Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af thoken » 22 dec 2011 13:47

Flemming DJ » 22 Dec 2011, 12:53 skrev:Mike> Næh, det skulle jeg osse nok mene. :)

Hvis man har en "buffer med sort vand", kunne man så ikke lige så godt bare ha' anskaffet en varmtvandsbeholder?

Hej!
Jo, men du undgår ikke risikoen for legionella. Det gør du jo kun med en varmeveksler, og så fylder den jo lidt mindre end en vvb.
Bliver spændende at høre om stokeren kan følge med, eller om den bliver "kvalt" af veksleren.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Mike N » 22 dec 2011 13:51

Eneste grund til at fyret kan blive kvalt er vel hvis den køre direkte ind i veksleren. Ellers skal fyret afgive meget varme.

Royaldo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 okt 2010 22:19

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Royaldo » 07 jan 2012 18:59

Så er det koblet sammen og ved en kort test fungerer det :-)

Dog er det på grænsen, jeg kan fylde badekarret helt op med vand varmere end at jeg kan holde hånden i det når hanen er åbnet 70-80%. Helt åben og så trækkes der mere energi end der leveres. Dette er dog samtidig med at 170 m2 gulv skulle varmes op fra 10 grader.

Fyret (30kW) ydede mellem 70%-90% da badekarret blev fyldt og gik ikke ned i kedeltemp. Veksleren er monteret med egen booster pumpe. Uden denne fungerede det overhovedet ikke.

Men som sagt, systemet er absolut på grænsen, umiddelbart fungerer det godt nok til mig. Men det er nok et temperaments spørgsmål.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Zarge » 07 jan 2012 19:13

Hvis kedel temp ikke falder. Så levere systemet vel varme nok, så er det vel veksleren der er for lille?

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Bigfoot » 07 jan 2012 19:19

var det ikke noget med at der var to lejligheder til at dele den veksler?????? eller husker jeg forkert?

For hvis der både er voldsom frost, og man tager et langt brusebad, hvordan reagerer scotten så lige på det???
Ideen er god, men hvis den allerede nu, har svært ved at levere varme nok ved fuld hane, så skal du da virkelig frygte om vi får en vinter som dem vi har haft sidste år, og året inden.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


levi

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af levi » 07 jan 2012 19:20

Zarge » 07 Jan 2012, 19:13 skrev:Hvis kedel temp ikke falder. Så levere systemet vel varme nok, så er det vel veksleren der er for lille?
Eller pumpen der kører for langsomt henover veksleren :great:

Royaldo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 okt 2010 22:19

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Royaldo » 07 jan 2012 20:52

Bigfoot » 07 Jan 2012, 19:19 skrev:var det ikke noget med at der var to lejligheder til at dele den veksler?????? eller husker jeg forkert?

For hvis der både er voldsom frost, og man tager et langt brusebad, hvordan reagerer scotten så lige på det???
Ideen er god, men hvis den allerede nu, har svært ved at levere varme nok ved fuld hane, så skal du da virkelig frygte om vi får en vinter som dem vi har haft sidste år, og året inden.
Nope, der er to huse på fyret men veksleren leverer kun til det ene hus.

Jeg kan høre at der stadig er luft i systemet, som sagt så var det kun en hurtig test. Der skal finjusteres noget endnu på anlægget.

BTW så kiggede vi nærmere på veksleren efter den blev installeret og konstaterede at der var leveret en forkert model.

Der sidder en Termix Novi type 2 med en forholdsvis stor booster pumpe beregnet til 4 beboelsesenheder, fremfor den bestilte Termix One, type 1 med den lille boosterpumpe med føler på forbrugsvandet.

(Jeg bestilte den selv og glemte at tjekke den efter inden aflevering til installatør grundet travlhed)

De 90% fyret var oppe på var kun lige i starten. Driften stabiliserede sig omkring 60-70%, hvilket jeg også tolker lidt som om at der ikke bliver ført alt den varme ind som fyret kan levere. Varmeforsyningen sker via 22 mm slanger, hvoraf 10 meter stadig er uisolerede. Så der er klart plads til forbedringer :wink:

Husk at testen iøvrigt blev lavet på helt koldt hus hvor varmen lige var blevet tændt for første gang i gulvene.

Som sagt tager vi det lidt som et eksperiment, så må vi se hvordan det ender icon_cheesygrin.gif

Kan det ske at cirkulationspumpen ude ved fyret er for lille? Det er en smedegaard 15-40 såvidt jeg husker. Inde i huset (20-30 meter væk) sidder en alpha 2 pumpe som sidder på gulvvarmen som er shuntet for sig selv. Booster pumpen sidder direkte på forsyningen fra fyret.

Hus nummer 2 er iøvrigt 50-60 meter væk og forbundet via 25 mm isolerede løgstør rør, med egen cirkulationspumpe inde i huset.

Men noget tyder da på at fyret ikke er for stort, da jeg egentligt også havde planer om det skulle levere lidt grundvarme til værkstedet... :shock:

Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Erik2 » 07 jan 2012 21:03

Du skal bare have en buffertank på fx. 160 liter i form af en elvvandvarmer med afbrændt varmelegeme. Hvis pumpens hastighed styres af tappetemperaturen kører den op i hastighed når vandet bliver koldere i bufferen, for stadig at levere samme effekt.

Royaldo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 okt 2010 22:19

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Royaldo » 07 jan 2012 21:12

Temperaturen falder jo netop ikke fra fyret, og da min termodynamik siger mig at effekt må kunne udtrykkes som en funktion af temperaturen samt flowhastighed på vandet, så må grunden til at fyret ikke kører op i drift % enten skyldes for lille flow eller måske luft i systemet.

Boosterpumpen var manuelt sat på maksimal ydelse under forsøget.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Mike N » 08 feb 2012 03:08

Er der kommet nyt i denne sag??


Besvar