Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Laddomat

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 30 jul 2011 19:48

Skovløber » 30 Jul 2011, 18:28 skrev:Jeps, du har helt ret Flemming, jeg tror også alle ladeventiler er bygget op på samme måde.
Og lige meget hvordan den regulere med pumpen i drift er flowet det samme over kedlen, som du skriver:
f.ex. (30% returvand + 70% fremløbsvand) eller (80% returvand + 20% fremløbsvand).
nej f.eks laddomat har ikke denne ekstra ventil, men det gider jeg ikke øffe mere rundt i nu. Forsæt tråden og snak videre om elregulering af jeres ladeventiler


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 30 jul 2011 19:59

Skovløber » 30 Jul 2011, 18:33 skrev: Hej John, sad lige og kiggede på dine fine billeder, hvorfor har du alle de trykekspansionsbeholdere....
Og hvad går dit sandlager ud på, har du gulvvarmeslanger til at varme undergrunden op...
ja, det er jo lidt off topic, men søg på "næsten færdig fyrrum atmos dc22s". Der står det hele beskrevet.
Der er dog ændret en del på anlægget, det er bare ikke helt færdigt endnu. Så tråden bliver opdateret når jeg når i mål engang i efteråret. Men ja jeg varmer undergrunden under huset op med solvarme. Under huset ligger 160kbm sand hvori der er lagt 1,6km pex. Alt overskudsvarme fra solfangeren ryger derned.

/john

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Laddomat

Indlæg af Flemmingth » 30 jul 2011 20:27

John Skov Jensen skrev:nej f.eks laddomat har ikke denne ekstra ventil, men det gider jeg ikke øffe mere rundt i nu. Forsæt tråden og snak videre om elregulering af jeres ladeventiler
Yes Boss ! icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Jeg tror nu nok Skovløberen og jeg er enige. Jeg er 99,9% sikker på at den Maico ST1 regulator jeg har, ikke er med 0-10 VDC. Det er en simpel manuel spændingsregulator.
Skal jeg videre, skal det være den der ES 133 eller noget lignende.
Spørgsmålet er så lige om cost/benefit er positiv, eller om jeg blot endnu engang er ved at blive offer for min hang til perfektionisme :oops:
Det kan jo også blive for perfekt (læs: for dyrt) for mig - født sønderjyde :lol:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Laddomat

Indlæg af Skovløber » 30 jul 2011 20:48

Det vil jeg lige kigge på John: "næsten færdig fyrrum atmos dc22s".

Pumperegulering:
For ikke at få shuntventilen til at pendle, fordi at man styrre pumpehastigheden efter ydelsen på kedlen. Så tror jeg måske at jeg ville lade regulatoren styrre begge dele, bare lidt forskudt. DVS shuntventilen åbner først til 100% fra akkutank og dernæst pumpen op i hastighed.
Lyder dette helt åndssvagt eller hvad.... icon_cheesygrin.gif
Vedhæftede filer
forsøg.gif
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

levi

Laddomat

Indlæg af levi » 30 jul 2011 23:06

John Skov Jensen » 30 Jul 2011, 19:48 skrev: nej f.eks laddomat har ikke denne ekstra ventil, men det gider jeg ikke øffe mere rundt i nu. Forsæt tråden og snak videre om elregulering af jeres ladeventiler
Du har ret John :great:

"Laddomaten" er en discount udgave af "ESBE" og "TERMOVAR" Ladeventilen - sådan er det :great:

ESBE og TERMOVAR er forøvrigt også lavet i helstøbt messing med isoleringskappe, - hvor Laddomaten er i sort jern (Og ofte uden isoleringskappe).

Men tilbage til det oprindelige emne :great:


Besvar