Nyt anlæg, hvor meget og hvem kan udføre?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Nyt anlæg, hvor meget og hvem kan udføre?

Indlæg af pelle »

Frydendal » 28 Oct 2011, 23:49 skrev:Super med en masse anbefalinger og det glæder mig, at I benytter jer af en bestemt VVS, som I alle har gode erfaringer med. Der hvor jeg behøver hjælp er på forskellen af kedler og tilbehør, samt på min forståelse af, hvorfor skal jeg hive fat i 2 VVS´ere til at få skiftet anlæg. 1 til at fjerne naturgasanlægget og den gamle varmvandsbeholder og evt. Sørens folk til at sætte et nyt op. Det er det at Adresens Bioenergi også foreslår.

Hmm - det er måske så nemt at sætte op? - jeg tror nu bare ikke at jeg er helt skarp på den de
med shunt-ventil og tilpasse mine rør i fyrrummet (tidligere vvs´er har boet her, så der er 3 km rør).
Syntes du bør overlade det til Sørens folk. Søren er en god Dansk Dreng :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Frydendal
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27 okt 2011 23:50
Mit fyr: Potentiel køber
Areal: 340
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 3600

Nyt anlæg, hvor meget og hvem kan udføre?

Indlæg af Frydendal »

Det bliver bedre - ved at have bladret rundt på dette fantastiske forum har jeg da fundet en forklaring på det med comfort model:

Black Star kedlen er 4mm pladejern Comfort er 6mm.
Comfort Kedlen er bedre isoleret og har dermed et mindre varmetab

Blot til andres informering.

Er der i den forbindelse nogen der har købt en comfort model og sat den til 20/24 W, og giver det nogen problemer og skal man indkøbe en speciel musetrappe dertil?

Venligst
rikkeboldi
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16 jun 2011 22:55
Mit fyr: woody black 10 kw
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Geografisk sted: Tureby

Nyt anlæg, hvor meget og hvem kan udføre?

Indlæg af rikkeboldi »

jeg har fået mit woody fra Andresens Bioenergi..det har været en total positiv oplevelse...da de hørt at jeg var uden varme overhovedet fik de klemt mig ind en hel uge før...de har svar på alt omkring indstillinger osv.. ringer man så hjælper de altid...jeg bor lidt syd for Køge og kontaktede andre i nærheden..de kunne kun give en ca pris hvor Andresen gav et fast tilbud uden overhovedet at have set mit fyrrum...VVS arbejde er altid svært men jeg fandt en lokal..elite vvs (Herfølge)..billig og lavede et godt stykke arbejde dog ikke til pillefyret..
Frydendal
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27 okt 2011 23:50
Mit fyr: Potentiel køber
Areal: 340
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 3600

Nyt anlæg, hvor meget og hvem kan udføre?

Indlæg af Frydendal »

Jo længere jeg graver mig ind i substansen, jo mere klar bliver den. Andresens Bioenergi er ikke VVS uddannet og derfor må de ikke gøre noget. Det samme gælder måske også Sørens firma?. Så forstår jeg hvorfor dette pjat med at have 2 VVS´ere på samme opgave - da det tilsyneladende kun er den ene der er rigtig VVS - den man selv skal bestille.
levi

Nyt anlæg, hvor meget og hvem kan udføre?

Indlæg af levi »

Frydendal » 29 Oct 2011, 09:10 skrev:Jo længere jeg graver mig ind i substansen, jo mere klar bliver den. Andresens Bioenergi er ikke VVS uddannet og derfor må de ikke gøre noget. Det samme gælder måske også Sørens firma?. Så forstår jeg hvorfor dette pjat med at have 2 VVS´ere på samme opgave - da det tilsyneladende kun er den ene der er rigtig VVS - den man selv skal bestille.
Grunden til at demontage af gasfyr etc. ikke er med i prisen, - er for at holde en standard monteringspris.

Det skal helst være sådan at anlægget er klar til montering ved ankomst, - så montøren kan nå at montere anlægget på 1 dag, - ellers kan de skarpe monteringspriser ikke holdes.

Vi bruger flere forskellige montører i DK (Vi sender jo ikke en sjællænder til Jylland, - og ej heller omvendt), - fælles for dem alle er at de er proffe til at sætte pillefyr eller solvarme op - men gas anlæg og des lige er de ikke alle proffe i, - derfor er der nogle montører der ikke vil røre ved en gasinstallation.

Olie og fjernvarme er en lidt anden sag, - men gas er som sagt lidt "specielt".

Som der står i vores monteringsbeskrivelser,- så koster "ekstra arbejde" timeløn plus materialeforbrug, - det betyder jo at en evt. montør/Installatør der dækker dit område evt. udover en standard monteringspris kan give en pris på nedtagning af anlæg også (dette udføres normalt på timeløn, - men du kan sikkert godt få en fast pris på en nedtagning også), - der er ingen der siger du skal have fat i 2 vvs-folk - men det er korrekt der er montører/Installatører der ikke vil røre ved gas :great:

Jeg håber det belyser emnet bedre :great:

Frydendal
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27 okt 2011 23:50
Mit fyr: Potentiel køber
Areal: 340
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 3600

Nyt anlæg, hvor meget og hvem kan udføre?

Indlæg af Frydendal »

Ja bestemt og det virker da også så logisk når du skriver det, selvom jeg i mit stille sind tænker - ok det er jo ikke rumfart at skulle håndterer sit fag :-)

Pjat - vi kender altid noget i vores egen branche som man helst ikke vil røre = altid problemer. Og det er måske også derfor jeg er så træt af gas. Det er noget billigt isenkram med bløde metaller og plastic. En lille blæser der lignede noget til børnenes legetøj kostede mig 3500 kr. - AV :-(

Tak for Svaret - jeg må vist hellere ringe til dig i løbet af næste uge.

Venligst
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Nyt anlæg, hvor meget og hvem kan udføre?

Indlæg af Landlyst »

Man skal da hvis også være godkendt/autoriseret gasmester for at må pille ved gasinstalationer...

Men kan du overhovedet komme ud af din gasaftale?
Frydendal
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27 okt 2011 23:50
Mit fyr: Potentiel køber
Areal: 340
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 3600

Nyt anlæg, hvor meget og hvem kan udføre?

Indlæg af Frydendal »

Godt spørgsmål Landlyst - den havde jeg ikke overvejet. Av. Jamen jeg troede.....

Og nu hvor du rejser spørgsmålet, kan jeg huske omtale omkring fjernvarmeanlæg. Og det skulle da ikke undre mig med bindinger til naturgas. Og med mine erfaringer fra dette net forum jeg mig til at søge omkring afmelding af naturgas.

viewtopic.php?t=1153

Så der skal ringes til Dong mandag (i morgen) og laves aftaler. Jeg er nu interesseret i at beholde forsyningen af naturgas, da mit komfur bruger dette :-)
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Nyt anlæg, hvor meget og hvem kan udføre?

Indlæg af MichaelK »

Mht. gaskomfureret, så kunne man jo skifte dyser i brænderne (Hvis det er nødvendigt), og
skifte over på flaskegas. Jeg har selv et SMEG gaskomfur, som jeg laver mad på hver dag,
men som alligevel kan bruge en samme 11 kg. flaske i flere måneder. Nuvel, selve ovnen
er dog på el, i mit tilfælde, men jeg synes alligevel det er imponerende, hvor længe en gas-
flaske kan holde.

Grunden til at jeg lige nævner det med flaskegas, skyldes min bekymring for, om der i dit
naturgas abb., er nogle grundgebyre man altid betaler, uanset det aftagene mængde gas?
Disse gebyre kunne jo være af en sådan størrelse, at det vil være økonomisk uansvarligt at
beholde naturgassen, bare for at forsyne et gaskomfur!



Mvh.
Vice-gas-komfur-føre-assistent-vikaren af 3'ed grad

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Frydendal
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27 okt 2011 23:50
Mit fyr: Potentiel køber
Areal: 340
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 3600

Nyt anlæg, hvor meget og hvem kan udføre?

Indlæg af Frydendal »

Kontaktede HNG og de havde ingen problemer med at jeg lukkede for gassen - Der er blot en uges opsigelsesvarsel. Så kommer de ud og fjerner måleren (ikke kassen) og det skal de ikke have noget for.

Til mit behov om at holde komfuret i gang, så ville de have 650 kr. per år i abonnement og plus forbrug. Når jeg ved, at jeg på min lille weber bruger max 2 gasflasker a 160 kr. per år og jeg bruger den stort set fra maj til oktober, så er det vist her jeg lytter til dig MichaelK og sætter en gasflaske op i stedet.

Nu mangler jeg lige at høre kommunen om de har nogen restriktioner for forsyningskrav til området (hvilket jeg ikke forventer).

Venligst

Besvar