Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Placering af Træstabilisator

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Placering af Træstabilisator

Indlæg af Flemmingth » 23 sep 2011 21:22

:wink: Nu er vi vist ude i ordkløveri, men - -
Træk opstår når der er trykforskel (trykdifferens) mellem to punkter (f.eks. fyrrum og skorsten).
Så jeg er enig i at den korrekte betegnelse må være "trykdifferensstabilisator".
Man kunne selvfølgelig også hel-fordanske det, og kalde den "trykforskelsstabilisator".
Ingen bedre ? ? icon_cheesygrin.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Placering af Træstabilisator

Indlæg af pille bruger » 23 sep 2011 21:31

Flemmingth » 23 Sep 2011, 21:22 skrev::wink: Nu er vi vist ude i ordkløveri, men - -
Træk opstår når der er trykforskel (trykdifferens) mellem to punkter (f.eks. fyrrum og skorsten).
Så jeg er enig i at den korrekte betegnelse må være "trykdifferensstabilisator".
Man kunne selvfølgelig også hel-fordanske det, og kalde den "trykforskelsstabilisator".
Ingen bedre ? ? icon_cheesygrin.gif
Jo. Trækstabilisator.
Fordi den lader overskuds luft suse ind i skorstenen,
og derved opnås det stabile og ensartede træk igennem fyret.
Det er det der er funktionen, og derfor at den skal være i samme rum som fyret.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Tgun
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 jan 2007 10:22
Mit fyr: BlackStar 10 KW Semirens
Areal: 180 m² + 30 m² udhus
Brændsel: 8 mm træpiller
Geografisk sted: Sorø

Placering af Træstabilisator

Indlæg af Tgun » 24 sep 2011 07:51

Træk, vakuum eller negativt tryk, kært barn kan have mange navne, i kedel, røgrør eller skorsten opstår udelukkende pga. højdeforskellen mellem luftindtag på kedel og skorstenpibens munding. Højt tryk ved kedlen søger mod lavt tryk i toppen af skorstenen.
Der er flere parametre, der er afgørende for hvor stort dette vacuum er, så som skorstenens højde - isolering og indvending diameter, kedlens udformning og den indfyrede effekt og endelig ikke at forglemme blæst.
Mht. placering af trækstabilisator, skal den sidde indendørs og helst i samme rum som fyringsanlægget, da der let kan være trykforskel mellem flere rum i et hus. Hvis den placeres i et andet rum eller udendørs, er der risiko for tilbageslag af røg og deraf følgende fare for kulilteforgiftning.
Hvorfor vil vi så regulere dette vacuum med en trækstabilisator?
Vi vil gerne have det stabilt for at kunne styre forbrændingen og den tilførte luftmængde til denne. Hvis vacuum svinger for meget, vil forbrændingen få tilført mere eller luft, hvilket medfører dårligere forbrænding, større tilsodning af kedel og dermed dårligere fyringsøkonomi.
Hvorfor vil så gerne have et vacuum på 0,1 millibar eller 10 Pa?
Det er pga. kedlens udforming. Vi vil gerne have afsat så stor energimængde som i kedlens røgkanaler inden vi fyrer for gråspurvene. Hvis trækket er for højt vil vores røgtemperatur stige og medføre lavere udnyttelsesgrad.
_____________________
Torben G.
Eks. Servicemontør

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Placering af Træstabilisator

Indlæg af famdue » 24 sep 2011 10:17

:great:
Tgun » 24 Sep 2011, 07:51 skrev:Træk, vakuum eller negativt tryk, kært barn kan have mange navne, i kedel, røgrør eller skorsten opstår udelukkende pga. højdeforskellen mellem luftindtag på kedel og skorstenpibens munding. Højt tryk ved kedlen søger mod lavt tryk i toppen af skorstenen.
Der er flere parametre, der er afgørende for hvor stort dette vacuum er, så som skorstenens højde - isolering og indvending diameter, kedlens udformning og den indfyrede effekt og endelig ikke at forglemme blæst.
Mht. placering af trækstabilisator, skal den sidde indendørs og helst i samme rum som fyringsanlægget, da der let kan være trykforskel mellem flere rum i et hus. Hvis den placeres i et andet rum eller udendørs, er der risiko for tilbageslag af røg og deraf følgende fare for kulilteforgiftning.
Hvorfor vil vi så regulere dette vacuum med en trækstabilisator?
Vi vil gerne have det stabilt for at kunne styre forbrændingen og den tilførte luftmængde til denne. Hvis vacuum svinger for meget, vil forbrændingen få tilført mere eller luft, hvilket medfører dårligere forbrænding, større tilsodning af kedel og dermed dårligere fyringsøkonomi.
Hvorfor vil så gerne have et vacuum på 0,1 millibar eller 10 Pa?
Det er pga. kedlens udforming. Vi vil gerne have afsat så stor energimængde som i kedlens røgkanaler inden vi fyrer for gråspurvene. Hvis trækket er for højt vil vores røgtemperatur stige og medføre lavere udnyttelsesgrad.
:( Det var et fint indlæg. Men lige for at sætte sagen lidt på spidsen vedr. andet/samme rum som fyr står i.

Hvad hvis døren til andet rum altid står åbent, og den med de mange navne sidder i netop andet rum. Der er vel ikke den store trykforskel mellem 2 rum hvis døren altid er åben. Hvis man piller døren helt af, er der vel i princippet tale om et rum :twisted:

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Placering af Træstabilisator

Indlæg af pille bruger » 24 sep 2011 13:42

famdue » 24 Sep 2011, 10:17 skrev::great: :( Det var et fint indlæg. Men lige for at sætte sagen lidt på spidsen vedr. andet/samme rum som fyr står i.

Hvad hvis døren til andet rum altid står åbent, og den med de mange navne sidder i netop andet rum. Der er vel ikke den store trykforskel mellem 2 rum hvis døren altid er åben. Hvis man piller døren helt af, er der vel i princippet tale om et rum :twisted:

Carsten
Det skal du spørge fejer om, for så skal det andet rum også godkendes som fyrrum.
Hvis det er en branddør får du helt sikket nej.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


magsmed
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20 mar 2011 22:19
Mit fyr: Mgm 15 comfort
Areal: 182
Brændsel: 6 mm dlg
Dagligt forbrug: 16
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Placering af Træstabilisator

Indlæg af magsmed » 04 okt 2011 22:30

hmm, jeg har ellers lært at den er til at styre trækket med. Dens formål er at sørge for at skorstenen ikke trækker/hiver for meget luft igennem fyret. Man montere den hvis ens skorsten er for høj iforhold til det nødvendige træk osv.
Den får bare skorstenen til at suge falsk luft så den ikke hiver varmen ud af fyret.
Den er total ligeglad med hvilket rum den sidder i. den åbner for falsk luft til røret når suget bliver for voldsomt og det er klart at jo tættere på afgangsrøret som muligt jo bedre ( dog min. 25 cm fra. )

Det er hvad jeg har lært og ja det har altid virket som det skal på de mange jeg har monteret. :)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Placering af Træstabilisator

Indlæg af Bigfoot » 04 okt 2011 22:32

magsmed » 04 Oct 2011, 22:30 skrev:hmm, jeg har ellers lært at den er til at styre trækket med. Dens formål er at sørge for at skorstenen ikke trækker/hiver for meget luft igennem fyret. Man montere den hvis ens skorsten er for høj iforhold til det nødvendige træk osv.
Den får bare skorstenen til at suge falsk luft så den ikke hiver varmen ud af fyret.
Den er total ligeglad med hvilket rum den sidder i. den åbner for falsk luft til røret når suget bliver for voldsomt og det er klart at jo tættere på afgangsrøret som muligt jo bedre ( dog min. 25 cm fra. )

Det er hvad jeg har lært og ja det har altid virket som det skal på de mange jeg har monteret. :)
enig :great: .... sådan har jeg også lært det.... kan heller ikke rigtig se andre fiduser i den. :roll:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Placering af Træstabilisator

Indlæg af Zarge » 04 okt 2011 22:41

Syntes også det er den eneste forklaring der lyder logisk...

Tgun
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 jan 2007 10:22
Mit fyr: BlackStar 10 KW Semirens
Areal: 180 m² + 30 m² udhus
Brændsel: 8 mm træpiller
Geografisk sted: Sorø

Placering af Træstabilisator

Indlæg af Tgun » 05 okt 2011 07:25

magsmed » 04 Oct 2011, 22:30 skrev:hmm, jeg har ellers lært at den er til at styre trækket med. Dens formål er at sørge for at skorstenen ikke trækker/hiver for meget luft igennem fyret. Man montere den hvis ens skorsten er for høj iforhold til det nødvendige træk osv.
Den får bare skorstenen til at suge falsk luft så den ikke hiver varmen ud af fyret.
Den er total ligeglad med hvilket rum den sidder i. den åbner for falsk luft til røret når suget bliver for voldsomt og det er klart at jo tættere på afgangsrøret som muligt jo bedre ( dog min. 25 cm fra. )

Det er hvad jeg har lært og ja det har altid virket som det skal på de mange jeg har monteret. :)
Du har fuldstændig ret i at træstabilisatoren er ligeglad med hvilket rum den er placeret i. Nu kender jeg ikke din baggrund og hvor du har høstet dine erfaringer mht. træstabilisatorer. Mange trækstabilisatorer er i tidens løb blevet installeret i forbindelse med udskiftning til ny oliefyrskedel eller oliefyr. I disse tilfælde er trækstabilisatoren udelukkende monteret for at modvirke følgerne af for lav røgtemperatur ( fugt i skorsten)fra den nye installation. Ved oliefyring (undtaget blåflammebrændere) er det stort set umuligt at få kulilte i forbrændingen, da der altid er luftoverskud.
Ved forbrænding af biomasse opstår der altid kulilte og det er direkte forbundet med livsfare ikke at placere trækstabilisatoren i samme rum som kedlen, idet størrelsen af trækket i skorstenen er en kombination af dennes udformning, højde og diameter samt trykfaldet over kedlen under forbrænding. Hvis trækstabilisatoren ikke har mulighed for at kompensere for trykfaldet over kedlen, vil der være risiko for tilbageslag af røg til fyrrum eller rummet, hvor den er placeret og hermed en risiko for kulilteforgiftning.
En anden problemstilling er at det kan være vanskeligt at styre tilførelsen af luft til forbrændingen, hvis trykfalden over kedlen varierer pga. variation af træk i skorsten.
Hvis du er det mindste i tvivl om hvorfor og hvordan en trækstabilisator anvendes og placeres kan du læse i BTV 32, Bilag 1. I den sidste ende er det skorstensfejeren, der anviser eller godkender placeringen af trækstabilisatoren.
_____________________
Torben G.
Eks. Servicemontør

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Placering af Træstabilisator

Indlæg af famdue » 05 okt 2011 21:47

Kært barn har mange navne og placeringer :)

Da fyret jo skal have luft, kan man jo sikre luften kommer fra samme side/rum som stabilisatoren sidder i. Fikst :wink:

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!


Besvar