Alpha2 spørgsmål

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Karsten M
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 mar 2012 00:47

Alpha2 spørgsmål

Indlæg af Karsten M »

Jeg er ny her på siden, men kan se der er mange herinde der ved hvad de snakker om.

Jeg har lige skiftet 2 cirkulationspumper ud til Alpha2 25-40 pumper, og har lidt spørgsmål til indstilling af, specielt den ene pumpe. Mit anlæg er som vist på den vedhæftede skitse. Der er 1 oliefyr, 1 varmtvandsbeholder og 1 gulvvarmekreds med blandesløjfe. I gulvvarmekredsen har jeg en Alpha2 pumpe som står på AutoAdapt, og det ser ud til at fungere fint. Den tændes og slukkes af min Wirsbo gulvvarmestyring. Og den bruger vel omkring 7-8w når den kører med 1 åben kreds.

Spørgsmålet går mere på den anden Alpha2 pumpe, som sidder lige efter oliefyret. I princippet fungerer mit anlæg vel som et 1 strengs anlæg når der ikke er termostat på varmtvandsbeholderen? Og så er Autoadapt jo udelukket. Hvis jeg stiller den på PP1 indstillingen, som anbefales af Grundfos, så kører den op på 22w. Jeg regner med at det er fordi der ikke er noget særligt modstand igennem varmtvandsbeholderen, og derfor et højt flow.

Men hvilken løsning vil være smartest?
1. Indstille pumpen på hastighed 1, (laveste), og så bruger den ca. 7w. Tror også mit gulvvarme vil fungere ok med den indstilling. Men er i tvivl om den kan levere nok til gulvvarmen i spidsbelastningsperioder.
2. Montere en termostat på varmtvandsbeholderen, og så vil den formentlig kunne køre fint på AutoAdapt, og fungere som 2 strenget anlæg, men en dyr løsning.
3. Neddrosle flowet gennem min varmtvandsbeholder med kuglehane (KH på skitsen) og køre på PP1. (Neddrosling indtil ca. 6w forbrug på pumpe, måske med risiko for at varmtvandsbeholderen ikke kan varme hurtigt nok op?)
4. Eller en helt anden løsning???

Nogen der har bud på det? Eller bare en mening om det ?

Jeg har ikke selv indsigt nok til at se om det er helt ude i skoven, eller om der er en alternativ løsning der ligger lige for. Men har dog indtil videre valgt løsning 3.

Så endte det alligevel med en længere smøre :D

Med venlig hilsen
Karsten
Vedhæftede filer
Justering.JPG
Skitse.jpg

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

Alpha2 spørgsmål

Indlæg af timkenneth »

Karsten M » 15 Mar 2012, 00:58 skrev:Jeg er ny her på siden, men kan se der er mange herinde der ved hvad de snakker om.

Jeg har lige skiftet 2 cirkulationspumper ud til Alpha2 25-40 pumper, og har lidt spørgsmål til indstilling af, specielt den ene pumpe. Mit anlæg er som vist på den vedhæftede skitse. Der er 1 oliefyr, 1 varmtvandsbeholder og 1 gulvvarmekreds med blandesløjfe. I gulvvarmekredsen har jeg en Alpha2 pumpe som står på AutoAdapt, og det ser ud til at fungere fint. Den tændes og slukkes af min Wirsbo gulvvarmestyring. Og den bruger vel omkring 7-8w når den kører med 1 åben kreds.

Spørgsmålet går mere på den anden Alpha2 pumpe, som sidder lige efter oliefyret. I princippet fungerer mit anlæg vel som et 1 strengs anlæg når der ikke er termostat på varmtvandsbeholderen? Og så er Autoadapt jo udelukket. Hvis jeg stiller den på PP1 indstillingen, som anbefales af Grundfos, så kører den op på 22w. Jeg regner med at det er fordi der ikke er noget særligt modstand igennem varmtvandsbeholderen, og derfor et højt flow.

Men hvilken løsning vil være smartest?
1. Indstille pumpen på hastighed 1, (laveste), og så bruger den ca. 7w. Tror også mit gulvvarme vil fungere ok med den indstilling. Men er i tvivl om den kan levere nok til gulvvarmen i spidsbelastningsperioder.
2. Montere en termostat på varmtvandsbeholderen, og så vil den formentlig kunne køre fint på AutoAdapt, og fungere som 2 strenget anlæg, men en dyr løsning.
3. Neddrosle flowet gennem min varmtvandsbeholder med kuglehane (KH på skitsen) og køre på PP1. (Neddrosling indtil ca. 6w forbrug på pumpe, måske med risiko for at varmtvandsbeholderen ikke kan varme hurtigt nok op?)
4. Eller en helt anden løsning???

Nogen der har bud på det? Eller bare en mening om det ?

Jeg har ikke selv indsigt nok til at se om det er helt ude i skoven, eller om der er en alternativ løsning der ligger lige for. Men har dog indtil videre valgt løsning 3.

Så endte det alligevel med en længere smøre :D

Med venlig hilsen
Karsten
du skal blot have en rav-k føler eller et billigere synonym koblet på kredsen til vvb. mon ikke der er en dyklomme til det i vvb? så kan du komme på autoadapt. giver vel også en bedre økonomi da der ikke er flow i vvb konstant.

men hvorfor olie? hvis du synes det er en dyr løsning med en termostat til vvb, hvad synes du så et oliefyr er? ;D
skrevet uden at kende til fyrringsøkonomi eller andre forhold hos dig/jer
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Alpha2 spørgsmål

Indlæg af Bigfoot »

Få en termostatstyret ventil til at åbne og lukke for din vvb, og så stil den pumpe på auto.... længere er den ikke.
Du kan også lade den køre på auto, selvom du ikke har ventilen. Den skal dog lige have et par dage til at tilpasse sig.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 57 gange

Alpha2 spørgsmål

Indlæg af godsejeren »

Bigfoot » 15 Mar 2012, 06:56 skrev:Få en termostatstyret ventil til at åbne og lukke for din vvb, og så stil den pumpe på auto.... længere er den ikke.
Du kan også lade den køre på auto, selvom du ikke har ventilen. Den skal dog lige have et par dage til at tilpasse sig.
jeg har ingen termostat på min vvb og min pumpe står i auto adapt på 7-8 w og det virker fint :great:
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Alpha2 spørgsmål

Indlæg af majland »

Jeg ville nok tage den nemme/billige løsning at sætte pumpen på laveste effekt.

Hvis det i gulvvarmeshunten begynder at knibe med varme nok vil den jo også trække direkte på oliefyret så jeg vil ikke være nervøs for at det ikke kan følge med.

Eneste ulemper jeg kan se er
1) Det kommer til at tage lidt længere at varme vvb'en
2) Din alpha bruger ~7W istedet for de 4-5W den kan gå ned på mod en lukket ventil.

Hvis du så til næste vinter oplever problemer med at få varme nok i gulvet så få monteret en ventil på vvb'en eller skru op for pumpen når for alvor bliver koldt. Selvom den står og fiser 22W af to måneder om året bliver det ikke så mange kroner til at afskrive på ombygning.

Men som godsejeren næsten skriver - prøv at lade den stå på auto en uges tid og se om den selv finder ud af det ...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Alpha2 spørgsmål

Indlæg af Flemming DJ »

Auto, i mine øjne. Så tilpasses pumpeeffekten efter behovet, f.eks. når gulvvarmen lukker op.

Er der høj pumpeeffekt, er der også et stort "hul" igennem. (Men, det er dog hørt før, at pumpen lige skal "lære det").

Hvordan er din gulvvarme reguleret? Lukker den ikke for gennemstrømningen (gammeldags termostatprincip), eller slukkes pumpen bare?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Karsten M
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 mar 2012 00:47

Alpha2 spørgsmål

Indlæg af Karsten M »

Tak for svarene indtil videre 

Umiddelbart burde det ”ikke” fungere med AutoAdapt, hvis man læser databladet fra Grundfos. Men jeg prøver lige at give det en chance alligevel, når i er så mange der foreslår det. Hvis den ikke ”lærer det” i løbet af en uges tid, så tager jeg den derfra. Melder selvfølgelig tilbage her.

@timkenneth
Grunden til at jeg nævnte det med ”dyr” løsning var fordi den løsning var meget dyrere end de andre løsninger ;) Med hensyn til mit oliefyr, så bruger jeg 900 liter om året til varme og varmt vand. Sammenholdt med at jeg er doven anlagt har jeg ikke haft mod på at finde alternative løsninger. Der findes dog utvivlsomt billigere måder at varme op på, men besparelsen skal jo også stå mål med investeringen  Jeg har kigget lidt på jordvarme, men synes tilbagebetalingstiden er for lang.

@Flemming DJ
Gulvvarmekredsen lukkes af termostaten når fremløbstemperaturen er tilstrækkelig høj. Herudover afbrydes strømmen helt til pumpen ca. 4 minutter efter at der ikke længere kaldes på varme fra nogen af kredsene. Altså når der ikke er forbrug. Det styrer elektronikken fra Wirsbo. (Pumpen får strøm gennem styringsboksen der styrer telestaterne)

@godsejeren
Er der også helt fri cirkulation gennem din vvb? Og kan du huske hvad din pumpe kørte på i starten? Og hvor lang tid den brugte på at finde ud af det 

Med venlig hilsen
Karsten
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Alpha2 spørgsmål

Indlæg af Bigfoot »

bare lad den stå på auto.... det klarer den jo fint af sig selv, det gjorde den også ved mig, inden jeg fik en ventil monteret.

nu skal vi ikke glemme, at med oliefyr, er det slet ikke nødvendigt med en ventil, for fremløbstemp er jo sikkert bare sat til 60 grader eller sådan, på det oliefyr, og derfor vil beholderen jo aldrig blive varmere end det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Alpha2 spørgsmål

Indlæg af majland »

Bigfoot » 15 Mar 2012, 13:49 skrev:bare lad den stå på auto.... det klarer den jo fint af sig selv, det gjorde den også ved mig, inden jeg fik en ventil monteret.

nu skal vi ikke glemme, at med oliefyr, er det slet ikke nødvendigt med en ventil, for fremløbstemp er jo sikkert bare sat til 60 grader eller sådan, på det oliefyr, og derfor vil beholderen jo aldrig blive varmere end det.
Det er blot spild at pumpe vand rundt når der ikke er behov. Og selvom der sikkert ikke er mange meter rør mellem fyr og vvb så er der sikkert er pænt stort varmespild fra dette (uden for fyringssæsonen).

Om sommeren vil fyret sikkert tænde oftere end nødvendigt pga cirkulationen - og der skal ikke spares mange liter olie for at det kan betale en ventil :-) For ikke at tale om slid på oliebrænderen.

Om vinteren kan det jo være ligegyldigt da man der har glæde af varmetabet til opvarmning, men om sommeren vil den måske kunne nøjes med at køre en tur efter morgenbadet og så igen om aftenen efter oprydning i køkkenet.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 57 gange

Alpha2 spørgsmål

Indlæg af godsejeren »

Karsten M » 15 Mar 2012, 13:37 skrev:Tak for svarene indtil videre 

Umiddelbart burde det ”ikke” fungere med AutoAdapt, hvis man læser databladet fra Grundfos. Men jeg prøver lige at give det en chance alligevel, når i er så mange der foreslår det. Hvis den ikke ”lærer det” i løbet af en uges tid, så tager jeg den derfra. Melder selvfølgelig tilbage her.

@timkenneth
Grunden til at jeg nævnte det med ”dyr” løsning var fordi den løsning var meget dyrere end de andre løsninger ;) Med hensyn til mit oliefyr, så bruger jeg 900 liter om året til varme og varmt vand. Sammenholdt med at jeg er doven anlagt har jeg ikke haft mod på at finde alternative løsninger. Der findes dog utvivlsomt billigere måder at varme op på, men besparelsen skal jo også stå mål med investeringen  Jeg har kigget lidt på jordvarme, men synes tilbagebetalingstiden er for lang.

@Flemming DJ
Gulvvarmekredsen lukkes af termostaten når fremløbstemperaturen er tilstrækkelig høj. Herudover afbrydes strømmen helt til pumpen ca. 4 minutter efter at der ikke længere kaldes på varme fra nogen af kredsene. Altså når der ikke er forbrug. Det styrer elektronikken fra Wirsbo. (Pumpen får strøm gennem styringsboksen der styrer telestaterne)

@godsejeren
Er der også helt fri cirkulation gennem din vvb? Og kan du huske hvad din pumpe kørte på i starten? Og hvor lang tid den brugte på at finde ud af det 

Med venlig hilsen
Karsten
ja jeg har fri gennemløb i vvb og pumpen kørte det første døgns tid på 17-18 w gradvis faldende :great:
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Besvar