Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vejr kompensering tegning

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

vejr kompensering tegning

Indlæg af salemander » 01 feb 2012 19:35

jeg vil have lavet en vejrkompensering på mit anlæg men har lidt svært ved at gennemskue denne tegning:http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/VD78A501.pdf.som jeg læser tegningen så vil det regulere temp på fremløbet alt efter ude temp men er lidt i tvivl da de skriver kedel Fremløbstemperaturregulering
kedelshunt.
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

vejr kompensering tegning

Indlæg af Flunk » 02 feb 2012 11:22

Jeg tror det de mener er at hvis der er kedelshunt på, skal temp føler sidde efter shunten som vist på tegningen.

Hvis det er med manuel kedelshunt vil det ikke virke da den jo kun er indstillet manuel til den aktuelle fremløbstemp.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

vejr kompensering tegning

Indlæg af remme » 02 feb 2012 13:44

Pointen i tegningerne, at du skal måle temperaturen på din varme forsyning ind mod huset efter shunten og evt. blandeventiler.
Du kan på den måde styre hvor varmt vand, du vil tilføre til din hus til opvarmning. Vær også opmærksom på, at din varme i huset afhænger af hvor stor varmt vand du behøver for at at varme huset op samt hvor isoleret dine rør til og fra radiatorer og gulvvarmen er.
Dine termostater på radiatorerne åbner noget mere om natten med sænkning når temperaturen falder og dit opvarmningsvand vil derfor cirkulerer hurtigere med en sparepumpe i autoadapt-mode. Så du skal derfor også ha opmærksomhed op hvorledes dine returrør er isoleret, da hastigheden på opvarmningsvandet stiger i huset med natsænkningen og dermed mindre tid til at afgive varmen i dine radiatorer. Du skal også overveje på hvorledes du kan få den bedste af køling af din varme tilførsel af huset. Dvs. om det er bedre at have en jævn temperatur gennem hele døgnet eller om en svingning over døgnet er at foretrække. Dine varmekilder kommer jo på arbejde når natsænkning er ikke til.
Jeg vil derfor være mere fristet til at skulle ha vejrkompensationen end natsænkningen. Når det så er koldt uden for villle jeg så kunne hæve min tilgangs temperatur til huset og forsøge at holde den samme retur temperatur og indetemperatur igennem døgnet.
Evt. kunne jeg så sætte nogle af de nye termostater, som selv kan justerer varmegraden til radiatorerne i mine isolererede rum uden tung masse af massive murer. Dissse tunge mure fungerer jo i forvejen som en buffer og kan ødelægge enhver økonomi i natsænkningen.

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

vejr kompensering tegning

Indlæg af salemander » 02 feb 2012 17:41

jeg ønsker ikke at anvende natsænkning kun at holde en konstant temp i huset med så lav en fremløbstemp som muligt
det i skriver og man kan se på tegning må så være blande kredsen til huset som bliver styret af ecl via vmv ventil
dvs at når jeg engang skal have lavet det lyder rækkefølgen således kedel >shunt (til kedel 45 grader bliver lavet med en retur ventil)>shunt til opblanding af fremløbs vand>radiatorer/gulvvarme og føler til ecl styringen skal sidde efter den sidste shunt men hvor skal pumpen så sidde????
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

vejr kompensering tegning

Indlæg af klinten » 02 feb 2012 20:30

Hvorfor vil du regulere fremløbet ned?
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

vejr kompensering tegning

Indlæg af salemander » 02 feb 2012 20:48

fordi at jeg ikke har brug for 60 grader ind til radiatorer 40 grader er mere end rigeligt til mit forbrug naturligvis mindre når det er varmere og mere når det er koldere men det finder ecl comforten selv ud af
der udover vil der osse være en besparelse på 5-7% + at man kan lave natsænkning (der vil osse være en besparelse dog ønsker jeg ikke at benytte det)derudover kan man osse sætte ecl comforten til at lukke for varmen når temp når den indstillede værdi (ude temp)og selv tænde igen når temp har været under sætpunktet i x antal minutter
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

vejr kompensering tegning

Indlæg af remme » 02 feb 2012 22:09

:great: glimrende overvejelser... jeg har selv være ind i samme overvejelser på mit anlæg, hvor min buffertank/akkumuleringstank står ude ved mit fyr i en udbygning og via en veksler forsyner mit stuehus med varme. Kan nu manuelt stille på min indløbstemperatur fra veksleren...
Ved dog ikke om der er noget reelt sparet ved at lave en automatisering på fremløbet til huset. :oops:

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

vejr kompensering tegning

Indlæg af klinten » 03 feb 2012 07:27

For at vende tilbage til dit spørgsmål, Jeg gætter på at du har akku. tank siden at du ikke bare skruer ned for fremløbstemp. på fyret? korrekt? Jeg læser det som at du har en selvvirkende shunt til at sørge for at returvandet til kedlen ikke bliver for koldt. Derefter vil du lave en blandesløjfe til at opblande vandet til huset. Til dette system behøver du 2 pumper. 1 på kedelsiden (primærsiden) af den første shunt. 1 på hussiden (sekundærsiden) af din anden shunt, ellers får du ingen opblanding af vandet. Ang. ECL'en de plejer at være lavet til at styre en varmekreds udekompenseret. Dvs. at den regulerer fremøbet på en kurve af udetemperaturen. ECL'en plejer også at kunne styre en VVB, der kører fast temperatur, men det skal du vel ikke bruge?
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

vejr kompensering tegning

Indlæg af klinten » 03 feb 2012 07:30

remme » 02 Feb 2012, 22:09 skrev::great: glimrende overvejelser... jeg har selv være ind i samme overvejelser på mit anlæg, hvor min buffertank/akkumuleringstank står ude ved mit fyr i en udbygning og via en veksler forsyner mit stuehus med varme. Kan nu manuelt stille på min indløbstemperatur fra veksleren...
Ved dog ikke om der er noget reelt sparet ved at lave en automatisering på fremløbet til huset. :oops:
Jeg er 100% sikker på at der er noget at spare. Alle varmeforsyninger (vekslere og blandesløjfer) til ikke privat brug laves udekompenseret. Hvis du kan opblande dit returvand fra huset i fremløbet igen, så tapper du jo også mindre vand fra akkutanken. :great:
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

vejr kompensering tegning

Indlæg af remme » 03 feb 2012 09:06

Noget af det som jeg allerførst skal ha lavet er nok at udbygge min veksler ind til stuehuset med endnu en krydsveksler forlænget i serie med den eksisterende. new4 Lige nu kan jeg kun pine mit vand i buffertanken ned til 44 grader i bunden, førend toppen af tanken er kølet ned til ca 63 grader. :roll: I forvejen har jeg en termostat temperaturs indstilling på ca 47 -50 grader på min indløbstemperatur til huset og vandet ind skal jo lige også forsyne min varmvandsbeholder med tilstrækkelig varmt vand. :shock:
Jeg kan dog allerede idag lave en form for vejr kompensation ved at stille på min termostat ind til huset og stiller jeg ofte nok på den kan jeg jo kalde mig vejrkompensatoren. :lol:
I øvrigt lukker mine termostater på både radiatorerne og i bunden af varm vandsbeholderen ned når temperaturen er i orden og min sparepumpe ind bruger sjældent over 7 watt. :wink:

/Niels


Besvar