Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tigris shunt tager ikke mod varme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Miccim
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 22 mar 2010 16:01
Mit fyr: Scotte 16kw, blackstar
Areal: 100
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5600

Tigris shunt tager ikke mod varme

Indlæg af Miccim » 02 okt 2011 21:32

Hæ Hæ. Ved ikke hvordan det skal være :)


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Tigris shunt tager ikke mod varme

Indlæg af Bigfoot » 02 okt 2011 21:54

Miccim » 02 Oct 2011, 21:32 skrev:Hæ Hæ. Ved ikke hvordan det skal være :)
prøv at flytte det termometer....

og husk at gulvvarme kræver et døgns tid til at regulere og sådan.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Miccim
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 22 mar 2010 16:01
Mit fyr: Scotte 16kw, blackstar
Areal: 100
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5600

Tigris shunt tager ikke mod varme

Indlæg af Miccim » 02 okt 2011 22:10

Ja... må lige give det til i morgen. kan også være det termometer er dårligt. Vender tilbage i morgen.

Lige en ting:

Scotten siger sådan nogle lave dunke lyde når det starter. Som en fiskekutter, bare lavt :9 Skal det også sige sådan når det kører normalt?


Mvh. Michael

levi

Tigris shunt tager ikke mod varme

Indlæg af levi » 02 okt 2011 22:44

Miccim » 02 Oct 2011, 22:10 skrev:Ja... må lige give det til i morgen. kan også være det termometer er dårligt. Vender tilbage i morgen.

Lige en ting:

Scotten siger sådan nogle lave dunke lyde når det starter. Som en fiskekutter, bare lavt :9 Skal det også sige sådan når det kører normalt?


Mvh. Michael
Jeps - det sker hvergang blæseren får puls (Strøm).

Miccim
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 22 mar 2010 16:01
Mit fyr: Scotte 16kw, blackstar
Areal: 100
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5600

Tigris shunt tager ikke mod varme

Indlæg af Miccim » 02 okt 2011 23:11

Hej levi :)

Tak for den oplysning. Så er det da på plads. :)

Fik skiftet termometer og nu ligger den på 28 grader som termostaten siger den skal på 3 (Max)

Nu er jeg så nået til at fyret så åbenbart skal stå og tænde og slukke 2 gange i timen, måske fordi det ikke er justeret rigtigt.

Er der nogen guider til at justere det scottefyr ind?


kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Tigris shunt tager ikke mod varme

Indlæg af kadett 76 » 03 okt 2011 21:36

telestater skal sidde på returen men så vidt jeg kan se på billederne er der ingen telestater monteret (måske ikke klar endnu), kun manuelle justeringshoveder, det får du ikke til at køre optimalt, men det kan da virke, max begrænsning på termostaten kan flyttes højere op men det er ikke sikkert det er nødvendigt, hvis man har trægulve begrænser man fremløb til ca 35 grader for ikke at skade trægulvet og den skal generelt stå så lavt som muligt så rummene kun lige kan blive varme i hård frost, ved max åben kreds, når det så bliver varmere lukker den elektriske telestat (som jeg i hvert fald ikke kan se) automatisk, alle rum kræver jo heller ikke lige meget varme og slet ikke hivs der er mange folk i rummet, med manuel system som der sidder på nu skal du faktisk ud at ændre flow på de enkelte kredse hver gang varmebehovet ændrer sig, derudover skal alle (4) kredse indstilles med formodstand på fremløbet så modstanden bliver lige høj og vander ikke bare tager den korteste vej, dette kan sagtens være gjort, er ikke sådan lige at se men hivs du vælger at få en smed til at montere telestater og gv styring for optimal komfort og udnyttelse af systemet, så få ham lige til at tjekke forindstilling, det bør sættes på 8efter min kraftige overbevisning) er feks sådan et sæt her: http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-G ... 44836.html (de el dele der er vist i højre hjørne, kan sagtens købes i løs vægt)

Miccim
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 22 mar 2010 16:01
Mit fyr: Scotte 16kw, blackstar
Areal: 100
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5600

Tigris shunt tager ikke mod varme

Indlæg af Miccim » 03 okt 2011 21:57

Hej kadett76.

Tak for dit indlæg.

Jeg har i dag haft 26 grader indenfor. pu ha det er sku for meget. :)

Har også styringen til anlægget og alle telestaterne, Det er bare ikke monteret endnu. Som sagt var jeg bange for at der ikke kom varme i systemet men jeg var vidst for utålmodig! Nu kører det hele som det skal og i morgen monterer jeg telestater og styringen. Styringen skal så have lov til at styre pumpen også over det indbyggede relæ. Som altid er der rigtig mange ting man ikke kender til og derfor er det svært at overskue.

Det er bare mærkeligt at den termostat på shunten ikke tillader vandet at blive mere end 28 grader.

Som det er nu tror jeg alt virker som det skal. Jeg skal dog bare have lært at justere fyret ind da det ryger lidt sort. :)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Tigris shunt tager ikke mod varme

Indlæg af Zarge » 03 okt 2011 22:04

Hvis du hiver hatten af termostaten kan du så ikke justere hvor meget den må åbne?

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Tigris shunt tager ikke mod varme

Indlæg af kadett 76 » 03 okt 2011 22:17

28 grader burde være rigeligt, temperaturen skal som sagt være så lav så mulig for bedst udnyttelse/komfort, skulle det blive et problem at holde rummene varme om vinteren selvom alt står på max så kan blokeringen flyttes, ved ikke lige hvordan på den model, men flyttes det kan det, men de fleste jeg har sat op af de systemer lander på 1,5 - 2 når de er færdigindstillet, så det bør ikke være nødvendigt hvis der er lagt nok meter slange og rummene er fornuftigt isoleret (1960er standard er mere ned rigeligt til at det sagtens kan opvarme rum ved lav temp gulvvarme)

Miccim
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 22 mar 2010 16:01
Mit fyr: Scotte 16kw, blackstar
Areal: 100
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5600

Tigris shunt tager ikke mod varme

Indlæg af Miccim » 03 okt 2011 22:31

Takker for de data. Alle "kanalerne" er åbne og lige nu står den på 2,7, uden telestater vel og mærke så det kan jeg ikke regne med. :)

Der er isoleret med 300mm i gulvet og 150mm i væggene. Loftet har fået 70mm fordi der skal laves første sal om et års tid, så ved godt det er for lidt. Nu er jeg mere rolig og glæder mig til at få det justeret ind så det kører mest optimalt. :)


Besvar