kan jeg bruge en teletermostat ?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

kan jeg bruge en teletermostat ?

Indlæg af kadett 76 »

den shunt du har siddene der er en wavin/tigris/EV shunt med manuel justering (bruges til at styre varmen under byggeriet), hvis du vil have dit gulvvarme til at køre optimalt med komfort, køber du det her til: http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-G ... 12678.html, monterer det på og sætter en rumføler i hvert rum, ca øjenhøjde og væk fra ekstra vamekilder (lampe, direkte sollys osv.) derefter sætter du dem til ønsket rumtemperatur og i løbet af en vinter med rigtig hård frost skruer du så din shunttermostat (den blå med føleren) så langt ned at den kun lige kan holde rummet varmt, på den måde sender du ikke mere vand ind end højest nødvendigt = bedst udnyttelse, lav temperatur er også bedst for trægulve, gulvet vil også blive mere jævnt varmt og være varmt mere af året, når shunten 1 gang er indstillet bør det ikke være nødvendigt at røre den mere og du har dermed god økonomi og bedst komfort på din gulvvarme, boksen kan endvidere slukke for din pumpe om sommeren når der ikke er behov for varme, det er jo kr lige ned i lommen :-)
selvfølgelig kan du køre med manuel men det bliver du træt af i længden og jeg har nu heller aldrig arbejdet i et vvs firma der havde samvittighed til at sætte sådan et halvt anlæg op

hilsen Mike
VVS & FJR montør, esbjerg forsyning

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

kan jeg bruge en teletermostat ?

Indlæg af Skovløber »

Din nuværende styring er fin, hvis den kun betjener dit badeværelse.
Hvis du ønsker ikke at stille på termostaten afhængig af om der er for varmt eller for koldt, så kan du skifte termostaten og den lille føler der sidder på fremløbet. Til en ny termostat der skal have strøm(men nok kan sidde på den gamle ventil)og en ny føler.
Så skal du også bruge en regulator med udetemperaturføler.
Med en sådan løsning, vil regulatoren så kunne regulere din gulvtemperatur, så rumtemperaturen er iorden året rundt.
Det er lidt en voldsom løsning, men du kan undgå at lave om på smede arbejdet.
Så vidt jeg kan se på dine billeder, så er det kun vandmængden du kan indstille under de Blå hætter også kan du ikke sætte telestater på. Så det er ikke en løsning.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

kan jeg bruge en teletermostat ?

Indlæg af kadett 76 »

de blå hætter er såmænd bare erstatning for de hvide de bruge før: http://dk.wavin.com/master/master.jsp?F ... mLocale=da, af med dem og på med telestat istedet så de kan justere flowet
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

kan jeg bruge en teletermostat ?

Indlæg af Skovløber »

Jamen så er det jo lige til at gå til, hvis det er sådan som kadett siger. :great:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Besvar