Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Den bedste opbygning af et TH m20/solvarme anlæg

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Den bedste opbygning af et TH m20/solvarme anlæg

Indlæg af Mike N » 22 sep 2011 17:32

Hej,

Efter en meget uheldig oplevesle med en aut. VVS'er og hans dårlige håndværk har jeg sat mig for at selv undersøge mulighederne og styre slages gang nu hvor mit anlæg snart skal laves om.

Jeg har en Twin Heat M20i '10 samt Denvino akku tank på 1000L og automixer.

Jeg har dog fundet ud af i løbet af året at 1000L er for lille en akku til mine behov. Kedlen når lige at komme op i fuld drift inden den har varmet alle 1000L op og derfor soder den en del tilsidst. Men VVS manden sagde at det var optimalt med 1000L

Jeg vil gerne op omkring 2500 måske endda 3000L Akku så kedlen kan få lov til at arbejde hårdt når den endeligt skal i gang.

Jeg bruger normalt ikke træpillerne, det er kun til nødstilfælde om vinteren.

Jeg vil gerne have solvarme på anlæget så jeg kan begrænse fyringen om sommeren.

Men hvordan bygges sådan et anlæg op hvis det skal være optimalt og mest effektivt??

Kedlen står i et fyrrum i stalden og bliver ført over til huset i et 4 i 1 wavin rør.
Jeg kan godt lide ideen om en varmveksler i stedet for en varmvandsbeholder da de svingede temperature i anlæget gør at det til tider er svært at holde en temp i varmvandsbeholderen over de 55c og så er en veksler hurtigere til at give varmt vand efter man fyre op i et kold anlæg.
Eller tager jeg fejl??

Jeg håber der er nogle der har lidt erfaringer og ideer til hvordan jeg bedst får opbygget et nyt anlæg uden at støde i samme sure situration som sidst med en indkompatent vvs'er og retsager osv.
Denne gang vil jeg vide hvad der sker 100%.

MVH
Mike


Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Den bedste opbygning af et TH m20/solvarme anlæg

Indlæg af Mike N » 25 sep 2011 09:12

Er der slet ingen der har lidt info omkring dette emne?
Nogle fordele og ulemper samt erfaringer.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Den bedste opbygning af et TH m20/solvarme anlæg

Indlæg af Ernst Drastrup » 25 sep 2011 15:29

Der er jo rigtig mange måder, at lave sådan et anlæg på.

Jeg har en hel masse forskellige diagrammer, som jeg har samlet i en bog for solvarmeinteresserede og andet godtfolk.

Jeg finder lige et par stykker, så du kan se lidt om, hvordan det ser ud.
Diagram til Jens Hansen 29. Feb.09.doc
(41.5 KiB) Downloadet 76 gange
Bogen indeholder også en del oplysninger om almindelige varmeanlæg.

Med solvarm hilsen fra
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Den bedste opbygning af et TH m20/solvarme anlæg

Indlæg af Flemmingth » 25 sep 2011 21:29

Hej Mike N,

Send en PB til Ernst Drastrup og køb hans bog.
Den er til at blive klog af :great:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Den bedste opbygning af et TH m20/solvarme anlæg

Indlæg af Mike N » 25 sep 2011 21:54

Det lyder som en god ide med sådan en bog, men står der også noget om fordele/ulemper med vekslere til brugsvand?
Anbefalet størrelse på akku til TH M20i kedlen.

Der findes jo mange måder at gøre tingene på, men somregl er der altid noget der er bedre for nogen og noget andet for andre.

Søger lidt brugernes vurdering af det bedste så kan jeg bruge det jeg syntes.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Den bedste opbygning af et TH m20/solvarme anlæg

Indlæg af Ernst Drastrup » 27 sep 2011 10:30

Mike N.
Du spørger om ikke man kan bruge en varmeveksler i stedet for en varmtvandsbeholder.

F. eks. en pladeveksler kræver altid pumpecirkulation på begge sider, så den kan man jo ikke anbefale til den slags.

Måske tænker du så på en gennemstrømningsvandvarmer som veksler.
Den slags bruges ofte på fjernvarmeanlæg.
Den kræver et ret stort flow på primærsiden, (varmegiveren).
Når man åbner en varmtvandshane, så åbnes der for en magnetventil, så fjernvarmen næsten frit kan suse igennem vandvarmeren.
Det skal kan lade sig gøre, for at kunne overføre varmekalorier nok til at opvarme det kolde vandværksvand til badetemperatur.

Den slags bliver ikke så ofte anvendt ved centralvarmeanlæg.

Det bedste er altså en varmtvandsbeholder.
Så kan der, som du selv skriver, være problemer med at holde den varm, når ilden i kedlen er gået ud.
Men der kan du montere en termostat på returen fra beholderen, som skal lukke, når fremløbstemperaturen bliver koldere end selve beholderen.
Vi slagtede gerne en AVTB, - smed den stilbare overdel bort, og monterede en føler i stedet.
Måske kan jeg finde et billede af sådan en fyr.
AVTC.JPG
AVTC.JPG (7.07 KiB) Vist 1202 gange
Danfos kender den ikke, og vil ikke lave dem, da de mener, der ikke er salg nok i dem.
Men vi ved jo, at det er et stort problem i alle de 46.000 centralvarmeanlæg, der er her i DK, at v.v.beholderen vil blive afkølet i løbet af natten, når ilden er gået ud i kedlen.
Håber det hjalp lidt på forståelsen af dit spørgsmål.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Den bedste opbygning af et TH m20/solvarme anlæg

Indlæg af Ernst Drastrup » 27 sep 2011 10:48

Hej igen.
Nå, - du spørger også om, hvor stor en akkumuleringstank skal være.

Af hensyn til en god fyringsøkonomi med den type kedel er en 3.000 liter tank god.
Nu kender jeg ikke husstørrelsen, som skal varmes op.

Men en kort tommelfingerregel siger
Du skal gange m3. med 25 kcal.. Det er ca. det varmeforbrug, som kedlen skal kunne levere pr. time, hvis huset kun er nogenlunde isoleret.
Du kan indfyre 10.000 kcal. pr. m2. varmeflade i din kedel.

Så kan du gange det op med de antal timer, som du ønsker skal kunne rumme i din akkumuleringstank.

1 Kw. er = 860 kcal.

En kilokalorie, det er den varmemængde der medgår til at opvarme 1 liter 1 grad celcius, - det er målt helt nøjagtigt fra 14,5 - 15,5 grader.
Og det er det samme, som at opvarme 1 liter fra 79 - 80 liter.
Opvarmningsfasen er liniær.
Så kan der indgå et større regnestykke med hennsyn til isolering, og den slags.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Den bedste opbygning af et TH m20/solvarme anlæg

Indlæg af Mike N » 27 sep 2011 11:33

Huset er af ældre dato 1939 dog med hulmur isolering men enkelt lags glas med plastik forsats. Der er 110kvm. Planen er dog at bygge et helt nyt hus når der kommer penge i kassen. Der ud over bliver 55kvm opvarmet til ca 15c ude i stalden. og planen er at sætte en "kalifair" blæser op i garagen (140kvm) som skal holde den frostfrit og ellers kunne varme den op når jeg går derude. Så behovet for varme vil variere til tider.

I sommers da vi kun brugte varmt vand holdt min akku (1000L) ca 4 dage og i dag kan den holde ca 2 dage. I vinters da det var koldest kunne den klare sig fra jeg kørte på job ca 20.00 fyldt med træ og til jeg fyrede igen ca kl 15.00. dog med et par pinde smidt i kedlen inden jeg gik iseng så der var gløder nok til jeg stod op igen og kunne fyre i de ca 5 timer. Kedlen varmer de 1000L op på under 2 timer.

Ang VVB så mente jeg en veksler ala den som VVFS.DK sælger, VVFS' Varmtvandsstation. Så den i drift og fik en snak med ham der har det kørede, en her fra SP. Han var rigtig godt tilfreds med løsningen, men har ikke set det andre steder. Men løsningen og hans forklaring virkede meget lovende.

Planen er jo at udbygge det med solvarme når jeg en gang får en løsning fra retten på mit VVS-Mand problem.
OG vil gerne have en løsning der gør at jeg ikke skal fyre om sommeren/hvis vejret tillader det. og hvis jeg endeligt skal fyre så skal kedlen også gerne have muligheden for at arbejde når den endeligt skal i gang.


Besvar