Skorstensfejer - adgang til tag.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 1 gang

Skorstensfejer - adgang til tag.

Indlæg af PeterMA »

calle » 28 Jan 2012, 19:01 skrev:Jeg er ikke uenig med nogen af jer - tvært imod, men det her handler om ærlighed, og på det punkt er der grund til at miste tilliden til en institution, der har magt over os.

Venlig hilsen :)
Altså, jeg blev opkrævet 500kr af min fejer fordi at han synede min nye woody, på en gammel kedel. Senere fandr jeg så ud af at det måtte han bare ikke, da det var en del af den service aftale kommunen havde med ham.
Surt, men så har man da lært den lektie;)
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Skorstensfejer - adgang til tag.

Indlæg af Lintz »

calle » 28 Jan 2012, 19:01 skrev:Jeg er ikke uenig med nogen af jer - tvært imod, men det her handler om ærlighed, og på det punkt er der grund til at miste tilliden til en institution, der har magt over os.

Venlig hilsen :)
Helt enig Calle - hva nu hvis han også har "påduttet" dig 2 lag gips i hele fyrrummet .......... og det ikke var nødvendig.
Så er det ikke et par hundrede kroner vi snakker om.

Til PeterMA.

For nogle år siden havde jeg skorstensbrand, da den nye skulle godkendes måtte jeg betale.
Syn af fyrrum m tilhørende skorsten sidste år kostede ikke noget, men der var det også lagt ind under kommunen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Skorstensfejer - adgang til tag.

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Er I helt sikre på, at det gebyr fejeren opkrævede, i virkeligheden ikke er
udgiften til hans anmeldelse af anlæget til BBR registret, for det forekommer
mig det var sådan det hang sammen, da jeg fik mit synet og godkendt i sin tid ?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 1 gang

Skorstensfejer - adgang til tag.

Indlæg af PeterMA »

Brandsen » 28 Jan 2012, 19:16 skrev:Halløj i forum,

Er I helt sikre på, at det gebyr fejeren opkrævede, i virkeligheden ikke er
udgiften til hans anmeldelse af anlæget til BBR registret, for det forekommer
mig det var sådan det hang sammen, da jeg fik mit synet og godkendt i sin tid ?
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Skorstensfejer - adgang til tag.

Indlæg af Zarge »

jeg fik også en regning på omkring en plovmand da jeg fik mit godkendt... han snakkede om noget med en afgift til kommunen eller noget... kan ikke huske det, og igen, hænger mig ikke i det... Han er flink og vi snakker godt sammen, han har altid været reel og behjælpsom når jeg har snakket med ham eller ringet til ham, så jeg er ærlig talt ligeglad om han så har proppen den seddel i lommen... Men vi er da enige om, at ret skal være rat, om som I snakker om, så kan det jo hurtigt løbe op hvis der skal laves det store ved fyrrummet...:-(

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Skorstensfejer - adgang til tag.

Indlæg af John Skov Jensen »

da jeg byggede skorsten og fyrrum spurgte jeg min fejer ang tagtrin, og han sagde at de var slet ikke nødvendige hvis der var en renselem i skorstenen halvvejs oppe, dvs ca 4 meter fra toppen. Så der lavede jeg en renselem og slap helt for de tagtrin.

/john
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Skorstensfejer - adgang til tag.

Indlæg af EKP »

Problemet er hverken udgiften til trin, arbejdet med at sætte dem op eller dét at gøre andre folk en tjeneste. Jeg vil hellere end gerne sætte trin op for at gøre arbejdet nemt og sikkert for fejeren. Jeg er derimod ved at kaste op over folk der under dække af regler kræver dit og dat for "ellers vil og kan vi ikke godkende".

Så kan de da bare siger det som det er: "ved du hvad vi ville være glade hvis du satte tagtrin op til skorstenen - det er ikke noget vi kan kræve men det letter vores arbejde og vi mener det er mere sikkert end at bruge stigen"...

Bare min mening!
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Skorstensfejer - adgang til tag.

Indlæg af abn »

Selvfølgelig skal vi gøre hvad vi kan for at hjælpe hinanden og lette deres arbejde hvis vi kan. Jeg ville da heller ikke brokke mig over sådan et krav fra min fejer hvis det var aktuelt,(har fritstående skorsten) men hvis AT ikke godkender dem, men derimod siger at der skal bruges tagstige, så er der jo et problem. Nok mest for fejeren, da det jo er hans ansvar at det materiel han bruger og færdes på er i henhold til gældende regler
Mvh Anders
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Skorstensfejer - adgang til tag.

Indlæg af Oldgaard »

EKP » 28 Jan 2012, 19:58 skrev:Problemet er hverken udgiften til trin, arbejdet med at sætte dem op eller dét at gøre andre folk en tjeneste. Jeg vil hellere end gerne sætte trin op for at gøre arbejdet nemt og sikkert for fejeren. Jeg er derimod ved at kaste op over folk der under dække af regler kræver dit og dat for "ellers vil og kan vi ikke godkende".
Ganske rigtigt, desværre så er der jo altid nogle små konger rundt onkring ;)
EKP » 28 Jan 2012, 19:58 skrev: Så kan de da bare siger det som det er: "ved du hvad vi ville være glade hvis du satte tagtrin op til skorstenen - det er ikke noget vi kan kræve men det letter vores arbejde og vi mener det er mere sikkert end at bruge stigen"...
Det var næsten de ord min fejer brugte og for at sige det som det er, så har jeg ikke noget imod at ofre en lille smule for at hjælpe dem når de kommer forbi, om trinene så er godkendte eller ej, tja det må fejeren så selv afgøre, ellers må han jo bare lade værd med at bruge dem og hanke op i stigen ;)
Alle er jo trods alt deres egen sikkerhedsrepræsentant ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Skorstensfejer - adgang til tag.

Indlæg af Lille put i kedlen »

Hvis skorstensfejerlauget virkelig gik ind for sikkerhed, ville de kræve at alle skorstene kunne fejes nedefra, men så bliver det måske så nemt at de fleste selv kunne feje og skorstensfejeren mere eller mindre overflødig.

I huset vi boede i før, startede skorstensfejeren også med at snakke om at vi skulle have trin op ad taget til vores nyinstallerede stålskorsten - da jeg så viste ham, hvor meget nemmere han kunne feje nedefra, hørte vi ikke mere til det med trinene.

På mine forældres ejendom, havde skorstensfejeren fået at vide at han ikke måtte gå på udhustaget og skulle feje nedefra - en dag kom der så en ny fejer og han skulle selvfølgelig op at gå på taget og satte også en stige op for at komme helt op til skorstenspiben - men han komme ikke op, derimod ned gennem eternittaget, gennem loftslemmen og endte nede i vaskehuset - heldigvis uskadt, men lettere rystet.

Jeg kan godt forstå at gammeldags murede skorstene skulle fejes og undersøges for løbesod, men moderne isolerede stål- eller isokernskorstene, behøver ved korrekt fyring sjældent eller ingen fejning - og skulle en skorstensbrand endelig forekomme ville den ikke skade - snarere tværtimod.

Besvar