Varmeveksler eller radiator i akku. tank ?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Varmeveksler eller radiator i akku. tank ?

Indlæg af Breuner »

Hej alle,

Jeg er i fuld gang med at planlægge indretning og opbygningen af mit nye fyrrum.

Jeg vil både ha pillefyr og fastbrændselskedel. Jeg har bestilt en Ekoheat 1500 + en Attack 45 kw fastbrændselskedel, og så har jeg lige købe en brugt 3000 liters akkumuleringstank.

Stuehuset er i 2 plan, så det er meningen at fastbrændsel og akku. tank skal kører i åben kreds, og pillefyr skal kører i lukket trykekspansion direkte på husets varmekreds.

Imellem de 2 kredse skulle så bare være en varmeveksler, og et par 3-vejs ventiler til at koble veksleren ind og ud af kredsen, styret af en termostat i akku. tanken.

Problemet er så bare at der skal sidde mindst 3 pumper og bruge strøm, en pumpe både i ladomaten, en pumpe til at pumpe vandet fra akku. tanken igennem veksleren, og en pumpe inde i trykkredsen af anlægget.

Og så læste jeg i denne tråd: http://www.fyrrum.dk/viewtopic.php?f=35&t=1079 at "larsplovmann" har kørt med et lignende anlæg med masser af problemer, der var bl.a. stor modstand igennem en varmeveksler, og det gjorde åbenbart at vandet blev presset tilbage ind i akku. tanken i "bølger" som så ødelagde lagdelingen total, og han endte istedet op med en tankfuld nytteløst lunkent vand..

Han skriver at han vil forsøge med radiatorer inde i akku. tanken som varmeveksler istedet, da de naturligvis ikke vil lave bølger og ødelægge lagdelingen. Der udover kan man så osse spare en pumpe hvis man kører radiatoren direkte ind i trykkredsen.

Men er der nogen herinde som har kørt med lignende anlæg, og hvad er jeres erfaringer så evt. med "rigtige" varmevekslere i forhold til radiatorer i akku. tanken :?:

Jeg har læst MANGE steder at det bruget til solvarme, men det er vel heller ikke samme mængde kw som skal overføres, jeg skal jo helst kunne overføre mindst 15-20 kw ind til huset i vinterhalvåret.

Hvor stor en radiator skal man evt. ha stoppet ned i tanken :?:

Jeg har fundet ud af at varmeledningsevnen er ca. 25 gange bedre for vand i forhold til luft.

Men vil det sige at hvis man f.eks. køber én radiator ligesom denne : http://www.vvs-eksperten.dk/index/heizr ... 00mm-p3183 på 1131 watt, så kan man gange det med 25, og konkludere at den vil virke som en 28 kw varmeveksler hvis den blev svejset ind i toppen af tanken :?:

Andre gode idéer eller forslag modtages naturligvis osse rigtig gerne icon_cheesygrin.gif

Mvh.
Christian Breuner
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Varmeveksler eller radiator i akku. tank ?

Indlæg af kovas »

Hej Breuner.

Jeg har siddet og kigget på tegningen fra fyrrum.dk. Jeg må indrømme at jeg forstår ikke hvordan man vil få det til at fungere. Jeg er ok med på at når stokeren køre og der er cirkulation forbi radiatoren så kører det, men hvordan vil du få varme ud af akku når fastbrændselfyret er slukket og du har brug for varmen i akku. Radiatoren i tårnet vil afkøle vandet omkring sig, det vil synke ned i den store akku og varmen herfra skal så stige op forbi det kolde nedadgående. Jeg kan ikke se andet end at du får en mega opblanding i hele tanken. Jeg er sikker på at Levi har ret når han siger at det er spørgsmål om veksler størrelse og styringen.
Må jeg stille dig nogle spørgsmål. Har du billig adgang til fast brændsel? Hvis ja hvad vil du så med et pillefyr. Har du ikke adgang til billig fast brændsel, så skulle et ekoheat 1500 vel sagtens kunne varme dit hus op. Det er i hvertfald det jeg satser på. for mig lyder det som et over drevent dyrt setup.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Varmeveksler eller radiator i akku. tank ?

Indlæg af Breuner »

Takker for svaret,

Jeg har en hel del træ på ejendommen (nok til mindst et par års forbrug, og så er kedlen allerede tjent hjem igen), og har ofte haft adgang til en helt masse affaldstræ på mit arbejde. Så det var egentligt ment som et supplement til pillerne. Skulle man komme til at gå hjemme i perioder er det osse nemt at holde varmeudgifterne nede, når man kan gå og fyre næsten gratis. Jeg ved godt at det er et temmelig dyrt setup, men jeg håber da osse at jeg kan have glæde af begge kedler i rigtig mange år fremover, så det er lidt tænkt som en langsigtet investering. Jeg ville gerne ha haft en stoker som kunne æde det hele, sammen med fastbrændsel, men pladsen er knap i fyrrummet, så derfor "nøjes" jeg med et lille pillefyr istedet.

Men med hensyn til akku. tanken, så forstår jeg godt din pointe. Jeg troede bare netop at det var meningen at det varme vand skulle stå i toppen, og det kolde sank ned efterhånden som man brugte varmen, men jeg er altså osse HELT ny på området.. icon_cheesygrin.gif

Jeg ville osse selv helst bruge en varmeveksler, da jeg på den måde kunne undgå at skulle til at skære tanken op, og hvis der blev noget galt senere er den jo osse noget nemmere at udskifte når den sidder eksternt fra tanken.

Så det var egentligt derfor jeg kastede spørgsmålet op herinde, for at hører hvad andre med 2 varmekredse gør, og hvordan det fungere for dem.

Hvor stor veksler bør jeg så evt. købe for at kunne overføre de 15-20 kW imellem kredsene :?: Der er vel noget varmetab, og den overføre vel ikke en til en ?
Helt specifikt har jeg kigget på en brugt 37 kW veksler med 3/4" tilslutninger, som har været brugt til fjernvarme, vil den f.eks. kunne klare jobbet :?:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter
123michael
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 19
Tilmeldt: 20 feb 2012 21:18
Mit fyr: IVT jordvarme
Areal: 410m2
Brændsel: Pilleovn ecotech hrv 160
Fremviser gerne i postnummer: 6400
Årligt forbrug: 4 tons piller
Geografisk sted: sønderborg

Varmeveksler eller radiator i akku. tank ?

Indlæg af 123michael »

Hej
Jeg har en 2300 L. tank med tre 3* 25meter kobberrør ø18mm inde i min tank for at spare lidt på strømmen.
Alså i bunden har jeg solvarmen 1*25m ø18mm kobberrør( har en overflade på 1.75m2 pr. stk.) ( 300 rørs solvarme 14 kw. med 15-60 ups. pumpe )
Der er ca. 10 grader forskel på frem retur.
Midt har jeg til 25m til gulvvarme og øverst 25m til brugsvand som begge åbnes med termostart, som åbner en trevejshane parralelt med med min varmepumpe, så det hele kan drives med en pumpe. alså + den til solvarmen.

Til sidst har jeg en veksler fra min tank, hvis det starter at koge, mellem min tank og mine jordslanger, tror det er en 36kw.veksler den kan over føre alt hvad en 25-40 pumpe kan pumpe. højst nogle grader til forskel.

Veksler er best, men en dyr ting at have kørerne......

Michael
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 3 gange

Varmeveksler eller radiator i akku. tank ?

Indlæg af remme »

Jeg er lige ved at tro at vi skal Ernst på banen eller en anden som har erfaringer med vekslerer og akk.tanke.

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Varmeveksler eller radiator i akku. tank ?

Indlæg af Breuner »

Hej Michael,

Tak for dit svar. :great:

Kan forstå at du har en opbygning noget ligene det jeg nævner, bare med kobberrør i stedet for en radiator. Grunden til at du har valgt at sætte udtaget til gulvvarmen midt i tanken, er vel at det har den rette temperatur eller :?:

Men hvorfor har du ikke begge udtag oppe i toppe, med en blandsløjfe i kredsen i stedet, på den måde har man vel hurtigere varme i huset, efter man har fyret op :?:

Ved du hvor meget de 1,75 kvm svare til i Kw :?: Det må åbenbart være nok til at varme alle 400 kvm op inde i huset, eller :?:

Har du problemer med den kolde vand som kommer i toppen når man trækker varme ud, at det synker ned og blander rundt i vandet (det som "kovas" omtaler i det tidligere indlæg).

Jeg forstår ikke rigtig hvad du bruger din veksler til, lukker du varme ud i jorden, når fyret bliver meget varmt,for at forhindre at det skal koge, eller :?:

Og det med de få graders forskel, er det forskellen imellem indløb på primær siden, og fremløb fra sekundær siden, eller hvordan skal det forstås :?:

Det med med 25-40 pumpen, er det på primær siden fra fyret, at pumpen kører på fuld drøn for at levere varme nok til veksleren, eller er det på sekundær siden ind til huset, hvor pumpen kan køre på fuld drøn, uden at man kan dræne veksleren :?:

Det var godt nok mange nye spørgsmål, håber det er okey icon_cheesygrin.gif

Mvh.
Christian Breuner
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Varmeveksler eller radiator i akku. tank ?

Indlæg af Breuner »

remme » 25 Jun 2012, 18:07 skrev:Jeg er lige ved at tro at vi skal Ernst på banen eller en anden som har erfaringer med vekslerer og akk.tanke.
Ja jeg kan godt se i forskellige indlæg, at Ernst vist nærmest ved alt om solvarme, vekslere, og opbygningen af forskellige anlæg :great:

Men der er selvfølgelig sikkert osse mange andre som ved en helt masse omkring emnet icon_cheesygrin.gif
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

Varmeveksler eller radiator i akku. tank ?

Indlæg af lille_smed »

hej

du kan laver det lige som jeg har gjort .. både pille fyr og brænde kedlen køre åben .. og køre over en veksler inde i huset .. og det køre super godt

viewtopic.php?f=180&t=12429#

det med modstand i en veksler .. det kommer da kun hvis den er for lille
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Varmeveksler eller radiator i akku. tank ?

Indlæg af Breuner »

Okey, det lyder lovende, jeg ville jo osse helst ha en ekstern varmeveksler, så hvis den bliver tilstoppet, utæt osv. så er det alt andet lige nogen nemmere at udbedre icon_cheesygrin.gif

Er der nogen grund til at du osse køre stokeren på den åbne kreds, eller var det vare nemmest :?:

Hvor stor en veksler skal jeg bruge hvis jeg skal overføre de 15-20 kw til tryksiden ind til huset, vil en 37 kW kunne klare opgaven, eller :?:

Havde egentlig tænkt mig at køre fremløb fra veksleren ind igennem pillefyert inden vandet kom ind i huset, for at kedlen på den måde altid vil være varm når den skulle startes op, vidste godt at den ville stå og afgive lidt varme til rummet, men det ville ikke gøre noget. Men kan så osse forstå på dit link, at den osse vil stå og fise varme ud igennem skorstenen fra pillefyret, selvom det ikke kører, det vil jeg selvfølgelig være noget træt af.. :shock:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Besvar