Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blande returvand i fremløb og spare penge?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Blande returvand i fremløb og spare penge?

Indlæg af klinten » 09 feb 2012 10:48

Flemming DJ » 09 Feb 2012, 10:16 skrev:Der er så en lille detalje som returtemperaturen til fyret. Skal jo helst være 45 grader iflg. NBE - 40 sku' dog ku' gøre det i praksis, men nok ikke i.f.t. evt. reklamationsret.
Den skal kun være 45 grader hvis fremløbet er 60 grader. Kondens dannes når noget vamt og koldt mødes. (fremløbsvand og returlabsvand) Hvis fremløbet er 45 grader, kommer der ikke kondens hvis returen er 35 grader.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Blande returvand i fremløb og spare penge?

Indlæg af triumph » 09 feb 2012 10:58

. I en solvarmebeholder sidder varmespiral i toppen af beholderen (Der i øvrit ofte er smallere og højere, for at få bedre lagdeling) Og bunden er kold. Fordi at solvarmen skal yde mest muligt. (Altså hvis solvarmen f.eks. kun er 35 c, kan den stadig hæve temeraturen i bunden af vvb fra 9 til 30 c. Derfor har man et ønske om at bunden af en solvarmebeholder skal forblive kold) Om vinteren giver min solvarme ingen tilskud, Derfor er det måske kun 50 L ud af 200 L, det er over 40-45 C.
Cirkulationen af brugsvand på en solvarmebeholder føres ind ca 1/3 nede på tanken

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Blande returvand i fremløb og spare penge?

Indlæg af Flemming DJ » 09 feb 2012 11:21

Klinten> Det er sq lidt underligt med den kondens.... Det er vel i virkeligheden fugten i røgen, der afsættes - og så er det jo dugpunktet, det kommer an på? Jeg har lidt svært ved at se logikken.

triumph> I vores 300 ltrs solvarmebeholder er der opgivet et "komfortindhold" (toppen varmet med tilskudsvarme) på 114 ltr. I praksis nok lidt mindre, da termostaten er stukket ind i følerrøret, som sidder lidt højere end det nederste af topspiralen.

50 ltr. er da godt nok ikke møj, så man skal da nok lige overveje specifikationerne eller en større beholder, ja.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Blande returvand i fremløb og spare penge?

Indlæg af triumph » 09 feb 2012 11:50

Flemming DJ » 09 Feb 2012, 11:21 skrev:Klinten> Det er sq lidt underligt med den kondens.... Det er vel i virkeligheden fugten i røgen, der afsættes - og så er det jo dugpunktet, det kommer an på? Jeg har lidt svært ved at se logikken.

triumph> I vores 300 ltrs solvarmebeholder er der opgivet et "komfortindhold" (toppen varmet med tilskudsvarme) på 114 ltr. I praksis nok lidt mindre, da termostaten er stukket ind i følerrøret, som sidder lidt højere end det nederste af topspiralen.

50 ltr. er da godt nok ikke møj, så man skal da nok lige overveje specifikationerne eller en større beholder, ja.
nu var de 50 l et gæt, men 1/3 del af volumen skal nok være rigtigt.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Blande returvand i fremløb og spare penge?

Indlæg af John Skov Jensen » 09 feb 2012 13:04

Juel » 09 Feb 2012, 08:59 skrev:Hejsa fyrbødere :)

Først lige mit setup:
160kvm pt. med 5 gulvvarme kredse (hus under renovering) med der kommer 4 kredse på 1. sal også, så i alt 9 kredse.
Scotte 10kw pille bandit, danfoss gulvvarmesystem med en aplha 2 pumpe i gulvvarme shunt. Alpha 2 cirkulations pumpe. Mellem fyrrum og hus er der 20m præisoleret pex 20mm hver vej.
Der vil når renoveringen er længere henne komme en VVB (solvarme) på med VVB prioritering på.

Ok her er så spørgsmålet:
Kan det betale sig at lave en blandesløfe så mit fremløbs vand bliver blandet med returen, for på den måde at sænke mit fremløb til f.eks. 45grader, og så når der bliver sat VVB prioritering, så lukke for den sløjfe?

Vil jeg kunne spare penge på ikke at sende helt så varmt vand over i huset? Og hvis man skal lave sådan en sløjfe, skal der vel en pumpe på?

Hvad siger i? Har jeg mulighed for at spare en bunke penge her? eller er jeg på gal kurs?

Pt kører fyret konstant på 10KW, men fair nok min retur er næsten også helt kold, og huset var -3 grader i lørdags da jeg startede med at varme det op, så der går vel en lille uge før alle vægge og gulv er gennemvarmt :D
du skal helt klart shunte vandet inden det sendes ud i løgstørrørene. Sidste vinter kørte jeg det 90 grader varme vand ud i rørene med et stort tab til følge. Nu har jeg lavet en shunt med en ravk og en 1"ventil. Fremløb ligger stabilt og kan justeres fra 25-65 grader. Så kan du bare lave en bypass på shunten der aktiveres når kedlen kører varmtvandspriotering. Bypass er bare en 2 vejsventil parallel over ravk ventilen

/John


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Blande returvand i fremløb og spare penge?

Indlæg af Flemming DJ » 09 feb 2012 13:15

90 grader? :shock:

P.g.a. fastbrændselsfyring, eller bare fordi du kan?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Blande returvand i fremløb og spare penge?

Indlæg af John Skov Jensen » 09 feb 2012 13:20

Flemming DJ » 09 Feb 2012, 13:15 skrev:90 grader? :shock:

P.g.a. fastbrændselsfyring, eller bare fordi du kan?
sådan en atmos dc22s laver s.. ikke håndlunken vand

/John

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Blande returvand i fremløb og spare penge?

Indlæg af Flemming DJ » 09 feb 2012 13:26

:great: :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Juel
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 202
Tilmeldt: 16 mar 2011 21:49
Mit fyr: Scotte m. woody chip.
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4250
Geografisk sted: Omkring 4250 Fuglebjerg

Blande returvand i fremløb og spare penge?

Indlæg af Juel » 09 feb 2012 15:24

John Skov Jensen » 09 Feb 2012, 13:04 skrev:
du skal helt klart shunte vandet inden det sendes ud i løgstørrørene. Sidste vinter kørte jeg det 90 grader varme vand ud i rørene med et stort tab til følge. Nu har jeg lavet en shunt med en ravk og en 1"ventil. Fremløb ligger stabilt og kan justeres fra 25-65 grader. Så kan du bare lave en bypass på shunten der aktiveres når kedlen kører varmtvandspriotering. Bypass er bare en 2 vejsventil parallel over ravk ventilen
/John
Hej John..
Se det var jo også teorien, men hvis jeg sætter den shunt lige efter fyr shunten, hvordan får jeg så vandet til at løbe fra retur til fremløb? vil det ikke bare bliver presset fra fremløbet til returløber, når det nu er på fremløb at cirk. pumpen sidder? Og hvad skal den 1" ventil bruges til? Jeg er ikke heeeelt med, men er også fyrbøder novise stadigt ;)

Mvh
Morten

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Blande returvand i fremløb og spare penge?

Indlæg af John Skov Jensen » 09 feb 2012 15:45

Juel » 09 Feb 2012, 15:24 skrev: Hej John..
Se det var jo også teorien, men hvis jeg sætter den shunt lige efter fyr shunten, hvordan får jeg så vandet til at løbe fra retur til fremløb? vil det ikke bare bliver presset fra fremløbet til returløber, når det nu er på fremløb at cirk. pumpen sidder? Og hvad skal den 1" ventil bruges til? Jeg er ikke heeeelt med, men er også fyrbøder novise stadigt ;)

Mvh
Morten
Her er et billede af min fremløbsshunt
29112011116.jpg
Til venstre for billedet er mit hus og pumpe, til højre for billedet er min akkutank
2 vejs ventilen placeres parallelt over termostatventilen, således at shunten er inaktiv når 2 vejs ventilen er åben.

Fremløb til hus er øverst til venstre, retur fra hus er nederst til venstre
Fremløb fra akkutank er øverst til højre, retur til akkutank er nederst til højre


Besvar