Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Automix smider pt 83 Grader ind i huset...

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Automix smider pt 83 Grader ind i huset...

Indlæg af haderslev1234 » 11 apr 2012 14:26

Tom_AT » 11 Apr 2012, 12:43 skrev:
Har du nu også husket at dreje den lille knap op på "auto" styring?
Yep den har været på auto lige indtil automix svigtede med strømmen. Jeg spekulerer stadig på om den kugleventil inde i Termomix'en er drejet helt korrekt i stilling når motor monteres, eller hvordan checker jeg lige det?


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Automix smider pt 83 Grader ind i huset...

Indlæg af Hjemme teori » 11 apr 2012 14:53

Toppen af buffertank og fremløb fra buffertank skal have samme temperatur, ved du om der er forskel på visningen på de 2 thermometre.

Hvis ikke der er det, kan det kun være fordi vandet er blevet kølet mellem tank og fremløbsthemometerer, hvilket jo ikke giver mening, medmindre der som før omtalt er ingen eller næsten igen flow. Om det så er fordi mixventilen står forkert eller der er blokering andetsteds, skal du jo som du prøver, have fundet ud af. Kan du ikke styre ventilen manuelt og har du evt. haner nogensteder så du sammen med manuel observationer, feks. kan prøve at lukke for retur til buffertank.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Automix smider pt 83 Grader ind i huset...

Indlæg af Hjemme teori » 11 apr 2012 14:57

Trykket i radiatoren behøves jo ikke komme fra tryksiden, hele anlægget er jo tryksat, både fremløb og retur.

Jeg har bare prøvet at indsætte en blande ventil hvorefter jeg ikke kunne få varme i huset, selvom fremløbet var varmt. Det endte med at jeg måtte tage ventilen ud igen, for så at konstatere at jeg stadig ikke kunne få varme på. Så kunne jeg konstatere at det var flowet på den varme streng der var væk, da en kontraventil havde sat sig. Det konstaterede jeg ved at "slukke" og få kølet strengen ned. Tænde igen og kunne så konstatere at varmen i fremløbet kom igen, men meget langsomt.
Efter at have skiftet kontraventilen og indsat blandeventilen igen, havde jeg varme frem til samtlige radiatorer indenfor 2 min.
Mvh. Sophus

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Automix smider pt 83 Grader ind i huset...

Indlæg af Tom_AT » 11 apr 2012 15:02

haderslev1234 » 11 Apr 2012, 14:26 skrev: Yep den har været på auto lige indtil automix svigtede med strømmen. Jeg spekulerer stadig på om den kugleventil inde i Termomix'en er drejet helt korrekt i stilling når motor monteres, eller hvordan checker jeg lige det?
Det er ganske nemt. Det er jo bare at pille automixeren af og kigge på 3-vejs ventilen. så kan du se hvordan den står.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Automix smider pt 83 Grader ind i huset...

Indlæg af Hjemme teori » 11 apr 2012 15:06

Du kan jo også få nogle indikationer på om dit flow virker hvis du skruer op og ned og ser hvor hurtigt, det forplanter sig til fremløbs thermometret mod huset, altså det efter blandeventilen. Hvis det bliver hurtigt koldt men langsomt varmt eller omvendt kan de give en ide om det er flowet der er problemet. hvis du kan mærke efter med en finger, skal det jo ske i løbet af 1-2 sekunder hvis alle radiatoerer er åbne og pumpen som ligner en alpha pumpe forsøger at følge med
Mvh. Sophus


Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Automix smider pt 83 Grader ind i huset...

Indlæg af haderslev1234 » 11 apr 2012 15:58

Hjemme teori » 11 Apr 2012, 14:53 skrev:Toppen af buffertank og fremløb fra buffertank skal have samme temperatur, ved du om der er forskel på visningen på de 2 thermometre.

Hvis ikke der er det, kan det kun være fordi vandet er blevet kølet mellem tank og fremløbsthemometerer, hvilket jo ikke giver mening, medmindre der som før omtalt er ingen eller næsten igen flow. Om det så er fordi mixventilen står forkert eller der er blokering andetsteds, skal du jo som du prøver, have fundet ud af. Kan du ikke styre ventilen manuelt og har du evt. haner nogensteder så du sammen med manuel observationer, feks. kan prøve at lukke for retur til buffertank.
Det må være termometret der fejler, for der er kun ca. 1,5 meters rør fra toppen og ned til blandeventil. Røret er isoleret med rørskåle, dernæst rockwool og 40 mm flamingo.. Jeg har kuglehaner på det hele, så kan lukke af !

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Automix smider pt 83 Grader ind i huset...

Indlæg af haderslev1234 » 11 apr 2012 16:02

Hjemme teori » 11 Apr 2012, 15:06 skrev:Du kan jo også få nogle indikationer på om dit flow virker hvis du skruer op og ned og ser hvor hurtigt, det forplanter sig til fremløbs thermometret mod huset, altså det efter blandeventilen. Hvis det bliver hurtigt koldt men langsomt varmt eller omvendt kan de give en ide om det er flowet der er problemet. hvis du kan mærke efter med en finger, skal det jo ske i løbet af 1-2 sekunder hvis alle radiatoerer er åbne og pumpen som ligner en alpha pumpe forsøger at følge med
Nu er der ca. 15 meter over til fyrrum, rør går i jorden ned i kælder og rundt i huset. Det er et stort hus, så et par sekunder vil ikke være rimeligt. Men når jeg drejer blandeventil til f.eks. 50%, kommer varmen på 10-sekunder vil jeg tro. Pumpen er helt ny og en Alpha 2, 60-180.

vvs'er har ikke monteret nogen kontraventil.! :roll:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Automix smider pt 83 Grader ind i huset...

Indlæg af Tom_AT » 11 apr 2012 16:11

Mon ikke det var nemmeste at du lige fik en smed ud at kigge på sagerne ?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Automix smider pt 83 Grader ind i huset...

Indlæg af Hjemme teori » 11 apr 2012 16:16

Nu tænker jeg på dit billede, hvor du kan se mixeren til venstre og den blandede fremløbstempertur nede til højre.

Hvis du pillede automixeren af og styrede shunten manuelt, så kunne du mærke nede ved thermometret hvor hurtigt den reagere ved forskellige stillinger og skift og hvis det er en alpha 2 pumpe kan du måske endda se hvormeget pumpen bestiller samt følge med i om fremløbet fra bufferen ændrer sig hvis der kommer hul igennem.

Til sidst kommer jeg til at tænke på om der kan være luft i buffertanken, som pumpen ikke kan trykke igennem?
Mvh. Sophus

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Automix smider pt 83 Grader ind i huset...

Indlæg af haderslev1234 » 11 apr 2012 18:54

Hjemme teori » 11 Apr 2012, 16:16 skrev:Nu tænker jeg på dit billede, hvor du kan se mixeren til venstre og den blandede fremløbstempertur nede til højre.

Hvis du pillede automixeren af og styrede shunten manuelt, så kunne du mærke nede ved thermometret hvor hurtigt den reagere ved forskellige stillinger og skift og hvis det er en alpha 2 pumpe kan du måske endda se hvormeget pumpen bestiller samt følge med i om fremløbet fra bufferen ændrer sig hvis der kommer hul igennem.

Til sidst kommer jeg til at tænke på om der kan være luft i buffertanken, som pumpen ikke kan trykke igennem?

hmm der sidder godt nok en autolufter i toppen, men kan da lige pille noget rockwool af på loftet og checke. Autoudlufter kan man vist skrue på, skal den egentlig være lukket eller åben ?


Besvar