Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
MNP
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af MNP »

hej mejeristen

jo vi har retshjælp, men LLO siger den ikke kommer til at dække alle sagsomkostningerne, dels fordi det er en stor kompliceret sag.

Grunden til vi ikke bare flytter er at når man har boet i samme hus i 16år på en ret unik placering, så flytter man ikke bare, der findes ikke noget tilsvarende grundet placeringen.

du har bestem ret i han ikke bare kan gøre alt det han gør, og det skal varsles osv. men det gør han bare alligevel!
han har været i retten så mange gange, at han har mistet tilliden til loven, fordi han oprigtig føler andre taget r**** på ham fordi han altid taber.

MNP
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af MNP »

Nå så skrev jeg til en Skorstenfejermester, og fik rekord hurtig svar:

Hej MNP
Det lyder ikke som en rar sag.
Men jeg vil mene at I står stærkt. og der er en række punkter som vil tale til jeres favør.

Punkt 1.
Hvis fyret ikke har været benyttet siden engang i 80erne og med sikkerhed ikke kørt eller
synet i de sidste 16 år må vi nok konstaterer at fyrings anlægget principielt
er nedlagt.
Lovgivningen giver ikke mulighed for at genåbne gamle oliefyr. Bestemmelserne i Bygnings regelment 2010 lyder som følger.

8.5.1.4 Krav til centralvarmekedler, oliebrændere m.v.

BESTEMMELSE
Stk. 2
Kedler til fyring med olie skal have en nyttevirkning
ved CE-mærkning på mindst 93 pct. ved fuldlast
og 98 pct. ved dellast.

VEJLEDNING
(8.5.1.4, stk. 2)
Nyttevirkning ved fuldlast og dellast fremgår af
kedlens CE-mærkning.
Nyttevirkningen er målt ved 70° C ved fuldlast og
30° C, 40° C, henholdsvis 50° C ved dellast afhængig
af kedeltype. Bestemmelsen indebærer anvendelse
af kondenserende kedler.

Punkt 2
Sikkerhed og sundhed er der også skrevet om.

8.5 Fyringsanlæg og aftrækssystemer

BESTEMMELSE
Stk. 1
Centralvarmekedler, små kraftvarmeanlæg, generatoranlæg,
biobrændselsfyrede anlæg, brændeovne,
pejse og andre fyringsanlæg skal udføres og
installeres, så der ikke opstår fare for brand, eksplosion,
forgiftning og sundhedsmæssige gener.

VEJLEDNING


Det må nok kunne sætte det på plads, at oliefyret er nævnt i BBR bør ikke ha nogle betydning, det er jo ejerens pligt til at vedligeholde oplysningerne i BBR. Skorstensfejermesteren har ikke pligt til meddele BBR hvad der skal stå. og kartoteket bliver ikke samkørt.
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af mejeristen »

MNP » 27 Apr 2012, 01:28 skrev:hej mejeristen

jo vi har retshjælp, men LLO siger den ikke kommer til at dække alle sagsomkostningerne, dels fordi det er en stor kompliceret sag.

Grunden til vi ikke bare flytter er at når man har boet i samme hus i 16år på en ret unik placering, så flytter man ikke bare, der findes ikke noget tilsvarende grundet placeringen.

du har bestem ret i han ikke bare kan gøre alt det han gør, og det skal varsles osv. men det gør han bare alligevel!
han har været i retten så mange gange, at han har mistet tilliden til loven, fordi han oprigtig føler andre taget r**** på ham fordi han altid taber.

Hmm du giver jo nærmest selv svaret på dit ?. sammen holdt med dit indlæg med svar fra skorstensfejer :|

Et er at have ret, noget andet er at få det. en sejr kan være for dyrt købt!

Som jeg ser det ud fra de indlæg du har skrevet her i tråden, så kan du IKKE vinde det slagsmål.
Nuvel du kan muligvis vinde en retssag, men så taber du bare økonomisk istedet. så kan du bo nok så kønt/specielt men hvad er det værd hvis det kommer til at koste dig en stor sum penge og en masse ærgelser samt en røvdårligt forhold til din udlejer. og så kunne det jo alligevel ende med at du følte det nødvendigt at flytte på et tidspunkt på baggrund af ovenstående.

DU står efter min bedste overbevisning i en lortesituation hvor der som minimum er en taber DIG uanset hvad du gør! Desværre :(
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af Skiveren »

Hvorfor ikke går den anden vej rundt.. Skorstensfejeren kan vel aflægge beboelsen et besøg, og på denne måde lade skorstensfejeren komme med udspillet omkring fyret, og hvis han mener at det er oliefyret er nedlagt pga de 16 år, så kan udlejeren ikke tage det i brug... Men han skal jo levere varme til lejeren... Evt kunne sagen køres denne vej omkring... Og så er han vel nød til at se sig omkring efter et nyt anlæg... Blot en ide... :wink:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af Ollii »

Vanskelig udlejer?
Lejeren er da vist heller ikke nem at have med at gøre. ;-)

Måske du skulle tage en dialog med udlejer og se om i kan blive enige om et nyt fyr med en evt. husleje stigning. Udlejer har vel også interesse i at huset er opdateret.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

MNP
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af MNP »

Til mejeristen: det er korrekt, men jeg har ikke tabt noget endnu, så før jeg gør det så skal han bare ned med nakken. Vi har også en sidegevinst ved en evt. retssag som kan sikre vi ikke taber penge, for ifølge LLO har han ulovligt opkrævet vand som del af husleje ikke aconto, og måden han har opkrævet aconto el på er også ulovlig "vi har aldrig set et regnskab, har spurgt" så der burde vi få alt tilbage for de sidste 3år det er 50.000, det har været udfaldet i lignende sager. Men pointen var til andet indlæg, at LLO absolute ikke bare ordner sådan en sag for lejer, og ej heller man er dækket sikkert ind økonomisk med sin retshjælp.
Desuden bliver han i øjeblikket sagsøgt af mindst en anden lejer, og venter selvfølgelig lidt på udfaldet af den sag da den er meget lig vores.

hej skiveren: det er nøjagtig hvad jeg vil gøre, har allerede været i telefonisk kontakt med han. han siger jeg står meget stærkt, fordi min udlejer ikke har overholdt løbende service. kan godt være der er et antikt fyr i kælderen og det altid har stået der, men det betyder ikke det må bruges til opvarmning. så 1maj står vi uden varme og udlejer opfylder ikke hans forpligtigelser ifølge lejeloven og vores kontrakt, til han ikke gør det så er der ikke rigtig en sag.

hej Ollii: har vi prøvet, han vil ikke indgå noget kompromis, det er hans vej eller the highway
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af Zarge »

Puha hvor er jeg glad for at jeg ikke bor til leje mere... Har haft en udlejer, ikke så slem som din, men dog noget iriterende, ellers har det være boligforeninger af precis samme grund...
Og nu er der heldigvis kun konen der skal spørges (hun står jo som medejer... ;-)
Men held og lykke med det...
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af EKP »

Der er kun én mulighed og det er at få en skorstensfejer til at stille krav til fyret. Hvis han siger det kan bruges og at en godkendelse ikke bliver forældet af manglende brug så er det bare too bad...

Hvis han mener det er ulovligt kan I håbe han vil kontakte udlejer og i sidste ende kommunen. Hvis I selv prøver at kæmpe kampen er den tabt inden I kommer i gang.

Jeres eneste udfordring består I at få en skorstenfejer til at tage sagen...det kan jo godt være I skal kontakte nogle stykker :-)
MNP
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af MNP »

Sidste nyt.

har i dag ringet til energistyrelsen og snakket med en af deres jurister om Bekendtgørelse om eftersyn af kedel- og varmeanlæg i bygninger.
Hvis ikke fyret er energimålt inden 1juni. 2012, så kan det aldrig bruges til opvarmning igen. Desuden straffes udlejer med bøde den dag han evt. forsøger at få det energimålt, fordi det skulle have været lavet løbende, og det er hans pligt at sikre det bliver.
Dertil skal alt være lavet før det kan energimåles, dvs. røg, olietank, rørsystem til olien, eftersyn af brænder osv. så det bliver svært at nå, især når jeg pludseligt skal til Uganda og først kommer hjem 2juni.

Desuden skal fyret genregistreres i kommunens kulsorte bog, før det kan energimåles.
Skorstensfejerne er faktisk ansat af kommunen, og de indberetter hvad eftersyn de laver, og hvilke varmekilder som er i brug på ejendomme til kommunen. De oplysninger gemmes i 5 år, og er kommunens ejendom ikke skorstensfejeren. Hvis vores oliefyr står i bogen, så har skorstensfejeren altså været og bl.a energimåle vores fyr uden vi har opdaget det "står i aflåst kælder", hvis ikke fyret står i bogen så betragtes det også som nedlagt og kan ikke genåbnes.

nu har jeg så fundet ham "ja kun en" ved kommunen som har ansvaret for skorstensfejerne og bogen, han var desværre ikke på kontoret i dag.
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af mejeristen »

På dine vegne, go get him! icon_cheesygrin.gif


ChainGun.gif ChainGun.gif ChainGun.gif ChainGun.gif ChainGun.gif ChainGun.gif ChainGun.gif ChainGun.gif ChainGun.gif ChainGun.gif
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Besvar