Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hastighedsstyrring

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Hastighedsstyrring

Indlæg af svbech » 31 dec 2011 12:21

"Hvis du elsker dimser og god kan lide løsningen med solvarme styringen kan du overveje en TA 1611."

Jep, smiley140.gif den kan gøre det bruger selv sådan en fætter, og den kan drosle ydelsen på en UPS 15-60 ned på kun 3w, og bruger den til at justere hastighede på blandt andet pumpen til mit pillefyr.

Men jeg tror det i praksis vil være lidt af en udfordring med et fastbrændselsfyr, ikke umuligt, men det vil kræve lidt opmærksomhed for at få det kørt ind. :PC:


ps. Iøvrigt så er min UVR 1611 også programmeret sådan at den trækker al varmen ud af kedlen når fyret slukker så det ikke bare fiser ud i fyrrummet. smiley_crocodile.gif


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af Flemmingth » 31 dec 2011 14:31

Skovløber » 29 Dec 2011, 18:56 skrev:Så kom jeg endelig hjem fra julefrokost og har nu læst jeres fine indslag.
John Skov Jensen: jo, du har da ret i at jeg elsker el-dimser og andet automatik, men det ser jo ud som om at
Flemmingth har glæde ud af det...
Lige for at opsummere Flemming :

Pumpen starter når røggas er større end f.eks 90 grader
Pumpen køre da lav hastighed.
Hvis fremløb ud af kedel stiger over setpunkt f.eks 80 grader regulere pumpe op i hastighed.
Når røggas igen kommer under f.eks 90 grader stopper pumpen

Selvfølgelig mens at dette regulere, så Regulere laddomaten for sig selv og forsyner kedlen med 60 grader i bunden.

Er det ikke rigtigt forstået..
Så blev der endelig en ledig stund i alt det her jule-/nytårshalløj.

-->Skovløber
Ja - det er rigtigt forstået, dog med en lille tilføjelse:
Jeg har indbygget en elektrisk omskifter, manuel/auto.
Under opfyring står den i manuel, så jeg kan starte pumpe og kedelblæser når der er behov for det.
Når der så er godt gang i kedlen, skifter jeg til auto inden jeg går min vej.
Om røgtermostaten skal stoppe anlægget ved 95°C, eller ca. 120°C som min står til, skal man prøve sig frem til.
Jeg startede ved ca. 150°C, men der var stadig brændsel og ild i kedlen. Så gav jeg den "et nøk" ned og prøvede igen. Det gjorde jeg nogle gange. Nu står den på ca. 120°C. Der er brændslet stort set væk, og kedlens afg. temp. så småt begyndt at falde.

Det siges at Nytårsaften er amatørernes drukaften, så jeg holder mig nok ædru :roll:
Godt Nytår til alle på StokerPro sFun_explosive.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af Skovløber » 01 jan 2012 13:57

Mike N » 31 Dec 2011, 11:32 skrev:Hvis du elsker dimser og god kan lide løsningen med solvarme styringen kan du overveje en TA 1611. Den koster 4000kr men kan så også styre alt! Hvis du gerne vil have over vågning af dit fyr samt web adgang til disse data. Jeg vil vælge den løsning selv og så lade den styre alt, lige fra gulvvarme, vvb og solvarmen selvfølgelig. Umiddelbart dyrt men billigt i længden.
Jeg laver selv fri-programerbare styringer med Web interface til daglig, så det er ikke et problem.
Så jeg foretrækker selv at lave programmet fremfor en færdig enhed, ellers tak for hentet :great:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af Skovløber » 01 jan 2012 14:08

svbech » 31 Dec 2011, 12:21 skrev:"Hvis du elsker dimser og god kan lide løsningen med solvarme styringen kan du overveje en TA 1611."

Jep, smiley140.gif den kan gøre det bruger selv sådan en fætter, og den kan drosle ydelsen på en UPS 15-60 ned på kun 3w, og bruger den til at justere hastighede på blandt andet pumpen til mit pillefyr.

Men jeg tror det i praksis vil være lidt af en udfordring med et fastbrændselsfyr, ikke umuligt, men det vil kræve lidt opmærksomhed for at få det kørt ind. :PC:


ps. Iøvrigt så er min UVR 1611 også programmeret sådan at den trækker al varmen ud af kedlen når fyret slukker så det ikke bare fiser ud i fyrrummet. smiley_crocodile.gif
Jep, jeg elsker styrringer, men laver min egen.
Det lyder meget lavt når du kører pumpen helt ned til 3w, er det så fordi du bare køre i intervaller eller kører pumpen virkelig så langsomt. :?
Og jo selvfølgelig skal det sidste varme ud af kedlen, selvcirkulation kan ikke gøre det :great:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Hastighedsstyrring

Indlæg af svbech » 01 jan 2012 14:45

Den kører med en art forsimplet "Swichmode" hvor den "klipper" strømmen i stykker og sender den afsted i små pakker der afhænger i størrelse af hvor hurtigt pumpen kører. Hvis man lytter efter kan man lige høre pulseringen når den kører i de lave omdrejninger.

Styringen kan regulerer helt ned i 0, men det virker kun i teorien, i praksis så går pumpen helt i stå hvis den kommer længere ned. Leverandøren skriver også at man skal prøve sig lidt frem med hvor langt man kan regulere forskellige pumper ned inden de går i stå.

Men det smarte er at hvis den går i stå, så registrere styringen det, og regulerer så lidt op igen, ser hvad der sker, skruer lidt op eller ned igen, osv. og sådan står den og tøffer med det hele tiden.

Og ja pumpen kører jo meget langsomt når den kun trækker 3w, men hvis der ikke er behov for mere er det jo fint.


Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af Skovløber » 01 jan 2012 14:52

svbech » 01 Jan 2012, 14:45 skrev:Den kører med en art forsimplet "Swichmode" hvor den "klipper" strømmen i stykker og sender den afsted i små pakker der afhænger i størrelse af hvor hurtigt pumpen kører. Hvis man lytter efter kan man lige høre pulseringen når den kører i de lave omdrejninger.

Styringen kan regulerer helt ned i 0, men det virker kun i teorien, i praksis så går pumpen helt i stå hvis den kommer længere ned. Leverandøren skriver også at man skal prøve sig lidt frem med hvor langt man kan regulere forskellige pumper ned inden de går i stå.

Men det smarte er at hvis den går i stå, så registrere styringen det, og regulerer så lidt op igen, ser hvad der sker, skruer lidt op eller ned igen, osv. og sådan står den og tøffer med det hele tiden.

Og ja pumpen kører jo meget langsomt når den kun trækker 3w, men hvis der ikke er behov for mere er det jo fint.
Fino :great:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Hastighedsstyrring

Indlæg af svbech » 01 jan 2012 15:32

Der er her et link til manualen hvis det har interesse:

http://www.ta.co.at/download/betriebsan ... uvr1611-dk

Det er side 77-80 der handler om hastighedsregulering -PID.

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af Skovløber » 01 jan 2012 15:41

svbech » 01 Jan 2012, 15:32 skrev:Der er her et link til manualen hvis det har interesse:

http://www.ta.co.at/download/betriebsan ... uvr1611-dk

Det er side 77-80 der handler om hastighedsregulering -PID.
Takker 8)
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Hastighedsstyrring

Indlæg af Lille put i kedlen » 17 jan 2012 22:49

Jeg spekulerer på om man ikke kan indsætte 2 - 3 røgrørstermostater, indstille og forbinde dem på en eller anden måde med pumpen, således at de efter temperaturen i røgrøret styrer hver deres hastighed på pumpen?

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af Skovløber » 18 jan 2012 21:00

Jeg er meget vild med styrringer, men jeg er kommet på andre tanker ang.pumpehastigheden til shunt pumpen.
Jeg har fået fortalt at hvis man reducere flowet, kan der forekomme lommer i fyret, hvor der evt kan koge eller kondensere.
Så hvis man måske skulle gøre noget, skal man starte / stoppe pumpen ( med normalt flow), efter fremløbet på fyret. F.eks når fremløb er 5 grader over top akku tank....
Var det en ide...
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Besvar