Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Woody og Espe laddomat

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Woody og Espe laddomat

Indlæg af Thomas83 » 05 jan 2012 19:13

Hej folkens..
På arbejdet har de mellem jul og nytår monteret et nyt Woody pillefyr, så langt så godt. For at sikre en tilpas retur temp. siger mester at det er bedst med en espe laddomat for så spare man os en cirkulationspumpe til anlægget, jeg spørger så om den kan cirkulere vandet ud enten når kedlen er varm eller om den er under opvarmning? Grunden til vi startede den her diskution er fordi radiatorene bliver kolde en gang i mellem selvom thermostaten står på max.
Hvad siger i til denne installation??? :shock:
Vedhæftede filer
woody.png
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd


levi

Woody og Espe laddomat

Indlæg af levi » 05 jan 2012 19:18

Thomas83 » 05 Jan 2012, 19:13 skrev:Hej folkens..
På arbejdet har de mellem jul og nytår monteret et nyt Woody pillefyr, så langt så godt. For at sikre en tilpas retur temp. siger mester at det er bedst med en espe laddomat for så spare man os en cirkulationspumpe til anlægget, jeg spørger så om den kan cirkulere vandet ud enten når kedlen er varm eller om den er under opvarmning? Grunden til vi startede den her diskution er fordi radiatorene bliver kolde en gang i mellem selvom thermostaten står på max.
Hvad siger i til denne installation??? :shock:
Åndssvag og DYR montering, - mon ikke du skal overtage din mesters stilling hurtigst muligt ? icon_cheesygrin.gif

En Grundfos Alpha2 pumpe, - og en 3/4" dvc føler plus ventil, - koster det halve af en Esbe Ladeventil.....

Forøvrigt sidder der enten en 60 graders termostat, - eller 72 graders termostat i Esbe ladeventilen som standard, - og der kommer IKKE varme ind i huset før kedlen er 60 eller 72 grader (alt efter termostaten) - dvs. når ladeventilen endelig åbner ind til huset, - så går der ganske kort tid så er kedlen nedkølet igen, - og ladeventilen lukker igen af for huset, - derfor oplever du kolde radiatorer selvom du skruer fuldt op....

For overhovedet at få det til at køre nogenlunde skal du skrue fyret op på 70 grader i temp. for at undgå at ladeventilen hele tiden lukker op og i, - hvilket så igen giver et stort unødigt energispild.....

Den gamle skal vist på efteruddannelse :oops:

Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Woody og Espe laddomat

Indlæg af Thomas83 » 05 jan 2012 19:56

[quote="[url]

Den gamle skal vist på efteruddannelse :oops:[/quote]

Ja mon ik :sos: stophiertease02HL.gif
Men det jo mig der er i lære, så jeg skal helst holde kæft
Kan det være fordi der sidder en kaloireferre på? eller ændre det ik på noget?
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd

levi

Woody og Espe laddomat

Indlæg af levi » 05 jan 2012 20:02

Kaloriferen sluger jo varme rigtig hurtigt, - det giver bare endnu flere op/i lukninger i ladeventilen...

Hvis man har en kalorifere på et pille/stokerfyr, - så vil jeg altid anbefale man har en mindre akkutank på 3-500 liter foran akkutanken, - så den har et lager at trække fra, - det gør også at fyret ikke får et chok hvergang kaloriferen starter, - og vil unægteligt også forøge levetiden på anlægget da driften bliver mere ensartet :great:

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Woody og Espe laddomat

Indlæg af Havmand » 05 jan 2012 20:10

levi » 05 Jan 2012, 20:02 skrev:en mindre akkutank på 3-500 liter foran akkutanken
:great:
Hvor mange skal de da sidde i dem serie ? icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Men ja, helt enig... En lille akku før kalorifen
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


levi

Woody og Espe laddomat

Indlæg af levi » 05 jan 2012 20:13

Havmand » 05 Jan 2012, 20:10 skrev: :great:
Hvor mange skal de da sidde i dem serie ? icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Men ja, helt enig... En lille akku før kalorifen
Der skulle naturligvis stå "foran kaloriferen" :oops: :great:


Besvar