Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alpha 2 på overarbejde????

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Alpha 2 på overarbejde????

Indlæg af hudle » 15 nov 2011 23:18

jeg sidder stadig med samme problem som tidligere at jeg ikke kan få varme på gulvvarmen med min alpha 2 pumpe..

Havde så fat i grundforss og de sagde at jeg skulle lukke for alt kredsløb i hele huset og lukke op for gulvvarmen.. det gjorde jeg og det gav fint flow og varme i frem og retur så der var cirkulation...

Så sagde den kloge mand på Grundfoss så... at det kunne være vandmængden der løb gennem radiatorene var for stor.. det vil sige at på de radiatorventiler der er af nyere dato kan jeg justere fra N og 1-7 når jeg tager termostaten af.. Så kan jeg regulere vandmængden således at hvis der normalvis render 100 l vand gennem radiatoren så kan jeg måske få det ned på 60 liter... (fiktive tal).. så "stjæler" radiatorene vandet og gulvvarmen får derfor ikke den varmemængde med vand som den har brug for... nu har jeg 16 radiatorer og dvs at hvis det nu var 100 liter så er det 1600 liter vand og ved at justere den ned på ex 3, så vil vandmængden ex falde til 60 og det giver så en vandmængde på "kun" 960 liter i stedet.. så kunne det være der kunne blive nok til gulvvarmen eller at det bliver sværere for vandet at rende gennem radiatoren når der er sat ned på flowet af vand gennem radiator..

Håber i forstår hvad jeg skriver..

Så er mit problem bare.. jeg har kun 4 radiatorer med den mulighed for forudindstilling... hvor køber jeg sådan noget billigt med ventil og termostat... for de koster jo en del hos grossister..

Og kan der være noget om snakken????

Manden på grundforss sagde også, at når jeg havde lukket ned for det hele og gulvvarmen kunne lukkes op og der var flow ignenem så var pumpen ikke for lille til at trække systemet..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Alpha 2 på overarbejde????

Indlæg af John Skov Jensen » 16 nov 2011 06:30

er det en 25-40 eller en 25-60 pumpe du har? Hvis det er den lille kan du jo prøve at skifte til den store 25-60

/john

Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Alpha 2 på overarbejde????

Indlæg af Thomas83 » 16 nov 2011 07:33

Det giver god mening det du skriver, man kan jo også regulere flow på gulvvarmekredse, så hvorfor ikke også på radiatore.
Prøv at holde øje med Harald skrald kataloget de har somme tider radiatorventiler på tilbud :great:
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Alpha 2 på overarbejde????

Indlæg af klinten » 16 nov 2011 07:51

Spørgsmålet er om det kan svare sig at skifte alle dine radiatorventiler til den type hvorpå du kan regulere, ift. at installere sådan en her: http://www.vvs-eksperten.dk/index/ta-st ... 1-2-p44456 Det er en ventil som denne type man normalt indregulerer vandmængder med.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Alpha 2 på overarbejde????

Indlæg af hudle » 16 nov 2011 13:35

Undsyld.. havde glemt at skrive det var en 25-60 pumpe... Det er jo væsentlig for hjælpen...

Klinten... nu bliver det teknisk for hvor skal den sættes ind på kredsen... Det er jo sådan at gulvvarmen er kørt på anlægget som to strengsradiator.. bare nede i gulvet.. så ved ikke lige hvor jeg skulle sætte den ind henne???

Men håber du kan hjælpe og evt give svaret på det :-)
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


levi

Alpha 2 på overarbejde????

Indlæg af levi » 16 nov 2011 14:18

hudle » 16 Nov 2011, 13:35 skrev:Undsyld.. havde glemt at skrive det var en 25-60 pumpe... Det er jo væsentlig for hjælpen...

Klinten... nu bliver det teknisk for hvor skal den sættes ind på kredsen... Det er jo sådan at gulvvarmen er kørt på anlægget som to strengsradiator.. bare nede i gulvet.. så ved ikke lige hvor jeg skulle sætte den ind henne???

Men håber du kan hjælpe og evt give svaret på det :-)
Den vil ikke virke i dit tilfælde.

Den strengregulering der linkes til, - bruges f.eks i etagebyggerier hvor man har "fødeledningerne" nede i kælderen, - og så "stigerør" op til hver lejlighed.

Nede i kælderen sætter man så disse strengreguleringer på stigerørerne så man kan fordele flowet pr. stigerør.

Strengreguleringer bruger vi ikke i private husholdninger, - da anlæggene er bygget helt anderledes op, - og som du selv er inde på, - hvor søren skulle den dog monteres for at det ville virke ? :)

Der er kun 2 korrekte veje hvis du har flowproblemer, - og det er at skifte til de nye Danfoss termostater - eller at sætte en drøvleventil ind på returen på hver enkelt radiator (Den sidste løsning er billigst, - men også sværest).

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Alpha 2 på overarbejde????

Indlæg af klinten » 16 nov 2011 14:46

Ja i det tilfælde så kan det selvfølgelig ikke lade sig gøre at bruge en strengreguleringsventil. Så er det nok ikke andre muligheder end at gøre som levi skriver. Hvordan er gulvvarmen lavet? Er det med blandearrangement og seperat pumpe, eller bare direkte på vandet?
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Alpha 2 på overarbejde????

Indlæg af John Skov Jensen » 16 nov 2011 14:53

kunne man ikke montere returtermostater på de radiatorer også, så vil de ikke bare stå åben hele tiden, men lukke hver især indtil vandet er afkølet uanset om fremløbstermostaterne er åbne eller ej

/john

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Alpha 2 på overarbejde????

Indlæg af From » 16 nov 2011 15:02

Kører pumpen på auto eller er den stillet på trin 3?

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Alpha 2 på overarbejde????

Indlæg af john m » 16 nov 2011 18:14

Der er et cowboytrick, en spændeskive med et 4-6 mm hul i retur radiatorunionen
jeg har kun prøvet på den koniske model, hvis det er den med pakning ved jeg ikke
om det er muligt evt. en pakning med et mindre hul.Jeg har før set det udført på
ældre fjernvarmeinst. for at sænke flow og dermed returtemp, men det er jo nok
ikke den helt faglige korrekte løsning :oops: men billig icon_cheesygrin.gif
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


Besvar