Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Bri_Jac » 28 sep 2011 13:02

Jeg vil gerne undgå at bruge en decideret varmtvandsbeholder (VVB) og istedet anvende en varmeveksler. Er der noget der har dette installeret allerede? og i så fald hvilken pumpe anvendes? alpha2/ UPS pumpe? kan en 25-40-180 anvendes?

Jeg vil lave en solvarme/akku beholder som jeg hiver varmen fra og igennem Termix One. Om vinteren vil jeg lade oliefyret opvarme den øverste del af solvarme/akku beholderen, og lade solen varme det op om sommeren.
Da jeg så ingen VVB har, skal vandet jo heller ikke være 60°C varmt, da der ikke er problemer med Legionella bakterier. Hvor langt ned vil jeg forventes at kunne lade vandet være i solvarme/akku beholderen og så stadig hive ca. 40°C varmt vand ud til brusen? (Jeg kan ikke gøre mig klog på 'tabet' i veksleren...)

Jeg er blevet inspireret af den varmvandsstation som findes her:
http://vvfs.dk/index.php?cPath=69

Termix One:
http://www.termix.dk/Default.aspx?ID=36


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Bri_Jac » 28 sep 2011 13:19

Fandt lige noget mere info, der kan tilkøbes en 'booster' det virker som om det er lige præcis den pumpe løsning jeg mangler :-)

http://www.termix.dk/Files/Billeder/Prodpdf/Booster.pdf

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Mike N » 28 sep 2011 14:36

Jeg har set din løsning fra VVFS i drift og han var vildt glad for løsningen. Jeg er selv på udkig efter noget ligende da jeg vil lave mit på samme måde dog med fastbrændsel/stoker i stedet for olie.

Jeg har endnu ikke rigtig fundet andre end ham jeg var ude ved der har den løsning. Kunne være godt hvis der kom lidt mere erfaring på bordet. Positiv og negativt.

Det skal vist være en UPS pumpe da alpha pumperne ikke kan holde til at starte og stoppe igen og igen. Den er bygget til at køre "hele tiden"

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Bigfoot » 28 sep 2011 17:16

hmm...... sådan som jeg ser det, så er det da smart nok, men det er jo en dyrere løsning end at etablere end VVB som i de gode gamle dage.....

jeg kan derfor ikke rigtig se fidusen i det????
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Bri_Jac » 28 sep 2011 17:52

Jeg er ikke 'tvunget' til at varme vandet op til 60°C, kan jeg måske nøjes med at varme vandet op til fx. 50°C skal jeg jo brænde mindre fyringsolie af...

Og i tilfælde af at min akku beholder om sommeren kommer op på fx. 80°C vil varmeveksleren jo stadig sørge for at jeg få 40~45°C varmt vand ud til min bruser.

Såfremt min solfanger ikke kan opvarme vandet til mere end ~50°C skal jeg ikke benytte hverken tilskudsvarme fra oliefyr eller elpatron.

Derudover vil min VVB jo aldrig kalke til, da jeg ikke har sådan en, det eneste der kunne kalke til er jo veksleren...


Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Mike N » 28 sep 2011 20:01

Den er også meget hurtigere til at lave varmt vand hvis fyret evt har været gået ud/slukket da den ikke først skal have varmet fx 100L vand op fra 15c til 60c. Og risikoen for bakterie skulle være null.
Hvis solvarmen kun får varmet 50L af akku'en skulle det være nok til at lave varmt vand. Jeg ved dog ikke hvor meget varmt vand den kan få ud af en given mængde vand i akku'en.

Jeg har ingen praktisk erfaring kun hvad jeg har kunnet læse mig frem til og har hørt. Dog kan den store væksler fra VVFS lave alt det varme vand som et alm hus kan forbuge selv om alle haner løber i 10min. Hvilket hurtigt vil tømme en alm VVB. Så den "begrænsede" mængde varme vand skulle heller ikke være et "problem"

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Zarge » 28 sep 2011 23:21

Hvor meget effekt kræver sådan en svend? Der må alt andet lige skulle kyles nogen kw ind i sådan en for at kunne følge med...

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Bigfoot » 29 sep 2011 06:23

Zarge » 28 Sep 2011, 23:21 skrev:Hvor meget effekt kræver sådan en svend? Der må alt andet lige skulle kyles nogen kw ind i sådan en for at kunne følge med...
jamen det sad jeg også lige og læste lidt om.... jeg kan se at med boosterpumpen, så kræver den 22Kw at holde kørende.... og uden, så hedder det 37Kw.... Det er da egentlig sådan lidt halv voldsomt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Zarge » 29 sep 2011 07:04

Ja det er jo det, så der skal jo egentlig temmelig meget vand fra akkutanken til, for det er realistisk... Og de fleste pillebrændere vil vel komme i problemer... Måske ikke når man vasker hænder, men når tøsen skal stå og koge i en halv time...;-)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Termix One varmeveksler istedet for VVB

Indlæg af Bigfoot » 29 sep 2011 07:19

Zarge » 29 Sep 2011, 07:04 skrev:Ja det er jo det, så der skal jo egentlig temmelig meget vand fra akkutanken til, for det er realistisk... Og de fleste pillebrændere vil vel komme i problemer... Måske ikke når man vasker hænder, men når tøsen skal stå og koge i en halv time...;-)
ja de fleste kommer til kort der.... også fordi den kræver det konstant.
det er vel også derfor at man kun ser det på fjernvarmeanlæg.....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar