fra mig.....)

Indlæg af levi » 02 aug 2012 10:36

neonus » 02 Aug 2012, 10:29 skrev:men hvad med historien om at testen af woody ikke er testet "korrekt" - for på woody oplever jeg netop også at der skal en del overskudsluft til at køre om sommeren... Så hvis kedlen er testet med noget andet end den er leveret med er det da lidt suspekt..
Ved sommerdrift/lavdrift får man luftoverskud, - det kan ikke undgåes.

Det er som sagt derfor at de forskellige fyr har en "lavdrift virkningsgrad" og en "højdrift virkningsgrad" - kører man under det fyret er testet til som min. - så falder virkningsgraden.

Derfor er det også vigtigt at man kører sommerdrift på den måde som du f.eks gør (indendørs vejrkompensering kombineret med vvb-prioritering), - på den måde får fyret noget at lave når enten vvb eller huset kalder på varme og brænder derved optimalt :great:

At holde et fyr kunstigt i live på f.eks 10 procent om sommeren koster en masse unødig energi :great:

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Pral og braldersnak (fra mig.....)

Indlæg af neonus » 02 aug 2012 10:51

men skal der følge en skamol"dims" med til brænderen - for jeg har heller ikke fået sådan en "dims" med..... Har dog snart kørt i 4 år uden.....

levi

Pral og braldersnak (fra mig.....)

Indlæg af levi » 02 aug 2012 10:55

neonus » 02 Aug 2012, 10:51 skrev:men skal der følge en skamol"dims" med til brænderen - for jeg har heller ikke fået sådan en "dims" med..... Har dog snart kørt i 4 år uden.....
Jeg må indrømme at den skamolplade der snakkes om ikke siger mig noget ?

Der er lavet 30 kw brændere med skamolplade halvt over bålet - men det er kun på 30 kw brænderen, - er det den I snakker om ?

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Pral og braldersnak (fra mig.....)

Indlæg af neonus » 02 aug 2012 10:58

Aner det ikke - jeg har nu flere gange hørt en "skamolfætter" omtalt - og har, ganske rigtigt, også læst at den ved DTI er testet med skamol - derfor blev jeg nysgerrig....


Besvar