Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan dette lade sig gøre og vil det virke??

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
willysjeep
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 10 feb 2012 15:32
Mit fyr: Atmos DC 32S 2000 L akku
Areal: 260
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Geografisk sted: Trabjerg

Kan dette lade sig gøre og vil det virke??

Indlæg af willysjeep » 06 mar 2012 08:59

Havmand » 06 Mar 2012, 07:58 skrev:Din afgang fra fastbrændsel lader du gå ind i siden af akku, som den gør nu...
Så laver du i top af akku et kryds på ekspansionsrøret...
Der lader du pillefyret gå ind, og køre igennem over til automixen...
Så får du udnyttet varmen i tanken optimalt... Hvis du tager vandet i siden, som på din tegning, vil der altid stå mellem 150 og 200 liter vand i toppen som du ikke udnytter...

Og hvis jeg var dig, ville jeg på begge kedlers afgang montere en klapkontraventil, så vandet ikke løber baglæns i kedlen...
Den fik jeg ikke sat på mit anlæg, så min kedel er hele tiden en anelse koldere end akku... Øv godt træet er gratis...

Lad bare din solfangerens spise vandet fra bunden af akku... Det opvarmede vand ligger sig jo i toppen, og fylder op nedefter... Så ved at rykke solfanger i bund, får du mere buffer ud af tanken...

Magnetventil? ... Hvad sker der hvis strømmen går eller ventilen fejler og du har godt gang i kedlen?
Hej Havman

Har lavet ny :oops: tegning igen...
tegning over to kedeler og ingang top akkumuleringstank.jpg
monteret top akku
Det er den grønne streg jeg har lavet, samt monteret to kontra klap ventiler på afgangene. Nu vil fyret så varme de 150-200 liter vand op og tage varmen fra toppen af tanken.

Ang. strømsvigt ja hvis det sker er Vigasen jo sådan indrettet at blæsemotoren jo ikke køre og træet i kedlen går ud, har et par gange prøvet at fyret blev 95 grader hvor jeg havde tændt op og kommet til at tage strømmen. men ellers har det ikke været noget problem.

Ang dit fyr hvordan har det, det med affaldstræ, tænker søm med mere. Du er nemmelig ikke den eneste der har adgang til gratis træ.... icon_cheesygrin.gif

Mit er blandet både skovtræ samt affalds/nedbrydningstræ.

MVH

Willysjeep
Hvo intet vover intet vinder!!

Atmos DC 32S med 62 C ladomat med 2000 liter akku, samt 12 m2 Arcon solfanger
25x2,5x2 meter brændeskur....28 stk Znshine 265 Watt paneler, 2 stk Delta Solivia 3,0 G4 EU inverter samt 1 stk SOLIVIA Gateway M1 G2. Monteret på jordstativ stik syd i 38 grader.


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Kan dette lade sig gøre og vil det virke??

Indlæg af Havmand » 06 mar 2012 10:59

Ja ja nu er det ved at ligne noget, jeg selv kunne finde på at installere :lol:
Dog ville jeg nu montere en shunt på pillefyret :great:

Søm er ingen problemer... En måned røg der 50 kg. Søm gennem dyret...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

willysjeep
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 10 feb 2012 15:32
Mit fyr: Atmos DC 32S 2000 L akku
Areal: 260
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Geografisk sted: Trabjerg

Kan dette lade sig gøre og vil det virke??

Indlæg af willysjeep » 06 mar 2012 12:13

Havmand » 06 Mar 2012, 10:59 skrev:Ja ja nu er det ved at ligne noget, jeg selv kunne finde på at installere :lol:
Dog ville jeg nu montere en shunt på pillefyret :great:

Søm er ingen problemer... En måned røg der 50 kg. Søm gennem dyret...
Ville det kunne fungere uden at montere en cirkulationspumpe mere, synes jeg har nok!! :roll:

Kan ikke lige se hvordan det vil løbe den rigtige vej??
Hvo intet vover intet vinder!!

Atmos DC 32S med 62 C ladomat med 2000 liter akku, samt 12 m2 Arcon solfanger
25x2,5x2 meter brændeskur....28 stk Znshine 265 Watt paneler, 2 stk Delta Solivia 3,0 G4 EU inverter samt 1 stk SOLIVIA Gateway M1 G2. Monteret på jordstativ stik syd i 38 grader.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Kan dette lade sig gøre og vil det virke??

Indlæg af Havmand » 06 mar 2012 12:27

Ja, du har godt med pumper på... Solfangeren er også ond, når den kører over en veksler...

Jeg vil mene (har ikke en selv endnu, så kan ikke garantere dig men) at du kan lave en shuntkreds med en termisk ventil
ala denne
Billede
Billedet er DIREKTE "lånt" fra http://www.DVcenter.dk - og jeg har IKKE spurgt om lov icon_cheesygrin.gif
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

willysjeep
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 10 feb 2012 15:32
Mit fyr: Atmos DC 32S 2000 L akku
Areal: 260
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Geografisk sted: Trabjerg

Kan dette lade sig gøre og vil det virke??

Indlæg af willysjeep » 08 mar 2012 08:40

[quote="Havmand » 06 Mar 2012, 12:27"]Ja, du har godt med pumper på... Solfangeren er også ond, når den kører over en veksler...

Jeg vil mene (har ikke en selv endnu, så kan ikke garantere dig men) at du kan lave en shuntkreds med en termisk ventil

Har sådan en fætter til at ligge, havde den monteret på Vigas inden jeg fik en ladomat.

Kom til at tænke på om man ikke bare kunne lave en rørføring til toppen af tanken så begge kedler går der i :roll: Det vil jo spare noget rørføring :P

Har jo så lige lavet et billed mere, MS OFFICE VISIO er fantastisk :great: Samtidig har jeg lavet det om til lukket ekspansion, og ja så mangler der en kølekreds på Atmoskedlen..
tegning over to kedeler og akkumuleringstank før ctr mont top.jpg
MVH
Hvo intet vover intet vinder!!

Atmos DC 32S med 62 C ladomat med 2000 liter akku, samt 12 m2 Arcon solfanger
25x2,5x2 meter brændeskur....28 stk Znshine 265 Watt paneler, 2 stk Delta Solivia 3,0 G4 EU inverter samt 1 stk SOLIVIA Gateway M1 G2. Monteret på jordstativ stik syd i 38 grader.


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Kan dette lade sig gøre og vil det virke??

Indlæg af Havmand » 08 mar 2012 13:27

Ja, nu hvor du har kontra på hver kedel, burde det ikke være noget problem...
Super med xpan. På returen...

Din cirk.pumpe til solfanger - ville jeg nok sætte på retur, så det er det kolde væske den pumper i... Plus at den trykker væsken op i fangern i stedet for at suge...

MENNNNN !!!! Jeg syntes du er kommet til at rykke dit fremløb fra akku til automix :lol:
(ellers ved du jo godt át pillefyret skal varme små 200 liter vand op, før du kan få varme på CV)
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

willysjeep
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 10 feb 2012 15:32
Mit fyr: Atmos DC 32S 2000 L akku
Areal: 260
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Geografisk sted: Trabjerg

Kan dette lade sig gøre og vil det virke??

Indlæg af willysjeep » 09 mar 2012 08:53

Havmand » 08 Mar 2012, 13:27 skrev:Ja, nu hvor du har kontra på hver kedel, burde det ikke være noget problem...
Super med xpan. På returen...

Din cirk.pumpe til solfanger - ville jeg nok sætte på retur, så det er det kolde væske den pumper i... Plus at den trykker væsken op i fangern i stedet for at suge...

MENNNNN !!!! Jeg syntes du er kommet til at rykke dit fremløb fra akku til automix :lol:
(ellers ved du jo godt át pillefyret skal varme små 200 liter vand op, før du kan få varme på CV)
:oops: Skal vist huske at redigere den rigtige tegning :oops:

Nå men her skulle det "færdige" resultat så være, hvis man lige ser bort fra shunt på pillefyr, overvejer lige hvordan.
tegning over to kedeler og akkumuleringstank før ctr mont top.jpg
Færdig tegning over nyt træ og pillefyr
Har monteret magnetvent på indgang til træ kedel før ladomat, som jeg har nu, den er "normal closed" dvs åben med strøm, så når ladomat slukker lukker ventilen.
Så mangler jeg bare at få tilbud hjem, dvs har fået fra dansk vvscenter, og det ser sørme lovende ud :great:

Tak for de input der er kommet, men fortsæt endelig hvis der er nogen som har en lys ide, som sagt skal det først stilles op efter 1. Maj. Skal nok se om ikke jeg kan får taget nogle billeder af processen :lol:

MVH

Willysjeep
Hvo intet vover intet vinder!!

Atmos DC 32S med 62 C ladomat med 2000 liter akku, samt 12 m2 Arcon solfanger
25x2,5x2 meter brændeskur....28 stk Znshine 265 Watt paneler, 2 stk Delta Solivia 3,0 G4 EU inverter samt 1 stk SOLIVIA Gateway M1 G2. Monteret på jordstativ stik syd i 38 grader.

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Kan dette lade sig gøre og vil det virke??

Indlæg af pll » 09 mar 2012 14:10

Jeg tror ikke din placering af trykekspansion er ok, hvis magnetventil og shunt er lukket har du ingen axpansion på brændekedel.
Mener ikke det må være muligt at afspærre mellem kedel og expanion. Der skal også være en sikkerhedsventil.
Jeg ville med din opbygning sætte expansion og sikkerhedsventil på fremløb mellem de to kedler ellers er det svært at undgå at der kan afspærres til den.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Kan dette lade sig gøre og vil det virke??

Indlæg af Havmand » 09 mar 2012 15:36

Jeg ville sætte sikkerhedsventilen på fremløbet...
Men ekspansionen på returen... Og som det er tegnet, skulle der ikke være nogle problemer i hvorledés det er skruet sammen...

Jvf. MIN fejer, må der godt være monteret kuglehaner mellem kedel og ekspansion - dog skal håndtagene være låst eller skruet af...

Note : min fejer er flink og venlig...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

willysjeep
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 10 feb 2012 15:32
Mit fyr: Atmos DC 32S 2000 L akku
Areal: 260
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Geografisk sted: Trabjerg

Kan dette lade sig gøre og vil det virke??

Indlæg af willysjeep » 10 mar 2012 13:19

pll » 09 Mar 2012, 14:10 skrev:Jeg tror ikke din placering af trykekspansion er ok, hvis magnetventil og shunt er lukket har du ingen axpansion på brændekedel.
Mener ikke det må være muligt at afspærre mellem kedel og expanion. Der skal også være en sikkerhedsventil.
Jeg ville med din opbygning sætte expansion og sikkerhedsventil på fremløb mellem de to kedler ellers er det svært at undgå at der kan afspærres til den.
Hejsa

Det er da nemt løst. Har flytte ekspansion hen på retur fra hus inden 3vejs ventil der ved burde den jo virke ligegyldigt hvilket fyr der køre. :roll:
tegning over to kedeler og akkumuleringstank før ctr mont top.jpg
Flyttet ekspansion
MVH
Hvo intet vover intet vinder!!

Atmos DC 32S med 62 C ladomat med 2000 liter akku, samt 12 m2 Arcon solfanger
25x2,5x2 meter brændeskur....28 stk Znshine 265 Watt paneler, 2 stk Delta Solivia 3,0 G4 EU inverter samt 1 stk SOLIVIA Gateway M1 G2. Monteret på jordstativ stik syd i 38 grader.


Besvar