Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr eller Nyt Oliefyr?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
02power
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23 nov 2011 23:18

Pillefyr eller Nyt Oliefyr?

Indlæg af 02power » 23 nov 2011 23:21

God aften de herrer.
Mit første indlæg her på siden, håber at blive godt modtaget :-)
Jeg har følgende info:

Har bygget nyt værksted, fyrrum, skorsten osv ikke færdigt.

Rør er gjort klar igennem sokkel, men det vil kræve en opbygning af fyrrum og opgravning af gårdhave med belægningssten + opgravning af bryggers for at erstatte nuværende oliefyr i huset.

I princippet er jeg imod at man har en oliebrænder indenfor hvor familien sover, men idéen om en super nem installation trækker lidt i den retning alligevel.
Jeg har allerede købt PEX rør og VVB til pillefyr, men vinteren kommer snigende og jeg ved ikke om det alligevel kan betale sig at installere det.

Mit problem kommer sig af at mit gamle HS Tarm OT28 fra 1973 er totalt kalket til, virkningsgraden ligger sikkert kun på de 30% og den lugter og fylder meget. Ovenpå det er min oliebrænder lige stået af her til aften, what to do?

Som jeg ser det:
-----------------------------------

Pillefyr:

Plus:
Langvarig god investering
Billig i drift

Minus:
Skal bygge fyrrum ASAP
Skal investere i ny skorsten i nybygget værksted
Skal brække gulv op i bryggers (det griber altid om sig når man kommer i gang)
Skal grave hele gårdhaven op for at trække rør
VVS arbejde er større
-------------------------------------

Ny kondenserende oliekedel:

Plus:
Nem installation
Kan genbruge min nuværende skorsten i huset

Minus:
Skal have ny olietank
Pris på olie vil stige, deraf dyr i drift
Har ingen restvarme / varme i værksted (skal stå frostfrit hele vinteren)
Man har fortsat en varmekilde inde i huset


Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om en investering i et pillefyr og skorsten kan betale sig alligevel, og tjener det sig overhovedet hjem igen.
Vores hus er 200m2 og isoleret i klasse A4, og vi bruger i gennemsnit 15000kr i olie om året, forventer dog et bedre resultat med nyere kedel uanset valg af olie eller piller.

Mit værksted er 130m2 i grundplan + 60m2 på 1 sal.
Det skal stå frostfrit hele året, og i perioder skal en del af værkstedet varmes op til 14-16 grader da jeg arbejder med biler som hobby.

Løsningen med pillefyr giver mig mulighed for at sætte en kaloriferblæser op i værkstedsdelen og lade restvarmen sørge for at resten står frostfrit. Vælger jeg et oliefyr inde i huset skal jeg have el-radiatorer op eller en DanTherm i værkstedet der ligeledes kører på olie.

Nogen der har gode idéer eller erfaringer?

Mvh Carsten fra Aulum


Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Pillefyr eller Nyt Oliefyr?

Indlæg af Emborg41 » 23 nov 2011 23:33

Hej

Når man først har fundet ud af hvad træpiller koster i forhold til olie er man farvet i sine udtalelser icon_cheesygrin.gif

Hvis du vælger et pillefyr, har du så allerede et i tankerne ?

Kan et pillefyr eventuelt stå i bryggerset midlertidig vinteren over ?

Med det forbrug du har/får, og her tænker jeg særligt på værkstedet, så ville jeg gøre meget for at komme af med olien.

Peter

02power
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23 nov 2011 23:18

Pillefyr eller Nyt Oliefyr?

Indlæg af 02power » 23 nov 2011 23:42

Hej Peter
Jeg har en kammereat der har været godt tilfreds med Scotte pillefyr, dog tror jeg at heg som minimum vil have en støbejernskedel med pausefyring. Mit budget ligger på ca 20000kr for fyret - jeg er godt klar over at passat eller baxi er cremen, men jeg ser ikke de ekstra udgifter dermed blive tjent hjem igen.

Desværre kan pillefyret ikke stå indenfor vinteren over, jeg burde nok bare købe en ny oliebrænder til fyret. Så klarer den nok sidste season.

Carsten

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Pillefyr eller Nyt Oliefyr?

Indlæg af Tom_AT » 23 nov 2011 23:47

Du får ikke ret meget pillefyr for 20000,-

Hvorfor skal det være støbejern? stort set ingen moderne pillefyr bruger støbejern længere.

02power
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23 nov 2011 23:18

Pillefyr eller Nyt Oliefyr?

Indlæg af 02power » 23 nov 2011 23:53

Tom_AT

Jeg har da fået en del gode tilbud på pillefyr helt fra 16000kr og opefter, vvs eksperten, hedestoker osv sælger fine modeller til små penge.
Tror ikke en Passat til 60000kr gør mig meget rigere i længden.

Mange moderne pillefyr bruger ikke støbejern pga prisen, holdbarheden ER bedre i en støbejernskedel.
I en pladekedel SKAL man have en cirkulations-shunt installeret, diff prisen på en støbejerns kedel og en alm+shunt er ikke stor.
har du ikke cirkulation i en pladekedel rådner den op meget hurtigt i øvrigt.

Carsten


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Pillefyr eller Nyt Oliefyr?

Indlæg af Tom_AT » 24 nov 2011 00:00

02power » 23 Nov 2011, 23:53 skrev:Tom_AT

Jeg har da fået en del gode tilbud på pillefyr helt fra 16000kr og opefter, vvs eksperten, hedestoker osv sælger fine modeller til små penge.
Tror ikke en Passat til 60000kr gør mig meget rigere i længden.

Mange moderne pillefyr bruger ikke støbejern pga prisen, holdbarheden ER bedre i en støbejernskedel.
I en pladekedel SKAL man have en cirkulations-shunt installeret, diff prisen på en støbejerns kedel og en alm+shunt er ikke stor.
har du ikke cirkulation i en pladekedel rådner den op meget hurtigt i øvrigt.

Carsten
Hvis du læser lidt her på forum vil du hurtigt finde ud af at der også skal shunt på en støbejernskedel. Ellers er der også risiko for at den springer. Jeg kan ikke huske det eksakte problem, det er ikke mange dage siden det er nævnt her på forum.

I øvrigt forstår jeg ikke du vil give afkald på en moderne kedel for dette. En shunt koster en skilling at lave og sikrer høj ydelse i en moderne kedel. Der er en grund til at støbejern ikke indgår i moderne kedler.

De støbejernskedler vvs-eksperten sælger til disse priser er gammeldags design med ringe virkningsgrad.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Pillefyr eller Nyt Oliefyr?

Indlæg af Flemmingth » 24 nov 2011 00:02

Hey 02power,

Hvor bor du i landet. Jeg har for en uge siden stoppet oliefyring, så jeg har en god 10-12 år gl. brænder, som er ledig. Man må godt nok ikke installere sådan en gl. én, men du kan da leje den og bruge den som reservedel.
En ramme god julebryg (f.ex. Harboe) eller lign. vil være lejebetaling til evig tid :wink:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr eller Nyt Oliefyr?

Indlæg af timkenneth » 24 nov 2011 00:04

hvor er du fra 02power? har en oliebrænder (bentone) som ligger, ved ikke om den kan køre, men du kan få den for at hente den.

åhh nævn ikke ordet shunt på denne side, så mister din tråd ret hurtig emnet!

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Pillefyr eller Nyt Oliefyr?

Indlæg af hahomi » 24 nov 2011 00:12

Tom_AT » 24 Nov 2011, 00:00 skrev: Hvis du læser lidt her på forum vil du hurtigt finde ud af at der også skal shunt på en støbejernskedel. Ellers er der også risiko for at den springer. Jeg kan ikke huske det eksakte problem, det er ikke mange dage siden det er nævnt her på forum.

I øvrigt forstår jeg ikke du vil give afkald på en moderne kedel for dette. En shunt koster en skilling at lave og sikrer høj ydelse i en moderne kedel. Der er en grund til at støbejern ikke indgår i moderne kedler.

De støbejernskedler vvs-eksperten sælger til disse priser er gammeldags design med ringe virkningsgrad.
Og hvor har du så lige det fra. BioMax 16 har en virkningsgrad svarende til Scotte og Woody. Når man har fundet ud af at stille det uden Kombifyring kører det bare, se f.eks. Micaels indlæg på http://fyrteknik.dk/forum/viewtopic.php ... fbab#p1669 og som je før har skrevet, er man oppe i en indvistering på ca. 30.000 kr., kan man ligesågodt tage skridtet fuldt ud og købe et Stokerfyr, der vil give mulighed for brug af andre biobrændsler som f.eks. korn, bioskaller o.s.v.i stedet for 100% afhængighed af kvalitetspiller.
Vælg dine kampe med omhu.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Pillefyr eller Nyt Oliefyr?

Indlæg af Tom_AT » 24 nov 2011 00:16

Men er en Biomax 16 med støbejernskedel ?


Besvar