Side 7 af 10

Hastighedsstyrring

: 12 apr 2012 19:49
af Hjemme teori
Tilbage til emnet, hvordan for vi mest varme i toppen af akku tanken.
Jeg har selv gået og tegnet lidt fordi jeg selv tænker på at sætte en Atmos DC 25 med akkutak på mit anlæg.
Når jeg kigger på beskrivelserne for styringer her inde kan jeg godt se at de kan virke men har nu selv udtænkt en anden løsning under devisen "keep it simple" (ikke billigt).

Hvad om man satte en stor alpa 2 pumpe på fremløbet til kedlen efter 3-vejs ventil til styring af retur temperaturen til kedlen(istedet for termovar eller laddomat).
På forsiden af kedlen sætter man så en 2 vejs som åbner ved stigende temperatur variabel så den kan fintunes.
Når ventilen åbner vil Alpha pumpen begynde at arbejde og selv regulere mængden og strømforbruget trinløst.

Det eneste problem jeg kan se er hvis 2 vejsventilen har et stort temperatur spænd fra lukket til åben ellers skulle det når det er kørt ind være selvregulerende på flow.
brændefyr akku diagram.pdf
(110.05 KiB) Downloadet 57 gange

Hastighedsstyrring

: 12 apr 2012 20:57
af Skovløber
Fin ide, men hvorfor har du en pumpe på tegning ind i akku...
Det klare den store pumpe jo..

Hastighedsstyrring

: 12 apr 2012 20:58
af Flemmingth
Hjemme teori » 12 Apr 2012, 19:49 skrev:Tilbage til emnet, hvordan for vi mest varme i toppen af akku tanken.
Jeg har selv gået og tegnet lidt fordi jeg selv tænker på at sætte en Atmos DC 25 med akkutak på mit anlæg.
Når jeg kigger på beskrivelserne for styringer her inde kan jeg godt se at de kan virke men har nu selv udtænkt en anden løsning under devisen "keep it simple" (ikke billigt).

Hvad om man satte en stor alpa 2 pumpe på fremløbet til kedlen efter 3-vejs ventil til styring af retur temperaturen til kedlen(istedet for termovar eller laddomat).
På forsiden af kedlen sætter man så en 2 vejs som åbner ved stigende temperatur variabel så den kan fintunes.
Når ventilen åbner vil Alpha pumpen begynde at arbejde og selv regulere mængden og strømforbruget trinløst.

Det eneste problem jeg kan se er hvis 2 vejsventilen har et stort temperatur spænd fra lukket til åben ellers skulle det når det er kørt ind være selvregulerende på flow.
brændefyr akku diagram.pdf
Beklager at måtte sige det - Det du'r ikke! :cry:
For at undgå tæringer i kedlen skal du holde minimum 60° i retur til bunden af kedlen. Det gør man ved at pumpen cirkulerer på kedlen indtil ønsket retur temp. er opnået. Det er fidusen ved Laddomat, Termovar, Esbe ladeventil og hvad der ellers er af den slags enheder.

Hastighedsstyrring

: 12 apr 2012 21:02
af Skovløber
Jeg vil også tro at det ikke vil blive godkendt af fejer, da der ikke må være en lukkeventil mellem kedel og akku.

Hastighedsstyrring

: 12 apr 2012 21:05
af Skovløber
Flemmingth » 12 Apr 2012, 20:58 skrev: Beklager at måtte sige det - Det du'r ikke! :cry:
For at undgå tæringer i kedlen skal du holde minimum 60° i retur til bunden af kedlen. Det gør man ved at pumpen cirkulerer på kedlen indtil ønsket retur temp. er opnået. Det er fidusen ved Laddomat, Termovar, Esbe ladeventil og hvad der ellers er af den slags enheder.
Hva nu hvis han sikre et minimums flow gennem to vejs ventilen/termostaten.

Hastighedsstyrring

: 12 apr 2012 21:15
af Flemmingth
Skovløber » 12 Apr 2012, 21:05 skrev:Hva nu hvis han sikre et minimums flow gennem to vejs ventilen/termostaten.
Det er jo det jeg har gjort med min temp.baserede hastighedsstyring på ladeenhedens pumpe, se mit indlæg side 1. Det er muligt at én eller anden finder en bedre løsning end min, til sikring af optimal temp. i toppen af akku.tanken, ligesom der måske også kommer to søndage i en uge - engang icon_cheesygrin.gif

Hastighedsstyrring

: 12 apr 2012 21:21
af Hjemme teori
Vedr. pumpen øverst er det ikke en pumpe (jeg har ikke set så mange diagrammer, så jeg kender ikke de rigtige symboler), men en fjederbelastet kontraventil for at undgå egen cirkulatione (kommer fra en tidligere tegning og kan jo udelades nu, for nu er der jo en ventil)

Returen er klaret med 3 vejs ventilen den leverer som en normal shunt den temperatur jeg sætter den til.
Jeg ville bruge en danfoss vmv justerbar fra 43-65 grader

Om der må være en lukke ventil ved jeg desværre intet om, så der har du nok ret, at det må der ikke. Der er jo dog åbent på returen (men det tæller måske ikke?)

Hastighedsstyrring

: 12 apr 2012 21:26
af Flemmingth
Hjemme teori » 12 Apr 2012, 21:21 skrev:Vedr. pumpen øverst er det ikke en pumpe (jeg har ikke set så mange diagrammer, så jeg kender ikke de rigtige symboler), men en fjederbelastet kontraventil for at undgå egen cirkulatione (kommer fra en tidligere tegning og kan jo udelades nu, for nu er der jo en ventil)

Returen er klaret med 3 vejs ventilen den leverer som en normal shunt den temperatur jeg sætter den til.
Jeg ville bruge en danfoss vmv justerbar fra 43-65 grader

Om der må være en lukke ventil ved jeg desværre intet om, så der har du nok ret, at det må der ikke. Der er jo dog åbent på returen (men det tæller måske ikke?)
:roll:
Den 3-vejs ventil hjælper som en skrædder et vist sted, for når 2-vejs ventilen er lukket, er der ingen cirk. gennem kedlen, og dermed ingen varmt vand til returen !

Hastighedsstyrring

: 12 apr 2012 21:31
af Hjemme teori
Som jeg skriver har jeg endnu ikke nogen brændekedel og har derfor ingen praktisk erfaring.

Men hvorfor kan kedelen ikke blive varm uden cirkulation, er det fordi der bliver for varmt de forkete steder og koldt andre steder?

Hastighedsstyrring

: 12 apr 2012 21:37
af Hjemme teori
Og ja det er det samme du gør på side 1.

Designet i min er dog forskellig ved at det hele pånær pumpen, i mit er mekanisk.

Ved eftertanke kan jeg se at jeg også kan udelade røgtemperatur måler ved at betale for 43 kwh/år til standby på pumpen.

så ser det sådan ud
brændefyr akku diagram.pdf
(108.26 KiB) Downloadet 42 gange