Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Buffertank tilslutning

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Buffertank tilslutning

Indlæg af haderslev1234 » 23 dec 2011 13:35

Hej.

Jeg har 4 tilslutningsstudser på begge sider af tanken. Min vvs'er vil køre frem og retur fra min
Atmos kedel over i tanken og fra tanken frem og retur ind i huset. Det vil sige 4 tilslutninger
på tanken, men kan de alle tilsluttes samme side ? Øverst på tanken sidder der en studs som han
vil have en udluftningsventil på - hvilken bruger man der ?

Link til tank: http://www.knsb.dk/default.asp?id=252&toppage=127
Ses øverste til venstre, hvor studser i den ene side er placeret lidt højere.


Spørgsmål 2: jeg har 2 stk 100 liters trykekspansionstanke. Den ene er sat til min pillekedel med sikringsagragat (barmåler). Den anden skal kobles til min Atmos kedel, behøver jeg også et sikringsagragat
koblet på den også ?


Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Buffertank tilslutning

Indlæg af Hr.Hansen » 23 dec 2011 14:26

På tanken burde det ikke betyde noget om de alle er i samme side, jeg skal dog sige jeg har ikke selv haft dem på samme side.

I teorien burde det ikke være nødvendigt med et sikkerheds aggregat hvert sted, men personlig ville jeg nu lave en begge steder, specielt med sådan en nyt og effektivt fyr, hvis nu det skulle begynde at koge, så kan dampen komme hurtigt ud, frem for at skulle trykke vand ud af x antal meter rør. Det kan gå hen og give en stor trykstigning i systemet inden det kommer hen til ventilen, det er måske ikke alle komponenter, som kan holde til det.
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Buffertank tilslutning

Indlæg af John Skov Jensen » 24 dec 2011 08:10

haderslev1234 » 23 Dec 2011, 13:35 skrev:Hej.

Jeg har 4 tilslutningsstudser på begge sider af tanken. Min vvs'er vil køre frem og retur fra min
Atmos kedel over i tanken og fra tanken frem og retur ind i huset. Det vil sige 4 tilslutninger
på tanken, men kan de alle tilsluttes samme side ? Øverst på tanken sidder der en studs som han
vil have en udluftningsventil på - hvilken bruger man der ?

Link til tank: http://www.knsb.dk/default.asp?id=252&toppage=127
Ses øverste til venstre, hvor studser i den ene side er placeret lidt højere.


Spørgsmål 2: jeg har 2 stk 100 liters trykekspansionstanke. Den ene er sat til min pillekedel med sikringsagragat (barmåler). Den anden skal kobles til min Atmos kedel, behøver jeg også et sikringsagragat
koblet på den også ?
Studsen helt øverst skal naturligvis bruges til fremløb til huset. Ellers står der jo måske 100L vand deroppe i "kuplen" der ikke kan udnyttes. Der kan bare sættes et tee deoppe med udlufter ovenpå.

De to ekspansionsbeholdere kan du bare koble parallet og tilslutte et koldt sted på anlægget f.eks ved retur fra huset. Så monterer de en ekstra sikkerhedsventil henne ved Atmos kedlen. Så er du godt dækket ind. Jeg antager at pillefyr og Atmos bliver koblet fysisk sammen og ikke med en veksler imellem.

/John

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Buffertank tilslutning

Indlæg af haderslev1234 » 26 dec 2011 10:26

Lyder sin god ide med en tee i toppen med udluftning og fremløb.

Er der ikke andre måder at tilslutte buffertanken til en atmos, så jeg kun får frem og retur over i tanken. Hvis nu temp. er langt nede og huset er blevet koldt, så skal kedlen først varmes op før huset kan få varmen.
Der bliver sat en ladeventil på systemet selvfølgelig

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Buffertank tilslutning

Indlæg af haderslev1234 » 26 dec 2011 10:32

Jeg har købt en buffertank som kan holde til 6 bars tryk. Syntes bare at studser sidder lidt mærkeligt. F.eks. så sidder studser til termometer fordelt relativt tæt på midten. Der burde da være en i bunden, midten og toppen. Studser i siderne går ikke særlig højt op til fremløb.
Det var bestemt ikke en billig tank, men skal det være sådan her som vedhæftede link ?

http://www.knsb.dk/default.asp?id=252&toppage=127


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Buffertank tilslutning

Indlæg af John Skov Jensen » 26 dec 2011 12:18

haderslev1234 » 26 Dec 2011, 10:26 skrev:
Hvis nu temp. er langt nede og huset er blevet koldt, så skal kedlen først varmes op før huset kan få varmen.
Det lyder logisk nok for mig at kedlen skal varmes op inden den kan lave varme til huset

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Buffertank tilslutning

Indlæg af John Skov Jensen » 26 dec 2011 12:26

haderslev1234 » 26 Dec 2011, 10:26 skrev:
Er der ikke andre måder at tilslutte buffertanken til en atmos, så jeg kun får frem og retur over i tanken.
Der bliver sat en ladeventil på systemet selvfølgelig
Hvis du monterer en ladeventil mellem tank og kedel vil den sørge for at kedlen varmes op inden den begynder at flytte varme over i tanken. Men der vil ikke kå lang til fra kedlen begynder at aflevere varme til det kan trækkes ud af tanken og over i huset.

Fremløb fra kedel via ladeventil sker højt oppe i tanken, f.eks på den øverste vandrette studs på tanken. Retur til ladeventil og kedel tages så langt nede i tanken som muligt.
Husets fremløb tages fra den øverste studs i toppen, retur fra huset tilsluttes i bunden af tanken. Jeg ved at flere herinde vil mene at retur fra hus skal tilsluttes langt oppe på tanken, men det virker sgu ikke altid, bla her ved mig duede det heller ikke med retur ind højt i tanken. Så derfor ind nær bunden med den.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Buffertank tilslutning

Indlæg af John Skov Jensen » 26 dec 2011 12:30

haderslev1234 » 26 Dec 2011, 10:32 skrev:Jeg har købt en buffertank som kan holde til 6 bars tryk. Syntes bare at studser sidder lidt mærkeligt. F.eks. så sidder studser til termometer fordelt relativt tæt på midten. Der burde da være en i bunden, midten og toppen. Studser i siderne går ikke særlig højt op til fremløb.
Det var bestemt ikke en billig tank, men skal det være sådan her som vedhæftede link ?

http://www.knsb.dk/default.asp?id=252&toppage=127
Du kan bare montere nogle billige digitale termometre med fjernfølere direkte på tankens side, f.eks i top, midt og bund. Om det sidder i dyklommer eller betyder intet. Om udlæsningen er 1 grad højere eller lavere end den reelle vandtemperatur er ligegyldig set i mine øjne.

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Buffertank tilslutning

Indlæg af haderslev1234 » 27 dec 2011 11:35

Har talt med producent af buffertanken. Han mener fint det kan lade sig gøre, som jeg har tegnet på et word dokument... Det vil også nok være nemmest at inst. således da alle rør skal trækkes til højre når man kigger ind mod tanken.



Er der ikke andre måder at tilslutte buffertanken til en atmos, så jeg kun får frem og retur over i tanken.
Der bliver sat en ladeventil på systemet selvfølgelig[/quote]

Hvis du monterer en ladeventil mellem tank og kedel vil den sørge for at kedlen varmes op inden den begynder at flytte varme over i tanken. Men der vil ikke kå lang til fra kedlen begynder at aflevere varme til det kan trækkes ud af tanken og over i huset.

Fremløb fra kedel via ladeventil sker højt oppe i tanken, f.eks på den øverste vandrette studs på tanken. Retur til ladeventil og kedel tages så langt nede i tanken som muligt.
Husets fremløb tages fra den øverste studs i toppen, retur fra huset tilsluttes i bunden af tanken. Jeg ved at flere herinde vil mene at retur fra hus skal tilsluttes langt oppe på tanken, men det virker sgu ikke altid, bla her ved mig duede det heller ikke med retur ind højt i tanken. Så derfor ind nær bunden med den.[/quote]
Vedhæftede filer
Buffertank med frem og retur.doc
Buffertank skitse
(90.5 KiB) Downloadet 392 gange

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Buffertank tilslutning

Indlæg af haderslev1234 » 28 dec 2011 16:24

Er der ikke et lyst hoved der vil kigge på diagram ovenover og kommentere om den løsning virker godt nok ?
Atmos kedel til ladeventil over i buffertank!


Besvar