Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum
akkumuleringstank hjemmelavet
- Ernst Drastrup
- Supporter
- Indlæg: 1514
- Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
- Geografisk sted: Arden
- Modtaget likes: 7 gange
- Kontakt:
akkumuleringstank hjemmelavet
Det er ikke nødvendigt at putte nogen rør ind i tanken.
Jeg finder lige en tegning over en, som jeg ved er blevet lavet ret mange af, og fungerer som den skal.
Hvis du skal have tilsluttet en af de nyere kedler, så skal du bruge 5/4" rør mellem kedel og tank.
Fordi de nye kedler producerer så meget varme, at 1" rør er for små til at kunne transportere varmen over i tanken.
Hvis ikke du skal have Laddomat eller Termovar ladeventil på, Så skal du have en anden form for termostat og shunt, så du altid kan sikre dig, at kedlen får mindst 60 graders varm vand retur.
Når returen fra radiatorene føres hjem i tanken monterer jeg altid returen næsten oppe ved toppen af tanken.
aldrig ved bunden.
Hvis der pumpes noget varmere vand ind i bunden af en koldere tank, så bobler dette vand lynhurtigt opad inde i tanken, som om det var en ballon. Og det skaber turbolæns og ødelægger lagdelingen i tanken.
Pumpes der derimod noget koldere vand ind i toppen af en varmere tank, så kan du tydelig føle med en hånd uden på tanken, at dette koldere vand daler nedad umiddelbart indenfor og daler ned i den højde, hvor vægtfyldeforskellen siger, det hører hjemme.
Hvis du tænker på solvarme, kan du montere en RIO tredelt konvektor 255 høj eller 355 høj på ca. 30 - 36.
sektioner ind i bunden af tanken. Eller hvad du nu nemmest kan få fat på.
Så kan du bruge den som veksler til solvarmen.
Nogle monterer både en i toppen og en i bunden af tanken, så kobles de sammen udenfor tanken.
Og der kører du så det frostsikrede væske fra solfangerne ind i disse konvektorer.
Jeg finder lige en tegning over en, som jeg ved er blevet lavet ret mange af, og fungerer som den skal.
Hvis du skal have tilsluttet en af de nyere kedler, så skal du bruge 5/4" rør mellem kedel og tank.
Fordi de nye kedler producerer så meget varme, at 1" rør er for små til at kunne transportere varmen over i tanken.
Hvis ikke du skal have Laddomat eller Termovar ladeventil på, Så skal du have en anden form for termostat og shunt, så du altid kan sikre dig, at kedlen får mindst 60 graders varm vand retur.
Når returen fra radiatorene føres hjem i tanken monterer jeg altid returen næsten oppe ved toppen af tanken.
aldrig ved bunden.
Hvis der pumpes noget varmere vand ind i bunden af en koldere tank, så bobler dette vand lynhurtigt opad inde i tanken, som om det var en ballon. Og det skaber turbolæns og ødelægger lagdelingen i tanken.
Pumpes der derimod noget koldere vand ind i toppen af en varmere tank, så kan du tydelig føle med en hånd uden på tanken, at dette koldere vand daler nedad umiddelbart indenfor og daler ned i den højde, hvor vægtfyldeforskellen siger, det hører hjemme.
Hvis du tænker på solvarme, kan du montere en RIO tredelt konvektor 255 høj eller 355 høj på ca. 30 - 36.
sektioner ind i bunden af tanken. Eller hvad du nu nemmest kan få fat på.
Så kan du bruge den som veksler til solvarmen.
Nogle monterer både en i toppen og en i bunden af tanken, så kobles de sammen udenfor tanken.
Og der kører du så det frostsikrede væske fra solfangerne ind i disse konvektorer.
- Zarge
- Stoker XVIII
- Indlæg: 4410
- Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
- Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
- Areal: 2*132m2
- Brændsel: Piller
- Fremviser gerne i postnummer: 7500
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
- Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
- Givet likes: 68 gange
- Modtaget likes: 96 gange
akkumuleringstank hjemmelavet
Tja det havde lavet min på samme måde... Glem alt om lagdeligt under forbrus fasen... Når jeg fyrede var den knivskarp, men efterfølgende blev den afkølet jævnt hele tanken igennem...
Har nu fået flyttet returen fra huset ned i bunden, og nu er lagdelingen som den skal være...
Har nu fået flyttet returen fra huset ned i bunden, og nu er lagdelingen som den skal være...
Mvh Tonni Madsen
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
- Zarge
- Stoker XVIII
- Indlæg: 4410
- Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
- Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
- Areal: 2*132m2
- Brændsel: Piller
- Fremviser gerne i postnummer: 7500
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
- Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
- Givet likes: 68 gange
- Modtaget likes: 96 gange
akkumuleringstank hjemmelavet
Men det kommer måske også an på hvor koldt returvandet fra huset er... mit ligger normalt omkring 30-35° så det er jo mest logisk direkte i bunden...
Men inden jeg fik lavet fremløbsshunt, og kørte til huset med 80-90° (kan ikke huske returtemperaturen) virkede det nu heller ikke...
MEN hvis jeg var dig ville jeg svejse en studs på både i bund, og nær toppen, så smide en hane og en prop i den du vælger ikke at bruge, så er det nemt at ændre hvis det ikke kører optimalt...
Jeg har kørt min retur på "påfyldningsstudsen" på laddomaten, da min tank ikke er let at komme ind til mere... :-(
Men inden jeg fik lavet fremløbsshunt, og kørte til huset med 80-90° (kan ikke huske returtemperaturen) virkede det nu heller ikke...
MEN hvis jeg var dig ville jeg svejse en studs på både i bund, og nær toppen, så smide en hane og en prop i den du vælger ikke at bruge, så er det nemt at ændre hvis det ikke kører optimalt...
Jeg har kørt min retur på "påfyldningsstudsen" på laddomaten, da min tank ikke er let at komme ind til mere... :-(
Mvh Tonni Madsen
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
- GQLLE
- Stoker V
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: 26 okt 2009 20:40
- Mit fyr: Scotte 10kw + Atmos Dc25
- Areal: 110 + 90
- Fremviser gerne i postnummer: 7100
- Årligt forbrug: 4 tons
- Geografisk sted: Stubdrup, Højen
akkumuleringstank hjemmelavet
Tror jeg smider 3 retur fra hus studser på, 1 i top 1 på midten og 1 nær bunden.
Så får det kugle haner så man kan stille lidt på det
så må vi se om alle haner skal være åbne eller kun en.
Så får det kugle haner så man kan stille lidt på det
så må vi se om alle haner skal være åbne eller kun en.
- Ernst Drastrup
- Supporter
- Indlæg: 1514
- Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
- Geografisk sted: Arden
- Modtaget likes: 7 gange
- Kontakt:
akkumuleringstank hjemmelavet
Så kan man lige så godt lave det som den jeg lavede til Søren P. engang for mange år siden.
Returen fra radiatorene kørte jeg hjem i et 2" lodretstående rør på samme højde som tanken, og så svejsede jeg fire 1" forbindelser mellem tank og det 2" rør, så kunne vandet selv finde ud af i hvilken højde vægtfyldeforskellen passede bedst.
Det kører rigtig godt.
Tak til Zarge for alle dine indlæg.
Det er altså mærkeligt, at det kører godt mange steder, hvor returen går hjem oppe ved toppen af tanken.
Den må selvfølgelig aldrig gå hjem i de forhåndenværende stutse oppe i toppen af tanken, såsom den gamle påfyldningsstuts eller udluftninsstuts.
Men jeg har oplevet to andre steder nu, at lagdelingen ødelægges, og er nu blevet bedre ved at flytte returen hjem ind i bunden af tanken.
Måske spiller det en stor rolle, hvilken temperatur returen kommer hjem med.????
Eller har det noget at gøre med varmeledningsevnen i jernet der er i stand til at fordele varmen / kulden.???
De fleste tanke er vel lavet i alm. stål 37.
Og der er varmeledningsevnnen kun 56, - hvor varmeledningsevnen i aluminium er på 175, - og i kobber 350.
Hvis man vender alukkraften ind mod tanken, når den bliver isoleret, kan alukraften så være med til at fordele varmen..?????
Jeg har ikke fået indput nok, vedr. de forskellige temperaturer, så jeg kan danne mig et indtryk af, hvad det der sker ved de forskellige anlæg.
Returen fra radiatorene kørte jeg hjem i et 2" lodretstående rør på samme højde som tanken, og så svejsede jeg fire 1" forbindelser mellem tank og det 2" rør, så kunne vandet selv finde ud af i hvilken højde vægtfyldeforskellen passede bedst.
Det kører rigtig godt.
Tak til Zarge for alle dine indlæg.
Det er altså mærkeligt, at det kører godt mange steder, hvor returen går hjem oppe ved toppen af tanken.
Den må selvfølgelig aldrig gå hjem i de forhåndenværende stutse oppe i toppen af tanken, såsom den gamle påfyldningsstuts eller udluftninsstuts.
Men jeg har oplevet to andre steder nu, at lagdelingen ødelægges, og er nu blevet bedre ved at flytte returen hjem ind i bunden af tanken.
Måske spiller det en stor rolle, hvilken temperatur returen kommer hjem med.????
Eller har det noget at gøre med varmeledningsevnen i jernet der er i stand til at fordele varmen / kulden.???
De fleste tanke er vel lavet i alm. stål 37.
Og der er varmeledningsevnnen kun 56, - hvor varmeledningsevnen i aluminium er på 175, - og i kobber 350.
Hvis man vender alukkraften ind mod tanken, når den bliver isoleret, kan alukraften så være med til at fordele varmen..?????
Jeg har ikke fået indput nok, vedr. de forskellige temperaturer, så jeg kan danne mig et indtryk af, hvad det der sker ved de forskellige anlæg.
- GQLLE
- Stoker V
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: 26 okt 2009 20:40
- Mit fyr: Scotte 10kw + Atmos Dc25
- Areal: 110 + 90
- Fremviser gerne i postnummer: 7100
- Årligt forbrug: 4 tons
- Geografisk sted: Stubdrup, Højen
akkumuleringstank hjemmelavet
Har lige haft besøg af fejer han snakkede om at de 4 kantede tanke ikke dur til akku.
Med de skarpe hjørne skaber turbulens når vandet kommer ind og rammer siden.
Med de skarpe hjørne skaber turbulens når vandet kommer ind og rammer siden.
- Ernst Drastrup
- Supporter
- Indlæg: 1514
- Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
- Geografisk sted: Arden
- Modtaget likes: 7 gange
- Kontakt:
akkumuleringstank hjemmelavet
Det passer godt nok ikke.
Vandet sprøjter jo ikke ind i tanken, som om det kom fra et strålerør, men "siver" stille og rolig ind i tanken.
Prøv engang at se ind i en termostatventil og se hvor lille det hul er, det er vel 2 - allerhøjest 3 mm. og ventilerne lukker jo slet ikke helt op alle på en gang.
Da vi eksperimenterede meget med beholdere og lagdeling i disse. da kunne vi tydelig føle med en hånd udenpå tanken, hvis returen fra radiatorene blev pumpet ind i tanken gennem en stuts som sad ca. 10 cm. nede under tankens øverste punkt.
Stutsene satte vi altid i enden af tankerne.
Og når man pumpede koldere vand ind i en varmere tank, i den højde, kunne vi rigtig føle med en hånd uden på tanken, at tanken blev koldere umiddelbart under stutsen og fortsatte ned i den højde, hvor vandet inde i tanken havde den samme temperatur.
Sådan fungere det i praksis.
Men godt nok undre det mig meget, at jeg nu har hørt om et sted og set et andet sted, hvor lagdelingen ødelægges, af en eller ukendt årsag.?????????????????
Rigtig mange andre steder fungere det som ovenfor beskrevet.
Hvis det er noget jeg har arbejdet meget med, så er det nemlig lagdeling.
Vandet sprøjter jo ikke ind i tanken, som om det kom fra et strålerør, men "siver" stille og rolig ind i tanken.
Prøv engang at se ind i en termostatventil og se hvor lille det hul er, det er vel 2 - allerhøjest 3 mm. og ventilerne lukker jo slet ikke helt op alle på en gang.
Da vi eksperimenterede meget med beholdere og lagdeling i disse. da kunne vi tydelig føle med en hånd udenpå tanken, hvis returen fra radiatorene blev pumpet ind i tanken gennem en stuts som sad ca. 10 cm. nede under tankens øverste punkt.
Stutsene satte vi altid i enden af tankerne.
Og når man pumpede koldere vand ind i en varmere tank, i den højde, kunne vi rigtig føle med en hånd uden på tanken, at tanken blev koldere umiddelbart under stutsen og fortsatte ned i den højde, hvor vandet inde i tanken havde den samme temperatur.
Sådan fungere det i praksis.
Men godt nok undre det mig meget, at jeg nu har hørt om et sted og set et andet sted, hvor lagdelingen ødelægges, af en eller ukendt årsag.?????????????????
Rigtig mange andre steder fungere det som ovenfor beskrevet.
Hvis det er noget jeg har arbejdet meget med, så er det nemlig lagdeling.
- Zarge
- Stoker XVIII
- Indlæg: 4410
- Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
- Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
- Areal: 2*132m2
- Brændsel: Piller
- Fremviser gerne i postnummer: 7500
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
- Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
- Givet likes: 68 gange
- Modtaget likes: 96 gange
akkumuleringstank hjemmelavet
Tja... jeg havde desværre fået ændre returen inden jeg fik stokerbot på, men hvis du kikker på http://zarge.stokerlog.dk så kan du se hvordan min akku kører idag...
Jeg skal ikke gøre mig klog på videnskaben bag, men jeg tror det der går galt er hvor "varmt" returvandet egentligt er...
Det jeg sender retur fra huset ligger mellem 30-35°(fremløb 45° ligefortiden) og det passer jo direkte ind i bunden, så ser ikke nogen logik i at pumpe det ind andre steder...
Hvis Fremløb /retur var højere, så måske, men som sagt, så havde jeg ikke fremløbsshunt på i starten, så der kørte jeg 80-90° direkte i radiatorene, hvad returen var ved jeg ikke, men mon ikke jeg havde et "forbrug" på ca 10° som nu, altså 70-80°, det gir jo veldig mening at køre det ind i "toppen" men det virkede altså bare heller ikke for mig...
Disse indlæg skal på INGEN måde sees som kritik af dig Ernst, og dine evner. Jeg vil bare gerne opfordre folk til at svejse en ekstra studs på i bunden så de kan ændre anlæget HVIS de får samme problemer som mig, det er "lidt" surt når først anlæget er fyldt, og skidtet pakket ind i x-antal m3 flamingo...
Det værste der kan ske er jo at de så har en skudt og en hane som aldrig kommer i brug...
Jeg skal ikke gøre mig klog på videnskaben bag, men jeg tror det der går galt er hvor "varmt" returvandet egentligt er...
Det jeg sender retur fra huset ligger mellem 30-35°(fremløb 45° ligefortiden) og det passer jo direkte ind i bunden, så ser ikke nogen logik i at pumpe det ind andre steder...
Hvis Fremløb /retur var højere, så måske, men som sagt, så havde jeg ikke fremløbsshunt på i starten, så der kørte jeg 80-90° direkte i radiatorene, hvad returen var ved jeg ikke, men mon ikke jeg havde et "forbrug" på ca 10° som nu, altså 70-80°, det gir jo veldig mening at køre det ind i "toppen" men det virkede altså bare heller ikke for mig...
Disse indlæg skal på INGEN måde sees som kritik af dig Ernst, og dine evner. Jeg vil bare gerne opfordre folk til at svejse en ekstra studs på i bunden så de kan ændre anlæget HVIS de får samme problemer som mig, det er "lidt" surt når først anlæget er fyldt, og skidtet pakket ind i x-antal m3 flamingo...
Det værste der kan ske er jo at de så har en skudt og en hane som aldrig kommer i brug...
Mvh Tonni Madsen
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
- Ernst Drastrup
- Supporter
- Indlæg: 1514
- Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
- Geografisk sted: Arden
- Modtaget likes: 7 gange
- Kontakt:
akkumuleringstank hjemmelavet
Tusind tak Zarge for et godt indlæg.
Ok. Så for eftertiden vil jeg da også tilråde denne ekstra kuglehane nede i bunden af tanken.
Selvfølgelig er der ingen grund til at pumpe din "kolde" retur hjem andre steder end nede i bunden, sålænge den er koldere end bunden af tanken.
Men du kan godt nok tro, jeg grunder meget over de to tilfælde jeg nu har hørt om, hvor jeg har set det ene af tilfældene.
Jeg kan ikke finde nogen fornuftig forklaring på fænomenet.
Og jeg ved 100 %, hvis der pumpes varmere returvand ind i bunden af en koldere tank, så bobler det hurtigt opad inde i tanken, som om det er lukket inde i en ballon.
Og vandet blander sig først med det omkringliggende vand, når det kommer op i den højde, hvor vægtfyldeforskellen siger, at det hører hjemme.
Vand er altså en mærkelig størrelse.
tak for det gode indlæg Zarge.
Ok. Så for eftertiden vil jeg da også tilråde denne ekstra kuglehane nede i bunden af tanken.
Selvfølgelig er der ingen grund til at pumpe din "kolde" retur hjem andre steder end nede i bunden, sålænge den er koldere end bunden af tanken.
Men du kan godt nok tro, jeg grunder meget over de to tilfælde jeg nu har hørt om, hvor jeg har set det ene af tilfældene.
Jeg kan ikke finde nogen fornuftig forklaring på fænomenet.
Og jeg ved 100 %, hvis der pumpes varmere returvand ind i bunden af en koldere tank, så bobler det hurtigt opad inde i tanken, som om det er lukket inde i en ballon.
Og vandet blander sig først med det omkringliggende vand, når det kommer op i den højde, hvor vægtfyldeforskellen siger, at det hører hjemme.
Vand er altså en mærkelig størrelse.
tak for det gode indlæg Zarge.
- pelle
- Supporter
- Indlæg: 3400
- Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
- Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
- Areal: 240
- Brændsel: gran og fyr og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 6900
- Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
- Geografisk sted: lidt syd for herning
- Givet likes: 296 gange
- Modtaget likes: 368 gange
akkumuleringstank hjemmelavet
Hej
Det er en skrøne at en firkantet akkutank ikke kan benyttes til akkutank. Jeg har hørt det der før. Jeg ved ikke hvor den slags vandre historier kommer fra. Det vil da virke ganske udmærket..
nå... de sidste par stykker jeg har hjulpet med anlæg, har jeg fået til at lave en helgardering. Så kan man vælge.. Har fået dem til at sætte to studse ved bunden af deres ombyggede olietanke og sætte kuglehaner på..En ekstra investering i en pumpe og en pladeveksler og man får tilligemed alletiders soltank. Det er de færreste der ikke har noget tag der kan benyttes til nogle solfangere.. men, igen... Har man alligevel gang i svejseværket rager det ikke vidt med et par studse ekstra, og et par kuglehaner er ikke det der vælter budgettet. Det giver jo nogle muligheder. Men, at skulle til at lave det om efterfølgene. Det er der meget arbejde i.
Det er en skrøne at en firkantet akkutank ikke kan benyttes til akkutank. Jeg har hørt det der før. Jeg ved ikke hvor den slags vandre historier kommer fra. Det vil da virke ganske udmærket..
nå... de sidste par stykker jeg har hjulpet med anlæg, har jeg fået til at lave en helgardering. Så kan man vælge.. Har fået dem til at sætte to studse ved bunden af deres ombyggede olietanke og sætte kuglehaner på..En ekstra investering i en pumpe og en pladeveksler og man får tilligemed alletiders soltank. Det er de færreste der ikke har noget tag der kan benyttes til nogle solfangere.. men, igen... Har man alligevel gang i svejseværket rager det ikke vidt med et par studse ekstra, og et par kuglehaner er ikke det der vælter budgettet. Det giver jo nogle muligheder. Men, at skulle til at lave det om efterfølgene. Det er der meget arbejde i.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.