Varmeflytning igennem Skunk

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
KennethPoulsen
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:07
Mit fyr: Ecotech Laura AirPlus
Areal: 188
Brændsel: 6mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 8 kilo
Årligt forbrug: 1,8 ton
Geografisk sted: Hundested
Kontakt:

Varmeflytning igennem Skunk

Indlæg af KennethPoulsen »

Hej alle,

Nu har vi (endelig!) fået installeret vores Træpillebrændeovn, en Ecotec Laura med varmeflytning - da vi gerne vil have opvarmet vores førstesal også. (Huset er et 1½ plans 188m2 Trelleborg Nul-energi hus i Træ).

Det er her spørgsmålet kommer:

Når vi skal have det 80mm rør til varmeflytning ført op på førstesalen, går vi igennem loftet i hjørnet af stuen. Der lander vi så i skunken, som umiddelbart ser ud til at være helt fyldt ud med isolering, og der sidder dampspærre på indersiden af skunkvæggen ind mod førstesalen, så den skal vi også bryde for at kunne få røret igennem væggen og "ud" på førstesalen.

Spørgsmålet er, hvordan det bedst gribes an? Jeg kunne forestille mig at installere en "inspektionslem" i skunkvæggen lige under udgangshullet til røret, så vi har plads til at kunne komme ind med boremaskine/skæremaskine, og evt. fjerne rockwoll - og generelt bare orientere os om, hvordan der ser ud derinde, inden vi begynder at skære igennem stueloftet!

Men hvordan laver vi så en Dampspærre på bagsiden af en inspektionslem, så vi ikke risikerer fugtproblemer osv, og hvordan får vi bedst sikret dampspærrens overgang til røret? (Jeg så da de installerede skorstenen, at dampspærren simpelthen blev skåret væk, og ikke erstattet af anden løsning, så den er åbenbart ligemeget der *S*).

Mange hilsner
Kenneth
Solceller:

Paneler 26 stk. 240Wp EG240M60C Sort (i alt 6240wp) samt 2 stk. Delta Solivia 2.500.
Installeret WP = 6.240. Forventet årlig produktion 5.656 Kwh.
Stik syd, vinkel ca. 45 grader

Besvar