Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos og flow over kedel

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Atmos og flow over kedel

Indlæg af Skovløber » 05 maj 2012 08:30

Godmorgen Stokerpro forum !
Jeg har en Smedegaard 25/60, til kedlen, der altid kører max. Hvis kedlen kører.
Mit problem er nu den pokkers klaptermostat, der føler på afgang af kedlen. Den begynder jo at klappe i , når temp fra kedlen kommer op mod de ca 80 grader. Jeg har jo justeret kæden, så den lukker ved 90 grader , inden syr ventilen åbner.
Når den pokkers klap nærmer sig luftindtaget, så begynder skorsten jo at ryge og det gider jo ikke. Jeg har mest lyst til at fjerne den klap.
Igår åbnede jeg klappen helt , da det begyndte at ryge. Det hjalp. Men hvor er sikkerheden så !

Det burde da være sådan at kedlen kan lade på akku med f.eks 85 grader uden at ryge fra skorsten.
Kan sådan en pumpe ikke yde mere end 1,5m3 ?
Mit flow over kedlen er 1,5m3, er det for lille ?
På den anden side, hvis jeg øger flowet, så falder fremløb jo også lidt og hvis jeg gerne vil have 85, så duer det jo heller ikke.

Jeg har mest lyst til at køre med helt åbent spjæld hele tiden.
Kunne man ikke lave det sådan at man montere en termostat. Der bare klapper spjældet i hvis kedlen kommer over f.eks.89 grader.
Hvis jeg bare strammer kæden mere, så vil den jo ikke lukke spjældet helt, inden syrventilen skyder vand på kedlen. Også er den sikkerhed der jo ikke mere.

Jeg ønsker ikke at skulle skruge ned for luftindtaget, hader røg via skorsten.
Så hvad gør jeg.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos og flow over kedel

Indlæg af John Skov Jensen » 05 maj 2012 08:52

Skovløber » 05 May 2012, 08:30 skrev:Godmorgen Stokerpro forum !
Jeg har en Smedegaard 25/60, til kedlen, der altid kører max. Hvis kedlen kører.
Mit problem er nu den pokkers klaptermostat, der føler på afgang af kedlen. Den begynder jo at klappe i , når temp fra kedlen kommer op mod de ca 80 grader. Jeg har jo justeret kæden, så den lukker ved 90 grader , inden syr ventilen åbner.
Når den pokkers klap nærmer sig luftindtaget, så begynder skorsten jo at ryge og det gider jo ikke. Jeg har mest lyst til at fjerne den klap.
Igår åbnede jeg klappen helt , da det begyndte at ryge. Det hjalp. Men hvor er sikkerheden så !

Det burde da være sådan at kedlen kan lade på akku med f.eks 85 grader uden at ryge fra skorsten.
Kan sådan en pumpe ikke yde mere end 1,5m3 ?
Mit flow over kedlen er 1,5m3, er det for lille ?
På den anden side, hvis jeg øger flowet, så falder fremløb jo også lidt og hvis jeg gerne vil have 85, så duer det jo heller ikke.

Jeg har mest lyst til at køre med helt åbent spjæld hele tiden.
Kunne man ikke lave det sådan at man montere en termostat. Der bare klapper spjældet i hvis kedlen kommer over f.eks.89 grader.
Hvis jeg bare strammer kæden mere, så vil den jo ikke lukke spjældet helt, inden syrventilen skyder vand på kedlen. Også er den sikkerhed der jo ikke mere.

Jeg ønsker ikke at skulle skruge ned for luftindtaget, hader røg via skorsten.
Så hvad gør jeg.
Den trækregulatorklap er kedlens eneste mulighed for at regulere ned for ydelsen hvis fremløbstemperaturen stiger til over det ønskede. Så at fjerne den syntes jeg lyder som en dårlig ide. Kun hvis du kan holde temperaturen i skak med at regulere på flowet kan det at køre uden klappen give mening. Hvis du bare lukker klappen i hvis temperaturen kommer over en fastsat temperatur vil kedlen give sig til at lave kraftige røggas eksplotioner, da forbrændingen vil gå fra max ydelse til kvælning pga den manglende ilt. Hvis kedlen begynder at ryge når klappen begynder at lukke skal du nok have justeret lidt på primær/sekundær luft spjældet.
Men SYR ventilen er heller ikke optimal til en fastbrændselskedel i mine øjne, den åbner lidt for tideligt. Jeg valgte selv en watts sts20, den åbner først ved 97 grader.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor de 1500L/t ikke er nok til at holde kedlen i skak. Selv har jeg et flow på ca 1410L/t og det rækker til en ydelse på knap 40kw så længe retur ikke er højere end 60 grader. Når returen stiger pga næsten fuldt opladet akkutank stiger fremløbet på kedlen også. Så derfor har jeg monteret en ekstra pumpe, i serie med ladeventilen. Der starter først ved fremløb på over 92 grader. Den sikre at flowet er højt nok, 1490L/t, til at undgå pletkogning og aktivering af watts ventil hvis fremløb bliver virkelig højt.
Afhængig af hvor mange ventiler osv der sidder i kedelkredsen bliver det nok svært at få flowet meget over de 1500L/t

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Atmos og flow over kedel

Indlæg af Skovløber » 05 maj 2012 12:05

De 1500 liter er skam også nok, der er ikke det mindste tegn på pletkogning eller andet.
Jeg mener da også min hedder en watts sts20, købt hos dv. Der står ikke noget på den og har ikke kassen mere. Men den åbner heller ikke.
Jeg brændte med meget tørt træ, så det manuelle luftspjæld var ca stillet 4mm ud.
Det er bare ligesom at 60 grader ind i kedlen ved max ydelse, er lidt for varmt. Da afgangen så nærmere sig de 85 grader så lukkes der noget for luftindtaget og skorsten ryger...
Jeg stillede så setpunkt for returen til 53 grader også virkede det fint, så var fremløb ca 75 grader. Og kedel fik masser af luft.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Atmos og flow over kedel

Indlæg af Skovløber » 05 maj 2012 15:17

John
Det er i øvrigt sådan en fætter jeg har : Termisk syr overløbssikring 1/2" X 95GR.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos og flow over kedel

Indlæg af John Skov Jensen » 05 maj 2012 15:19

Skovløber » 05 May 2012, 15:17 skrev:John
Det er i øvrigt sådan en fætter jeg har : Termisk syr overløbssikring 1/2" X 95GR.
ja det tænkte jeg nok, den åbner lidt tidligere end watts sts20


Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Atmos og flow over kedel

Indlæg af Skovløber » 05 maj 2012 16:37

John Skov Jensen » 05 May 2012, 15:19 skrev: ja det tænkte jeg nok, den åbner lidt tidligere end watts sts20
Mennn, det er nu ikke helt det der er problemet.
Det er delta graderne over kedlen, der bliver for høje.
dvs. 60 grader ind, og så meget ud at klapventilen begynder at lukke også kommer der røg.
Jeg tror sku bare jeg strammer kæden lidt.
Tænkte på hvor meget vandring, den trækstang har der hiver i kæden, er der nogen der har målt det...
Altså fra kold til lukket klap !
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Besvar