Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi MH 1.5 til akku.tank er no-go

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Baxi MH 1.5 til akku.tank er no-go

Indlæg af Flemmingth » 09 jun 2012 23:08

Da jeg designede seneste version af vort varmeanlæg med nyinstalleret Baxi MH 1.5, havde jeg en forestilling om at det ville være bedre at Baxien periodevis opvarmede den eksisterende akku.tank kapacitet, i stedet for sjatfyring i sommerperioden.

Jeg har nu forsøgt nogle gange - DET DU'R IKKE !!!! :x
1.
En Automix CTR er installeret til at åbne til Akku. når Baxi fremløbstemp. er høj nok. Det er imidlertid umuligt at indregulere CTR til Baxiens finurlige styring (setp. -/+ 6° og skift høj/lav last). Dertil er CTR for simpel.
Det kørte nogenlunde med CTR manuelt indstillet, så Baxien kun lige kunne følge med (høj last det meste af tiden). Men - når Baxien er så hårdt spændt for, er fremløb meget af tiden <75°, selvom setp.= 80°. Fik på intet tidspunkt akku. top over 72°, og lagdeling ikke nær så skarp som med Vigas'en, hvilket selvfølgelig skyldes den varierende fremløbstemp., som Baxi styring tillader.
Kunne selvfølgelig slå Baxiens iltstyring fra, hvilket ville give mulighed for tvungen høj last og setp.= 85°, men der stopper jeg godt nok. Vil ikke koble den primære styring fra for at få den skundære til at virke.
Så hellere trimme Baxien til at køre meget lav last. Det kan man godt når man har taget ved lære af Thy :great: :)
2.
15 kW batter ikke rigtigt noget til ca. 4.000 liter akku.

PS
Kan givetvis laves med en avanceret styring, men cost/benefit bliver aHt. - i hvertfald dyrere end jeg er villig til at betale :evil:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Baxi MH 1.5 til akku.tank er no-go

Indlæg af Bigfoot » 09 jun 2012 23:41

jamen det skulle jo prøves.... det var godt nok også noge af et anlæg du har fået dig skruet sammen.... jeg var noget overrasket over at se det den dag.

Men fedt at du prøvede Flemming... :great:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Baxi MH 1.5 til akku.tank er no-go

Indlæg af Brandsen » 10 jun 2012 08:57

Halløj i forum,

... men er det jo i virkeligheden ikke bare bevis på design og formål, med
henholdsvis en accu tank og en styret Baxi ?

En accu tank skal fungere som buffer for en kedel der giver helt vildt meget varme over kort tid,
så meget, at varmen ikke kan forbruges af varmeinstallationen med det samme.

En styret Baxi afgiver derimod løbende den varme som varmeinstallationen kalder på.

... men rigtigt fint det er belvet afprøvet 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Baxi MH 1.5 til akku.tank er no-go

Indlæg af thy » 10 jun 2012 13:08

Flemmingth » 09 Jun 2012, 23:08 skrev:Da jeg designede seneste version af vort varmeanlæg med nyinstalleret Baxi MH 1.5, havde jeg en forestilling om at det ville være bedre at Baxien periodevis opvarmede den eksisterende akku.tank kapacitet, i stedet for sjatfyring i sommerperioden.

Jeg har nu forsøgt nogle gange - DET DU'R IKKE !!!! :x
1.
En Automix CTR er installeret til at åbne til Akku. når Baxi fremløbstemp. er høj nok. Det er imidlertid umuligt at indregulere CTR til Baxiens finurlige styring (setp. -/+ 6° og skift høj/lav last). Dertil er CTR for simpel.
Det kørte nogenlunde med CTR manuelt indstillet, så Baxien kun lige kunne følge med (høj last det meste af tiden). Men - når Baxien er så hårdt spændt for, er fremløb meget af tiden <75°, selvom setp.= 80°. Fik på intet tidspunkt akku. top over 72°, og lagdeling ikke nær så skarp som med Vigas'en, hvilket selvfølgelig skyldes den varierende fremløbstemp., som Baxi styring tillader.
Kunne selvfølgelig slå Baxiens iltstyring fra, hvilket ville give mulighed for tvungen høj last og setp.= 85°, men der stopper jeg godt nok. Vil ikke koble den primære styring fra for at få den skundære til at virke.
Så hellere trimme Baxien til at køre meget lav last. Det kan man godt når man har taget ved lære af Thy :great: :)
2.
15 kW batter ikke rigtigt noget til ca. 4.000 liter akku.

PS
Kan givetvis laves med en avanceret styring, men cost/benefit bliver aHt. - i hvertfald dyrere end jeg er villig til at betale :evil:
tja... der kan jo selfølgelig laves nogle triks så baxien kommer længere op i temp...

feks... lås den i høj driftformsknap lyse i 100%
flere piller højer snegletid....
måske blæs samtidigt hæves til 50....

det vil jo så give en høj røgtemp.....men det er jo klart hvis den bare skal køre fuld skrue...

ps du kan jo også ændre i menuknaps menuen

15***10 den her giver jo 33% mere piller uden at ændre andet både høj og lav hvis den er under set punkt :great:
40
b30***50
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Baxi MH 1.5 til akku.tank er no-go

Indlæg af Flemmingth » 10 jun 2012 23:53

Brandsen - du har fuldstændig ret mht. design og formål, men nu jeg havde fået idéen, skulle den selvfølgelig prøves. Det er ikke første gang jeg prøver at bruge ting anderledes end de er designet til. Nogle gange med større held end denne gang.

Thy - jowda, man kan sagtens peppe Baxien op, men når pillebremsen skifter til lysegul og røgtemp. nærmer sig Vigas niveau (+200°), kan jeg jo lige så godt fyre noget gratis brænde af i Vigas'en, så Baxien er sendt på sommerorlov en rum tid.

Og intet er skidt, uden at det også er lidt godt. I det fuldendte projekt skulle en termostat fra akku.tank bund sende et stopsignal til Baxien (ligesom at trykke på stop knappen - IKKE noget med at tage "hovedkniven"). Har endnu ikke fundet det rigtige sted i Baxien at koble stopsignalet på (hvis det overhovedet er muligt), og er nu fri for at spekulere mere på den opgave.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Cyberfox
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2008 08:09
Mit fyr: Blackstar+ 16kw & Orlan 18kw
Areal: 220
Brændsel: Træpiller / Pind
Dagligt forbrug: 43
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Sønderborg
Modtaget likes: 6 gange

Baxi MH 1.5 til akku.tank er no-go

Indlæg af Cyberfox » 19 jul 2012 20:25

Hej,
Ved godt der er tale om sommerdrift, men vil alligevel lige dele mine erfaringer med vinterdrift & akku!
Jeg har nu kørt med MH 1,5 og akkutank i 3 år og det kører problemfrit.
jeg lukker helt ned i sommerperioden, og kører på elvandvarmer. Derfor kan jeg ikke udtale mig om problemerne med sommerdrift på akku.
I forhold til at køre uden akku giver det mig næsten ubegrænset varmt vand (neddyppet vvb) samt meget hurtig opvarming af mine godt 230 m2 efter eks udluftning.(har 80% radiatorer).
MVH
Christian

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Baxi MH 1.5 til akku.tank er no-go

Indlæg af Brandsen » 19 jul 2012 20:56

Halløj i forum,

Jeg vil gerne tro en Baxi med accu tank fungerer, men næppe særligt hensigtsmæssigt.

Hvis accu tanken er af almindelig størrelse, og det er et almindeligt familie forbrug,
så vil effekten formentlig være at man får en døgn rytme i til med, at Baxi'en banker
afsted med 100% i en time eller to, når accu tanken kalder på varme, og herefter 'fise fyrer'
på pause i 10 - 12 timer mens der er tilstrækkeligt varmt vand i accu, og herefter går på 100%
igen for at varme accu op.

Altså, fuld skrue på Baxi'en to gange i døgnet, hver gang 1 til 2 timer, og resten af døgnet på pause.
Det kan næppe være økonomisk, men klart bedre at lade Baxi'en selv styre det hele, uden accu tank.

Om vinteren, hvor der også er konstant varmeforbrug fra gulvvarme og radiatorer, så er 'skaden'
naturligvis klart mindre, men om sommeren..... ??

Håber nogen med 'sort bælte' i Baxi kikker forbi denne tråd 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Cyberfox
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2008 08:09
Mit fyr: Blackstar+ 16kw & Orlan 18kw
Areal: 220
Brændsel: Træpiller / Pind
Dagligt forbrug: 43
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Sønderborg
Modtaget likes: 6 gange

Baxi MH 1.5 til akku.tank er no-go

Indlæg af Cyberfox » 19 jul 2012 23:01

Nu kører jeg ikke med iltstyring, og lav ydelse er indstillet så den er mindre end det normale forbrug.
Derfor skifter det hele døgnet mellem høj / lav ydelse uden at gå i pause.
Desværre kan jeg ikke lige finde mine grafer for maj måned, der kunne du have set at der ikke har været en eneste periode med pausefyring.

Men jeg er 100% enig at det ikke vil hjælpe om sommeren, da fyret sikkert vil være længere tid i pause end uden akku.
MVH
Christian

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Baxi MH 1.5 til akku.tank er no-go

Indlæg af Hjemme teori » 19 jul 2012 23:04

Flemmingth » 09 Jun 2012, 23:08 skrev:1.
En Automix CTR er installeret til at åbne til Akku. når Baxi fremløbstemp. er høj nok. Det er imidlertid umuligt at indregulere CTR til Baxiens finurlige styring (setp. -/+ 6° og skift høj/lav last). Dertil er CTR for simpel.
Det kørte nogenlunde med CTR manuelt indstillet, så Baxien kun lige kunne følge med (høj last det meste af tiden). Men - når Baxien er så hårdt spændt for, er fremløb meget af tiden <75°, selvom setp.= 80°. Fik på intet tidspunkt akku. top over 72°, og lagdeling ikke nær så skarp som med Vigas'en, hvilket selvfølgelig skyldes den varierende fremløbstemp., som Baxi styring tillader.
Kunne selvfølgelig slå Baxiens iltstyring fra, hvilket ville give mulighed for tvungen høj last og setp.= 85°, men der stopper jeg godt nok. Vil ikke koble den primære styring fra for at få den skundære til at virke.
Så hellere trimme Baxien til at køre meget lav last. Det kan man godt når man har taget ved lære af Thy :great: :)

PS
Kan givetvis laves med en avanceret styring, men cost/benefit bliver aHt. - i hvertfald dyrere end jeg er villig til at betale :evil:
Flemming er problemet ikke at det ikke skal styres via en CTR ventil på fremløbet, men som det plejer via en shunt ventil hvor du styrer returløbet, så hvis du vil have 80gr. i tanken skal retur måske være 73gr. med setpunkt på 80gr. , Så du egentlig skulle have en ladeventil.
??
Mvh. Sophus


Besvar