Side 2 af 2

Spørgsmål omkring shunt

: 16 okt 2011 16:00
af Havmand
A.Andersen » 16 Oct 2011, 15:26 skrev:min tanke var at tabet i rørene var mindre ved lavere temperatur
Det er helt :great:

Spørgsmål omkring shunt

: 16 okt 2011 20:26
af A.Andersen
Hej Igen

Jeg roder stadig med ideen om fremløbs shunt, har lavet en ny tegning, vil det være en rigtig måde?

Mvh

Andy

Spørgsmål omkring shunt

: 16 okt 2011 21:40
af lordsofcolours
A.Andersen » 16 Oct 2011, 20:26 skrev:Hej Igen

Jeg roder stadig med ideen om fremløbs shunt, har lavet en ny tegning, vil det være en rigtig måde?

Mvh

Andy

Tror ikke du kommer uden om en gulvvarme shunt, det bliver altid anbefalet ved system med både radiator og gulvvarme.

Dette kunne være en måde at gøre det på:

[album]487[/album]

Spørgsmål omkring shunt

: 16 okt 2011 22:17
af pelle
Altså som jeg ser det med dit første indlæg/ tegning.. Vil det virke perfekt...Hvad skal den kontraventil.Om pumpen suger eller skubber vandet. Er det ikke det samme.
Er Watts lukket til vvb. holder ..så Ingen gennemstrømning der. Den watts åbner kun når der skal mere varme til vvb.holder. ( den lukker i når temp. den er sat til er nået) falder denne temp. åbner den igen..
Men, ville også lave shunt til gulvvarmen og så lade temp. fra kedel gå i radiatorer. Selv.f. er der et varmetab ved større differens fra ude temp. til det der er i rørene. Er lig med større varmetab. Måske kunne du sænke fremløbs. temp. fra kedlen lidt.
Mit bud. Jeg kan jo tage fejl,,, i så fald kan jeg også gøres lidt klogere. :)

Spørgsmål omkring shunt

: 17 okt 2011 05:23
af A.Andersen
lordsofcolours » 16 Oct 2011, 21:40 skrev:
Tror ikke du kommer uden om en gulvvarme shunt, det bliver altid anbefalet ved system med både radiator og gulvvarme.
Jeg har en shunt til gulvvarmen, min fejl det ikke er blevet nævnt før :roll:

Mvh

Andy

Spørgsmål omkring shunt

: 19 okt 2011 13:58
af Flemming DJ
Lige et lille indspark, har lige set tråden nu.

Jeg er enig i, at lavere fremløbstemperatur gi'r mindre ledningstab. Så, den bør være så lav som muligt - men jeg aner ikke, hvor meget der skal til for at holde rumtemperaturen oppe i husets "radiatorafdeling".

Her må andre byde ind.

Men, hvis der nu kræves f.eks. 60 grader, så kan det laves som tegning 5, helt enkelt, og med en kedeltemperatur på 60 grader. Så sparer du din shunt til huset. (Det ligner vores anlæg til forveksling. Vi har også gulvvarmeshunt med egen pumpe).

Det burde også være nok til at holde en brugsvandstemperatur på 55 grd. (Men, det er så nok et spørgsmål om ledningstab på vej til huset kræver en højere temperatur - vi har f.eks. selv præcis 50 grd. i vandhanen. Det rækker fint til, at jeg ikke vil vaske op i KUN varmt vand :wink:). I har vel cirkulation på brugsvandet med den lange afstand?

De temperaturindstillinger ville jeg nok teste inden, beslutningen tages.

I eksempel 5 er cirkulationspumpen også placeret indeni kedelshuntkredsen. Det skal den også være efter bogen, siger folk herinde. :) Måske er jeg nærig, men jeg kan ikke forstå, der skal en ekstra pumpe til bare fordi, du laver en shunt til huset (enten manuel hane eller Watt's ventil). Burde én pumpe ikke kunne skubbe vandet hele vejen med en shunt, hvis den kan uden? Måske ku' man sætte en kontraventil i dén evt. shuntforbindelse, så løber vandet ikke uhindret retur til fyret dén vej, hvis huset har et lille forbrug. Vand tager jo altid den nemmeste vej.

Det er måske værd at huske, at cirkulationspumpen ikke må stå og banke hovedet imod en lukket dør, når der ikke er forbrug i systemet. Der BØR med andre ord være en lille "kattelem" i form af en kuglehane (kald det bare en manuel shunt), som står en my åben, just in case.
(Det har vi så ikke selv :roll:, men min undskyldning er, at vi først fornylig har fået termostat på vvben. Før var den med gennemstrømning. Til gengæld er der nok næsten altid forbrug på gulvvarmen, for der er ingen termostater, kun på shunten).