Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rør og dimmensionering

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Rør og dimmensionering

Indlæg af Lille put i kedlen » 17 feb 2012 20:03

Istedetfor unioner anvender jeg hellere radiatorforskruninger i messing (findes mærkværdigvis under radiatortilbehør), dels fordi de er noget billigere, men mest fordi de er noget nemmere at få tætte, samle og skille ad igen. Især dem med O-ringe er gode - og der kan være en ekstra besparelse ved at anvende dem med vinkel :great:

Mht. om des skal være sort eller galvaniseret - så er prisforskellen så lille at jeg så vidt muligt altid vælger galvaniseret for at undgå at se på de rustne rør. De er også ligesom sjovere at genanvende senere.

Mht. anv. af 1" rør, så skal man passe på med at dreje gevindet for langt ind - jeg har ihvertfald ødelagt en 1" club på den måde. Der skete nemlig det at røret blev for tyndt og nærmest krøllede op mellem 2 bakker - og så kan man hverken komme frem og tilbage - man skal ihvertfald ikke bruge vold - det er bedre at finde jernsaven frem først som sidst.


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Rør og dimmensionering

Indlæg af Havmand » 17 feb 2012 20:06

1½ og ½
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Rør og dimmensionering

Indlæg af Skovløber » 17 feb 2012 20:13

Lille put i kedlen » 17 Feb 2012, 20:03 skrev:Istedetfor unioner anvender jeg hellere radiatorforskruninger i messing (findes mærkværdigvis under radiatortilbehør), dels fordi de er noget billigere, men mest fordi de er noget nemmere at få tætte, samle og skille ad igen. Især dem med O-ringe er gode - og der kan være en ekstra besparelse ved at anvende dem med vinkel :great:

Mht. om des skal være sort eller galvaniseret - så er prisforskellen så lille at jeg så vidt muligt altid vælger galvaniseret for at undgå at se på de rustne rør. De er også ligesom sjovere at genanvende senere.

Mht. anv. af 1" rør, så skal man passe på med at dreje gevindet for langt ind - jeg har ihvertfald ødelagt en 1" club på den måde. Der skete nemlig det at røret blev for tyndt og nærmest krøllede op mellem 2 bakker - og så kan man hverken komme frem og tilbage - man skal ihvertfald ikke bruge vold - det er bedre at finde jernsaven frem først som sidst.
Er det sådan nogle her du mener :
http://dvcenter.dk/radiatorer/tilbehor/ ... kel-1.html
Syntes bare ikke de har o-ring
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Rør og dimmensionering

Indlæg af pll » 17 feb 2012 20:14

Jeg har aldrig haft problemer med at få unioner tætte, bare det er GF. Jeg smører dem med lidt paksalve på konusen inden jeg samler dem.

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Rør og dimmensionering

Indlæg af Lille put i kedlen » 18 feb 2012 00:55

[quote=]"
Er det sådan nogle her du mener :
http://dvcenter.dk/radiatorer/tilbehor/ ... kel-1.html
Syntes bare ikke de har o-ring[/quote]

Det kan man ikke se på billederne, men det er nu ikke så vigtigt - evt. må du ringe og spørge - iøvrigt er de noget billigere her:

http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=532

Men hvorfor VVS online-forhandlerne allesammen ikke kan finde ud af at indsætte dem under rør og fittings, fatter jeg ikke - kun her er det lidt mere overskueligt:

http://www.vvs1.dk/ror-og-fittings/forskruninger.html - de er vist også endnu billigere, men fragten løber lidt op og de er ikke altid lige hurtige, da de ikke har alt på lager selv.

Radiatorforskruninger kan godt samles en lille smule skævt uden at blive utætte - eneste problem ved dem er egentlig at nippeldelen helst skal idrejes vha. spc. værktøj, men man kan til husbehov spænde delene sammen og dreje dem i samlet, men konussen må ikke begynde at glide for så kan den blive utæt, så er det bedre selv at lave passende værktøj - f.eks i fladjern eller et rørstykke m. 2 slidser. Nogle er også med indvendig sekskant - så er det noget nemmere - enten finde den tilhørende umbraconøgle eller svejse/spænde et par passende møtrikker sammen.

PS. så lige at VVS1.dk har en universal radiatornøgle :great:


Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Rør og dimmensionering

Indlæg af Skovløber » 18 feb 2012 12:06

[quote="Lille put i kedlen » 18 Feb 2012, 00:55"][quote=]"

http://www.vvs1.dk/ror-og-fittings/forskruninger.html - de er vist også endnu billigere, men fragten løber lidt op og de er ikke altid lige hurtige, da de ikke har alt på lager selv.

Jamen de er da billigere :great: , 5-10 kr her og der, det render da op til sidst.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Rør og dimmensionering

Indlæg af Lille put i kedlen » 18 feb 2012 23:07

Mht. ihvertfald unioner er P-lindberg faktisk endnu billigere:

http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Vand_o ... leID=39300

De har også en del i rustfri, men man kan jo bruge en helt aften med at shoppe rundt - det bedste er faktisk at lave et regneark og så finde 1 eller 2 af de billigste forhandlere - for det er jo utrolig så store prisforskelle, der kan være på VVS og det der er dyrt hos den ene, kan være billigt hos den anden.

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Rør og dimmensionering

Indlæg af Skovløber » 19 feb 2012 08:56

Lille put i kedlen » 18 Feb 2012, 23:07 skrev:Mht. ihvertfald unioner er P-lindberg faktisk endnu billigere:

http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Vand_o ... leID=39300

De har også en del i rustfri, men man kan jo bruge en helt aften med at shoppe rundt - det bedste er faktisk at lave et regneark og så finde 1 eller 2 af de billigste forhandlere - for det er jo utrolig så store prisforskelle, der kan være på VVS og det der er dyrt hos den ene, kan være billigt hos den anden.
Det er da utroligt, der er jo næsten en hele 20 kr sparet der vs.dv. På 1" unioner. :great:
Men ellers ser det ens ud.
Det er jo nok sådan de tjener penge, lidt dyr her også billig der...
Jeg vil ikke handle forskellige steder, det kan jeg ikke overskue, så håber DV, giver en god samlet rabat :wink:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Rør og dimmensionering

Indlæg af Lille put i kedlen » 19 feb 2012 19:13

Det er da nemt at give rabat, hvis man i forvejen har skruet priserne op - jeg gider som regel ikke stå med hatten i hånden og tigge og be om rabat elller fortælle jeg kan købe det lidt billigere til den og den pris hos konkurrenten - så hellere shoppe lidt rundt og finde de 1 - 2 forhandlere, som har de billigste priser, bredeste udbud og/eller mest overskuelige hjemmeside. Evt. den som ligger tættest, så man selv kan afhente.

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Rør og dimmensionering

Indlæg af Skovløber » 19 feb 2012 19:22

Lille put i kedlen » 19 Feb 2012, 19:13 skrev:Det er da nemt at give rabat, hvis man i forvejen har skruet priserne op - jeg gider som regel ikke stå med hatten i hånden og tigge og be om rabat elller fortælle jeg kan købe det lidt billigere til den og den pris hos konkurrenten - så hellere shoppe lidt rundt og finde de 1 - 2 forhandlere, som har de billigste priser, bredeste udbud og/eller mest overskuelige hjemmeside. Evt. den som ligger tættest, så man selv kan afhente.
Jamen jeg er da enig, jeg vil bare gerne købe alle stumper samtidig.
Så hvem syntes du er billigst på sort fittings :wink:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Besvar