Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røgtemperatur

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Røgtemperatur

Indlæg af stokernut » 03 jan 2012 19:33

Har lige proppet sonden længere ud af røret, så det meste hænger frit (gætter jeg på). Grundet kablets form etc kan jeg dog ikke få sonden helt ud af røret så den vipper ned i skorstenen. Any Way eneste forskel på, hvor det kun er ca 5 cm af sonden, der stikker ud af kobberrøret og så alle ca. 15-20 cm er 3 grader (og det var altså et fald på 3 grader).
16Kw Scotte med 6.35 styring


Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Røgtemperatur

Indlæg af haderslev1234 » 03 jan 2012 19:55

stokernut » 22 Dec 2011, 15:34 skrev:Hvorfor kan man ikke bare "nøjes" med at sænke et termometer (fx trådløst stegetermometer), 1 meter ned i skorstenen, med/i et stykke ståltråd og så "bare" binde "den anden ende" fast i toppen af skorstenen?

Nogen gode links til et egnet trådløst termometer?

Det ville jeg da gøre, adviser fejeren om at der hænger en føler nede i skorstenen. Du kan evt. montere
en skrue i toppen af skorstenshætten, hvor du hænger føleren i ståltråd og fastgører den supergodt. Brug
da et trådløst stegetermometer, så skal det nok blive der :great:

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Røgtemperatur

Indlæg af Fer » 04 jan 2012 07:44

Meget kan man sige om den fejer, men jeg vil faktisk give ham ret. Temperaturen er en fin nok rettesnor, men hvis du skal have en ærlig chance for at se om du kondensere i skorstenen, skal du måle din relative fugtigheds %.

Generelt kan det siges at træpiller er tørt brændsel, og danner ikke ret meget fugt ved afbrænding (Kontra f.eks. naturgas, eller små vådt brænde.)

En anden joker i dette her spil er trækstabilisator, hvor åben er den? Dertil udendørs temperatur (Bevirker indendørs RH fugtigheds %)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Røgtemperatur

Indlæg af John Skov Jensen » 04 jan 2012 07:56

Fer » 04 Jan 2012, 07:44 skrev:Meget kan man sige om den fejer, men jeg vil faktisk give ham ret. Temperaturen er en fin nok rettesnor, men hvis du skal have en ærlig chance for at se om du kondensere i skorstenen, skal du måle din relative fugtigheds %.

Generelt kan det siges at træpiller er tørt brændsel, og danner ikke ret meget fugt ved afbrænding (Kontra f.eks. naturgas, eller små vådt brænde.)

En anden joker i dette her spil er trækstabilisator, hvor åben er den? Dertil udendørs temperatur (Bevirker indendørs RH fugtigheds %)
Trækstabilisatoren spiller også en stor rolle for temperaturen i skorstenen. Når det blæser og min trækstabilisator står helt åben halveres temperaturen i toppen af skorstenen pga den megen "kolde" luft der blandes i røggasserne

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Røgtemperatur

Indlæg af newpas » 04 jan 2012 12:13

Ergo er et teori og et andet praksis da en fuldt åben trækstabilisator jo vil sende en ukendt mængde luft på ca 20¤ op gennem skorstenen og hvordan skal fyret "kompensere" for denne temperatursænkning i toppen? Og måske er denne luft med til at forhindre fugtighed da fugtighedsprocent jo er en anden end fyrets. Og den højere gennemstrømningshastighed har vel også betydning? Så jeg tror at skorstensfejeren ved hvad han taler om


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Røgtemperatur

Indlæg af John Skov Jensen » 04 jan 2012 12:49

newpas » 04 Jan 2012, 12:13 skrev:Ergo er et teori og et andet praksis da en fuldt åben trækstabilisator jo vil sende en ukendt mængde luft på ca 20¤ op gennem skorstenen og hvordan skal fyret "kompensere" for denne temperatursænkning i toppen? Og måske er denne luft med til at forhindre fugtighed da fugtighedsprocent jo er en anden end fyrets. Og den højere gennemstrømningshastighed har vel også betydning? Så jeg tror at skorstensfejeren ved hvad han taler om
Det er muligt du tror på skorstensfejeren, men jeg regulerer min røggas temperatur efter hvor meget det blæser så jeg aldrig kommer under de 60 grader. Min skorsten er rimelig høj og der er også udetemperaturen der påvirker min skorstenstop. Der er forskel på om der er -15 eller +15 udenfor. Jeg har prøvet at køre med for lav røgtemperatur da jeg netop havde installeret min røggas køler, med det resultat at skorstenen sejlede i kondensvand. Der løb simpelthen vand ned af inderkernen når jeg kikkede ind i den øverste renselåge. Så på min matrikel er røgtemperaturen vigtig!!.
Om det er vigtigt ved andre personers anlæg må de selv vurdere eller undersøge.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Røgtemperatur

Indlæg af stokernut » 04 jan 2012 17:38

Jeg må erkende at det måske er noget pop at måle sin temp 1 m fra toppen.

1. Uanset hvor man spørger er der vildt delte meninger om, hvorvidt temp skal være 60 eller 80 grader 1 meter fra toppen.

2. Jep trækstabilisatoren har 100 % en kølende effekt (ikke mindst i disse dage), men efter at have tvangslukket min trækstabilisator i nogle minutter, steg min temp kun med en enkelte grad, så alt er relativt.

3. Jeg har fyret med det pågældende fyr i mindst 2 år. Jeg har ALDRIG haft løbesod, eller fået anmærkning af min fejer omkring sod (tvært imod). Jeg har fyret med samme type piller. Min temp målt 1,20 meter (måske nærmere 1,40) fra toppen er 50 grader (og det har den nok været i alle de år jeg har fyret). Det ville være tåbeligt at tvinge fyret til at sende varmere røg op i skorstenen, for at hæve den målt temp til 60-80 grader. Det vil være spild af energi.

Så jeg må nok sige at det citat jeg bragte fra en ukendt skorstensfejer nok er noget mere korrekt end først antaget.
16Kw Scotte med 6.35 styring

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Røgtemperatur

Indlæg af stokernut » 08 jan 2012 19:02

Lige en Up-date:

Min fejer var her for få dage siden. Min skorsten er total OK og ikke den mindste tegn på løbesod. Jeg har også været oppe på taget og målt hvor langt ned mit termometer sidder. Der hvor kobberrøret går ind i skorstenen er der 150 cm. Da stegetermometerets "sonde" stikker ud af kobberrøret i en opadgående vinkel, vurdere jeg at jeg måler temperaturen 140 cm fra toppen. Lige p.t. er temperaturen 38 grader, så jeg tror nok alt det der med 80 eller 60 grader, 1 meter fra toppen, ikke kan bruges til nogen som helst. Det hele at skorstensbestemt etc.
Vedhæftede filer
foto-3.JPG
16Kw Scotte med 6.35 styring


Besvar