Utæt varmtvandstank - system tegning vejledning eftersøges

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Finniqan
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25 jan 2012 20:13
Mit fyr: passat halmfyr
Areal: 230
Brændsel: Halm
Dagligt forbrug: 80
Har takket: 1 gang

Utæt varmtvandstank - system tegning vejledning eftersøges

Indlæg af Finniqan »

Har til min rædsel lige konstateret et hul i bunden af min varmtvandstank og vandet pibler ud!

Data:
  • Landejendom
    Lille gammelt balle halmfyr i tilbygget fyrrum til lade
    Ingen akkumuleringstank (hvis den hedder sådan)?
    Kolde radiatorer længst væk fra fyret i stuehuset
    Kan svejse og samle vandrør selv.
    Ingen knowhow omkring vvs

Har fundet og hjembragt en brugt varmtvandstank (tank til brugsvand) og skal nu have skiftet den defekte ud.
Er der en venlig sjæl der ligger inde med en tegning og forklaring omkring begreber og hvordan man laver anlægget bedre og ikke mindst hvordan man undgår begynder fejl på et standart anlæg. :wink:
Senest rettet af Finniqan 25 jan 2012 21:10, rettet i alt 5 gange.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Utæt varmtvandstank - system tegning vejledning eftersøges

Indlæg af Zarge »

Er lidt i tvivl om hvad det er du står med "mellem hænderne"... I overskriften skriver du "varmtvandstank" formoder vi mener en varmvandsbeholder (VVB) Senere skriver du "varmvandskedel"... Ikke helt forstået?
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Utæt varmtvandstank - system tegning vejledning eftersøges

Indlæg af Landlyst »

Ej der er skisme da flere ting som ikke giver mening....

Halmfyr uden akkutank; Det ka da ikke være specielt godt... ?

Kolde radiatore, længs væk, har da ikke noget med en utæthed at gøre, nærmere noget flow

Og så er det lige det der med hvad er det lige der er utæt? Er det kedlen eller varmvandsbeholderen? Eller er det en akkutank?
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Utæt varmtvandstank - system tegning vejledning eftersøges

Indlæg af Zarge »

Gladfor jeg ikke er den eneste der er forviret... icon_cheesygrin.gif
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Utæt varmtvandstank - system tegning vejledning eftersøges

Indlæg af Landlyst »

Zarge » 25 Jan 2012, 21:02 skrev:Gladfor jeg ikke er den eneste der er forviret... icon_cheesygrin.gif
:great:

Brugeravatar
Finniqan
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25 jan 2012 20:13
Mit fyr: passat halmfyr
Areal: 230
Brændsel: Halm
Dagligt forbrug: 80
Har takket: 1 gang

Utæt varmtvandstank - system tegning vejledning eftersøges

Indlæg af Finniqan »

Tak for de fine svar - Nu da jeg er hjulpet videre her i den frostklare tid uden varme på gården - Varmer det om hjertet? At vide I har hjulpet et medmenneske i nød med at fylde hans tråd med "svar" så andre ikke byder ind, da de jo kan se der allerede er svaret i tråden - Tak
Skal nok sende jer en varm tanke når jeg ligger under tanken i frost i nat og prøver mig frem... Med frostsprængte rør e.t.c. WCS
Hvad "forvirrede" jer i øvrigt? Overskriften eller - citat "Ingen knowhow omkring vvs"

I er sikkert et par flinke fyre, men i har jo også jeres "på det tørre" så hermed undskyld. Jeg er bare lidt træt efter at have været oppe et par døgn og i forsøget på redde mit hjem - undskyld..
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Utæt varmtvandstank - system tegning vejledning eftersøges

Indlæg af Tom_AT »

Finniqan » 26 Jan 2012, 00:02 skrev:Tak for de fine svar - Nu da jeg er hjulpet videre her i den frostklare tid uden varme på gården - Varmer det om hjertet? At vide I har hjulpet et medmenneske i nød med at fylde hans tråd med "svar" så andre ikke byder ind, da de jo kan se der allerede er svaret i tråden - Tak
Skal nok sende jer en varm tanke når jeg ligger under tanken i frost i nat og prøver mig frem... Med frostsprængte rør e.t.c. WCS
Hvad "forvirrede" jer i øvrigt? Overskriften eller - citat "Ingen knowhow omkring vvs"

I er sikkert et par flinke fyre, men i har jo også jeres "på det tørre" så hermed undskyld. Jeg er bare lidt træt efter at have været oppe et par døgn og i forsøget på redde mit hjem - undskyld..
Er det så nu folk skal have ondt af dig ?

Når folk skriver og er i tvivl om hvad du mener, så kunne det måske også skyldes at de rent faktisk er i tvivl og gerne ville have dig til at uddybe dit problem.
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Utæt varmtvandstank - system tegning vejledning eftersøges

Indlæg af Oldgaard »

Sagt på pænt dansk ;)
et billede siger mere end 1000 ord ;)
prøv lige at tage et billede af dit problem og lægge det herind så kunne det jo være at der kom hjælp hurtigt.

som jeg forstår det, så er det din varmtvandsbeholder som er blevet utæt, rigtigt forstået ?
Hvis det er tilfældet, så hiv vandet af og svejs det midlertidigt, mon så ikke det kan holde til weekenden hvor du muligvis har bedre tid og folk har nået at give dig nogle råd undervejs.

Ps.
Efter du har rettet dit indlæg giver det lidt mere mening, men absolut ikke grobund for at overfalde dem som forsøgte at få lidt flere oplysninger ud af dig :roll:
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Utæt varmtvandstank - system tegning vejledning eftersøges

Indlæg af Landlyst »

Nu spurgte vi jo sådan set fordi at det du beskriver ikke helt hænger sammen, og så er det altså noget svært at svare på hvad du ka gøre....

Men det er din varmvandsbeholder(altså varmt brusgvand) som er utæt? Og hvor er den så utæt? Er det drikkevandet der kommer ud? Eller er det kedelvandet?

Men altså er det drikkevandet der kommer ud, så luk for vandet til den og undvær varmt vand lidt... Er det kedel vandet så luk af for det og udvær varmt vand og ha varme på resten af huset... At du så ikke har varme i de radiatore længst væk ka jo så skyldes der ikke er vand nok på anlæget mere? Har du fyldt på det?

Og der findes IKKE noget der hedder standard anlæg! Du er NØD til at tage billeder og ligge ind eller tegne hvordan det ser ud... Ellers ka vi lige så godt give dig et bind for øjnene og dreje dig rundt og sige, svejs tre skridt frem og to til højre...

Og det er altså (som tom har sagt før) ikke raket videnskab, ka du svejse og samle rør, så ka du også finde ud af at skifte en del med en del magen til...
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Utæt varmtvandstank - system tegning vejledning eftersøges

Indlæg af Havmand »

Nu står der godt nok halm som brændsel, så jeg formoder at vi er i det mørke Jylland, men jeg er helt sikker på at hvis man som ny bruger (velkommen til, når der ikke er andre, som siger det) har et seriøst problem, som det nu er at stå uden varme, at der ernogle af de garvede rotter herinde, som gerne ville hjælpe.
Hvis du havde udfyldt din profil med by, og der stod sydsjælland var min bil startet op og på vej.

Har selv prøvet fredag aften af stå med et dødt gasfyr... Ikke så sjovt, i januar, og med en nyfødt...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Besvar