Side 1 af 2

Spørgsmål angående Metro VVB

: 26 sep 2011 13:10
af Offie
Jeg har en Metro 6440 VVB der er tilsluttet til mit gasfyr og det skal snart skiftes til et Scotte Blackstar 10kw
jeg kan vel godt bruge den vbb til det nye fyr.
IMG_2402.JPG
Og hvorfor har den et rør i toppen der også sender varmt vand ud, det rør i bunden med rød ring sender jo også ud, som de normalt gør, kan jeg blænde det øverste af?
IMG_2403.JPG
Den ledning til anoden, kan jeg sluttet den til scotte stryringen eller skal den bare have 220v?
IMG_2408.JPG

Spørgsmål angående Metro VVB

: 26 sep 2011 14:15
af klinten
Kan du følge det øverste rør? Det kunne være en dedikeret cirkulation af varmt brugsvand. Så vil der være en lille pumpe et sted og den vil være samlet med det varme vand et sted ude i systemet i nærheden af et tappested. Det den gør er at sørge for at der altid er varmt brugsvand i nærheden af dit tappested således at du ikke skal vente på at det bliver varmt når du åbner for hanen. Hvis det er en cirkulation så kan du godt blænde den af, men der er ingen grund til det. Mht. anoden så må jeg være svar skyldig.

Spørgsmål angående Metro VVB

: 26 sep 2011 14:24
af sologbrænde
Jep øverste rørafgang er normalt til cirkulation af varmt vand til forbrugsstederne, MEN UF-UF jeg kan se på foto at der er galvaniseret og kobberrør sat sammen på cirkulationsledning OG det er absolut ikke godt med hensyn til tæring, det må du se og få lavet om. :x

Spørgsmål angående Metro VVB

: 26 sep 2011 14:28
af klinten
Kobberet æder vel galvaniseringen ikke? Det er jo ikke så heldigt..

Spørgsmål angående Metro VVB

: 26 sep 2011 14:54
af Offie
Godt så, alle rørenene der går til 1 sal er kobber og resten er galv. Og kunne se da vi flyttede og skiftede nogle rør at de var rustne indeni.
Vi købte huset for 1 års tid siden af en der havde renoveret badeværelset, det er nok ham der sat kobber rør på

Spørgsmål angående Metro VVB

: 26 sep 2011 15:26
af hahomi
Nu er jeg ikke vvs mand, men for mange år siden fik vi lavet nyt badeværelse i en lejlighed og dengang blev der gjort meget ud af den tæring, der sker mellem jern rør og kobberrør. Problemet blev løst ved at kobberrøret blev formet som et U, så der ikke var en vandring af ionerne. Skriver det bare, så du ikke går igang med at skifte ALLE RØRENE.
Der er sikkert nogen herinde, der ved meget mere om det :)

Spørgsmål angående Metro VVB

: 26 sep 2011 15:28
af klinten
Det hedder en ion fælde, og tager så vidt jeg ved de fleste af kobberionerne, men der er nok lidt der slipper forbi alligevel vil jeg tro, men det er klart bedre end ingenting, og billigere end at skifte rørene.

Spørgsmål angående Metro VVB

: 26 sep 2011 15:41
af Offie
Uh, super info, det vil jeg gøre

Spørgsmål angående Metro VVB

: 26 sep 2011 19:17
af klinten
Prøv at google det, jeg er ikke sikker på at det er nok at lave et U, jeg tror der skal 4 90° knæk til at forme U'et, men er ikke sikker.

Spørgsmål angående Metro VVB

: 26 sep 2011 19:21
af pille bruger
Der er lavet mange krumspring, men det er aldrig den rigtige løsning at lave sløjfer mm.
Skift det der skal skiftes, og lav det rigtigt med det samme.
Vent, og du skal til at skifte alle rørene, og får en balle af konen fordi der er vand ud over det hele flower.gif