Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrug og tab

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Forbrug og tab

Indlæg af timkenneth » 15 dec 2011 22:14

hehe meget god forklaring der IK

hva med at ringe til drenge fra GEJS og høre ad om de evt. har en ide til nedbringelse af din røgtemp?

men som du selv skriver er det ikke meget du evt. vil kunne spare i kroner/øre


ik74
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

Forbrug og tab

Indlæg af ik74 » 15 dec 2011 22:36

@timkenneth
Jeg håber i hvert fald det gav mening. Bare triumph ikke blev sur. Jeg kom vist til at lyde belærende, det var ikke min mening.

Jo, det bør jeg da prøve. De plejer at være meget service-venlige hos Gejs.
Hvad er en acceptabel røg.temp, når man fyrer med flis? Jeg er vel nødt til at acceptere lidt mere tab i røgen, når jeg skal have ca 20% mere vand med ud, end hvis jeg brugte piller?
Eller er det noget vrøvl?

Mvh ik74

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Forbrug og tab

Indlæg af triumph » 16 dec 2011 15:57

næ ikke det midste :wink:
Men du har nu ikke helt ret i din forklaring.
der går en mængede energi til opvarmning, og en mængde energi til fordampning.
Det kræver ca 7 gange så meget energi at fordampe en mængde vand ved 100 c/1 bar, som den energi der går til at opvarme den samme mængde vand fra 0 til 100 c.
Det er rigtigt at energien der udlukkende går til fordampning, er højere ved et lav temperatur, end ved et højt tryk/temp. men hvis man tager den samlede energi (opvarmning + fordampningsvarmen) så er den samlede energi højere ved højere temperatur / tryk.
Sagt med andre ord. Det kræver mindre energi at fordampe ved lav temp. end ved høj temp

Det er også rigtigt at noget af vandet vil skifte fase inden 100 c, men det medgår der stadig energi til. (jeg kan ikke overskue at beregne det) Det er derfor at man kan køle en pilsner ved at putte den i en våd sok, og så hænge den på tørresnoren solskin. når solen skinner så fordamper vand i sok. Fordampningen kræver energi. derfor falder temp i sok

Her er link til moliers diagram, hvor. hvis man lyster kan studere dette nærmere:
http://www.steamtablesonline.com/images ... large).png

ik74
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

Forbrug og tab

Indlæg af ik74 » 16 dec 2011 16:59

Næ nej, vi har hele tiden talt om fordampning af vand fra flis. Nu skal du ikke inddrage energi til opvarmning også. Du bragte selv fprdampningsvarmen på banen, blot med en unøjagtig tabelværdi ved 100 gr.
Din konklusion er ikke korrekt. I så fald skulle det være mere effektivt at tørre sine våde vanter på en kold radiator, frem for en varm. Det giver ikke mening.

Ja, selvfølgelig bruges der energi til faseskift før 100 gr. Det er jo det jeg skrev, da jeg korrigerede dine 2257 kJ/kg.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Forbrug og tab

Indlæg af triumph » 17 dec 2011 03:35

siger du at det kræver mindre energi at tørre vanter på en varm radiator end end kold ????
Prøv nu og kig på diagrammet


ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Forbrug og tab

Indlæg af ibsoerensen » 17 dec 2011 10:03

hvad med at få det flis tørret ned til samme vandprocent som i træpiller, det koster en masse energi at få vådt flis til at brænde

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Forbrug og tab

Indlæg af MichaelK » 17 dec 2011 10:11

Ganske underholdende tråd, denne her. Jeg vil dog lige "slynge en bemærkning ud i luften, ikk'?".

Hvis man tager 1 ton flis (vandindhold 25%), så er der jo 250 liter vand i det. Det betyder at der
så "kun" er 750 kg brænde tilbage. Deraf går der X antal kg til, at fordampe vandet. Resten futter
man af i en keddel, med en virkningsgrad på 80%. Det vil da give en højt forbrug.

Der skal 2257 KJ/Kg til at fordampe 1 liter vand (har selv Googlet det icon_cheesygrin.gif )Så er der nok nogen der kan regne ud, hvornår kedlen (virkningsgrad 80%), har leveret de ca. 564250 KJ/Kg, der
skal bruges inden alt vandet er fordampet. For først derefter er der varme til huset.

Jeg ved godt fordampningen er en sideløbende proces, men det ændre ikke ved den mængde energi,
der skal bruges til at fordampe vandet. Men det giver altså et højt forbrug :evil:




Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

ik74
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

Forbrug og tab

Indlæg af ik74 » 17 dec 2011 10:28

Stop stop. Nu starter vi forfra.

Tørring kan ikke betale sig. Med mindre det er tørring i fri luft uden tilført energi. Flis med 25% vand er i øvrigt ikke "vådt", men omtrent svarende til vandprocenten i brænde (20%, som er træ's ligevægtfugtighed)

Og det sidste indlæg vedr effekten til fordampning...svaret kan ses for en del indlæg siden.

Jeg hopper ud her. Tak for den store deltagelse, men jeg tror ikke jeg får svar på mit oprindelige spørgsmål.

Mvh ik74


Besvar